گروه شهری: شورای شهر تهران، با اعتقاد به وجود نگاه همه جانبه به موضوع مسکن از طریق کمیسیون برنامه و بودجه شورا، کار بررسی طرح سیاست‌های اقتصادی اعمال مدیریت بر بازار، زمین و مسکن در شهر تهران را در دستور کار قرار داد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در نشست خبری خود در ایسنا از دستیابی به آمار مشترک دستگاه‌های اجرایی مسئول از وضعیت فعلی مسکن و میزان واحد مسکونی مورد نیاز تا افق ۱۴۰۵ در پایتخت خبر داد و گفت: براساس این آمارها، تهران در افق ۱۴۰۵، به ۳.۵ میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد.

همچنین براساس این اطلاعات، ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده دارای شرایط ناپایداری هستند و تعداد متوسط سالانه ازدواج در پایتخت ۵۵ هزار زوج تا افق ۱۴۰۵ خواهد بود.

بنا براین گزارش با در نظر گرفتن ضریب ۲ درصد برای استهلاک واحدهای مسکونی تهران، نیاز سالانه تهران به مسکن در ۲۰ سال آینده ۶۱۷ هزار واحد مسکونی خواهد بود تا واحدهای جدید جایگزین خانه‌های مستهلک شود.

به گفته خادم، تعداد واحدهای مسکونی لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده، ۷۲۰ هزار واحد در ۲۰ سال برآورد شده است.

همچنین طبق آمارهای به دست آمده، برای زوج‌های جوان در ۲۰ سال آینده، یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی و برای مهاجران، ۲۳۴ هزار و 400 واحد پیش‌بینی شده است.

خادم یادآورشد: براساس پیش‌بینی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، میزان جمعیت پایتخت در افق ۱۴۰۵ به ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.