شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

چند روزی است سر و کله سبزی‌های صحرایی مانند شینگ، کنگر، قازیاقی، گل‌یونجه، والک، ریواس، ترشک، رازیانه، نعنا، کاسنی، آویشن و مرزه کوهی در کوچه و خیابان پیدا شده

و به دنبال آن، کنگرفروش‌ها در بازار‌های معروفی مانند بازار تجریش تهران، حسابی لنگر انداخته‌اند. به طور معمول این گیاهان از نیمه دوم فروردین قابل برداشت بوده و به دلیل طعم و بوی خوب، مشتریان زیادی دارند. ریواس و شینگ از نخستین سبزی‌های کوهی هستند که میهمان سال نو شده و مردم نیز با آگاهی از خواص گوناگون آنها برای سلامتی جسم هم که شده، به هر قیمتی آنها را تهیه و مصرف می‌کنند. برخی از گیاهان یادشده برای تهیه انواع غذا‌ها و آش‌های خوش طعم استفاده می‌شوند.

مردم نیز با انگیزه پخت غذا‌های یاد شده به دشت‌ها و کوه‌ها رفته و مشغول چیدن سبزی‌های کوهی می‌شوند. البته همانطور که  پیش از این گفته شد، برداشت و فروش این گیاهان خوراکی چند روزی منبع درآمد بسیار مناسبی برای جوانان جویای کار می‌شود.

با اینکه در شهر‌های بزرگی مانند تهران قیمت‌های شینگ، کنگر و ریواس تا هفته‌ها پایدار می‌ماند اما برخی سبزی‌ها مانند آقاجواش، تره، شینقر، قازیاقی، ترشک و شوید وحشی به مرور زمان و عرضه فراوان، ارزان‌تر می‌شوند.برای نمونه با افزایش عرضه این محصولات، میادین میوه و تره‌بار نیز به فروشنده‌های سبزی‌های صحرایی می‌پیوندند.

همین موضوع باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود و فروشنده‌های دیگر نیز مجبور به ارزان‌فروشی می‌شوند. البته مصرف سبزی‌های کوهی خالی از خطر نیست و هر ساله بسیاری از مصرف‌کنندگانی که به دلیل ناآگاهی، سبزی‌های غیرخوراکی را چیده یا خریداری کرده‌اند سر از بیمارستان درآورده و چنانچه خوش شانس باشند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان، افرادی که اقدام به چیدن سبزی‌های یاد شده می‌کنند باید آگاهی کافی از گیاهان خوراکی و غیرخوراکی داشته باشند. علاوه بر این، سال پیش چیدن بی‌رویه برخی از این سبزی‌ها در مناطقی از شهرستان‌های کشور همچون کهگیلویه و بویراحمد باعث ممنوعیت برداشت آن شده بود؛ بنابراین پیش از آنکه محلی را برای چیدن سبزی‌ها انتخاب کنید، از مجاز بودن برداشت مطمئن شوید. 

کد خبر 48564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز