تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳

گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر عرضه سهام این شرکت در بورس، مهمترین دلیل حضور شرکت بورس را در تالار مبادلات سهام، تأمین منابع مالی مورد نیاز اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار در حالی در فکر عرضه سهام این شرکت در بورس تهران هستند که در حال حاضر گرایش‌های زیادی در بین بورس‌های دنیا برای پذیرش سهام در بورس‌ها وجود دارد، به طوری که براساس آخرین اطلاعات در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد ۵ بورس سهامی شده شامل بورس‌های اسپانیا، مونترال، مانری، ژاپن و نیویورک موفق به پذیرش و عرضه سهام در بورس در تالارهای مبادلات  شده‌اند.

گرایش بورس‌های دنیا به تغییر ساختار و نهایتا پذیرش در بورس، به دلیل بهبود بخشیدن به وجهه ملی و بین‌المللی و همچنین رایزنی در مسائل مختلف بازار اوراق بهادار انجام می‌شود.

براساس آخرین آمار انتشار یافته از سوی فدراسیون بین‌المللی بورس‌ها تا پایان دسامبر ۲۰۰۶ از ۴۷ عضو این فدراسیون، ۱۹ عضو به صورت بورس‌های سهامی عام پذیرفته شده درآمد‌ه‌اند، همچنین ۱۱ عضو به صورت بورس‌های سهامی درآمده‌اند که اکثرا در حال انجام اقدامات لازم برای پذیرش در بورس اوراق بهادار هستند. به همین دلیل بورس تهران نیز به صورت جدی درصدد پذیرش سهام خود در بازار سهام است.

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره دلایل و ویژگی‌های پذیرش سهام شرکت بورس در تالار مبادلات می‌گوید: شرکت بورس براساس نظر قانونگذار به صورت سهامی عام تشکیل شده و سهام آن در اختیار عموم قراردارد بنابراین بازاری برای معامله سهام این شرکت هم باید وجود داشته باشد.

رحمانی بهترین محل برای معامله سهام شرکت بورس را خود بورس می‌داند و در تشریح مزایای ورود این شرکت به بورس تهران تاکید می‌کند: بورس هنوز بنیان‌های لازم را برای توسعه از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزار مناسب برای پردازش اطلاعات در اختیار ندارد.

به عبارت دیگر برای تامین این ضروریات و ایجاد بنیان‌های توسعه نیازمند تامین منابع مالی هستیم و به نظر می‌رسد ورود به بازار سرمایه بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

رحمانی باجود مزایای ورود شرکت بورس به بازار سرمایه، ریسک‌های این حضور را هم مورد توجه قرار می‌دهد و در تشریح این مخاطرات و ریسک‌ها می‌گوید: شرکت بورس شرکتی تحت نظارت است که نرخ‌های آن توسط مرجع ناظر یعنی سازمان بورس تعیین می‌شود، از سوی دیگر شرکت به شدت متاثر از شرایط بازار سرمایه است و هرگونه تحول در بازار منافع شرکت بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.