دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۳:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ تراکم در سال ۸۷ برای واحد‌های مسکونی، تجاری و اداری افزایش نمی‌یابد.

مدیرکل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: از ۱۰ اسفندماه که مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای اجرا  ابلاغ شد، نرخ تراکم برای سال‌ ۸۷ و روزهای پایانی سال گذشته افزایش نیافته است و قیمت تراکم در واحدهای مسکونی کاهش یافته و حتی ارزانتر شده‌است.

فرزان شیروان بیگی افزود: هرچند نرخ  عوارض شهری تاثیر کمی در افزایش قیمت واحدهای مسکونی و تجاری و اداری تهران دارد، اما شورای شهر و شهرداری با این تصمیم تلاش دارند تا با تثبیت قیمت عوارض برای سال ۸۷ رشد کیفی ساختمان را در تهران افزایش دهند.

وی در ادامه گفت: قیمت تراکم در واحدهای اداری و تجاری نیز تغییر نمی‌کند و حتی واحدهای اداری و تجاری با تراکم‌های بیش از ۱۸۰ درصد در هر پایه قیمتی، حداقل ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

سیاست کلی دولت بر افزایش نیافتن قیمت‌ها بود و به همین دلیل شهرداری نیز با سیاست تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران، این تصمیم را  اتخاذ کرده‌است.

مدیرکل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران اظهار داشت: منطقی این است که کاهش عوارض، درخواست صدور پروانه را در شهر تهران افزایش دهد، اما براساس اتفاقاتی که بازار مسکن را تحت‌تأثیر قرار داده، افزایش صدور پروانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها قیمت مصالح است.

شیروان بیگی با اشاره به تصویب نهایی طرح جامع تهران و اجرای آن در سال‌جاری گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم  طرح جامع تهران تصویب و اجرا شود و طرح تفصیلی نهایی مناطق نیز به اجرا درآید، نوع سرمایه‌گذاری‌ها تغییر کرده و تسهیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: مسلماً تثبیت نرخ عوارض در سال‌جاری موجب کیفیت در ساخت و ساز خواهد شد و موضوع ارتقای کیفی ساخت‌و ساز که در سال گذشته به توافق وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی و شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران رسید را به سمت اجرا پیش خواهد راند.

شیروانی افزود: تثبیت نرخ عوارض شهری گامی در جهت رشد کیفی ساختمان است. با رعایت مقررات ملی ساختمان در مبحث ۳ و ۱۵ و با حذف فضاهای راه‌پله‌ها و محل ساخت آسانسور از تراکم مالی، قیمت تراکم مسکونی کاهش یافته است.

کد خبر 47929

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز