با شیوع بیماری کرونا، گروه های فعال و خودجوش محلی پای کار آمدند و در کنترل و بهبود این شرایط به مسئولان کمک کردند. از تهیه و توزیع رایگان ماسک بین شهروندان گرفته تا سمپاشی و ضدعفونی امکانات شهری برای حفظ سلامت و جان مردم.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: جوانان فعال و بامعرفت محله جوادیه دست به ابتکار دیگری زده اند که گرچه تازگی دارد و مدت زیادی نیست که کارشان را در محله شان آغاز کرده اند، اما در بین اهالی بسیار تاثیرگذار بوده است. آنها با تشکیل پایگاه پشتیبانی در «مسجد جامع فردانش»، خرید مایحتاج شهروندان به خصوص سالمندان را برعهده گرفته اند تا خانواده ها مجبور به خروج از خانه نشوند تا مبادا خطری سلامتی آنها را تهدید کند.

«علی چیتگری» بانی راه اندازی پایگاه پشتیبانی مسجد جامع فردانش محله جوادیه درباره این طرح می گوید: «شیوع بیماری کووید۱۹ و دردسرهای ناشی از آن، زندگی و سلامت مردم را با چالش مواجه کرده است. بنابراین مسئولان به این نتیجه رسیدند که طرح ممنوعیت تردد در معابر و «فاصله گذاری اجتماعی» را در شهر اجرا کنند. با این وجود لازمه اجرای موفق این برنامه ها برطرف کردن دغدغه و نگرانی شهروندان برای چگونگی تامین نیازهای ضروری و روزانه زندگی است، یعنی راه حلی که خانواده ها بدون خروج از منزل، وسایل موردنیازشان خریداری شود. برای همین تصمیم گرفتیم ظرف مدت کوتاهی با کمک جوانان و شهروندان فعال و مشارکت جوی محله جوادیه، این پایگاه پشتیبانی را تشکیل دهیم. ناگفته نماند حجت الاسلام محمدابراهیمی، امام جماعت مسجد فردانش و آقایان رستم تیموری و علی میرنصیری، از افراد خیر و نیکوکار محله جوادیه در زمینه برنامه ریزی و چگونگی فعالیت اعضای پایگاه پشتیبانی تلاش زیادی کرده و با ما همراهی کردند.»

  • یک تلفن کافی است

وی درباره نحوه خدمت رسانی اعضای این پایگاه به ساکنان محله جوادیه می گوید: «شهروندان با شماره تلفنی که در اختیارشان قرار گرفته تماس می گیرند و فهرست خرید روزانه و ضروری منزل را اطلاع می دهند تا این کار صورت گیرد. حتی اهالی می توانند به اعضای پایگاه اعلام کنند که وسایل مورد نیازشان از کدام مغازه یا فروشگاه خریداری شود. اعضای پایگاه پس از انجام ماموریت، به منزل شهروندان مراجعه و با ارائه رسید خرید، مبلغ را از طریق کارتخوان دریافت می کنند. در این طرح خداپسندانه که ۱۵نفر از جوانان و افراد فعال و معتمد محلی شرکت دارند، مبلغی به عنوان تنخواه برای خرید کالا در اختیارشان قرار گرفته تا ابتدا خرید روزانه خانواده ها را انجام دهند و سپس هزینه آن را دریافت کنند.»
چیتگری در ادامه به ساعت کاری و نحوه اطلاع رسانی درباره اجرای این طرح اشاره و عنوان می کند: «طبق هماهنگی به عمل آمده، اعضای پایگاه پشتیبانی مسجد فر دانش از ساعت۱۰ تا ۱۴ آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند. با کمک مسئولان ناحیه یک شهرداری منطقه۱۶ هم در چند نقطه از محله جوادیه پلاکارد اطلاع رسانی این طرح نصب شده و به اطلاع اهالی رسیده است. در این اطلاعیه آمده که شهروندان خرید منزل خود را به پایگاه پشتیبانی مسجد فردانش بسپارند و برای انجام این امور از خانه خارج نشوند.»

  • خدمت بی اجر و مزد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای پایگاه پشتیبانی مزدی برای این کار دریافت می کنند یا خیر، می گوید: «هدف از اجرای این طرح خدمت به اهالی و خشنودی پروردگار است و اعضای پایگاه به صورت صلواتی کار می کنند. لازم به توضیح است که با کمک افراد خیر و نیکوکار محله جوادیه، ۱۵دستگاه دوچرخه با هزینه ای بالغ بر ۵۰میلیون تومان خریداری شده و دراختیار پایگاه قرار گرفته است تا خرید مایحتاج روزانه خانواده ها با سرعت انجام شود. اعضای پایگاه پشتیبانی مسجد فر دانش، کارت شناسایی معتبر، ماسک، دستکش، لباس مخصوص و مایع ضدعفونی کننده همراه دارند تا خرید و تحویل وسایل با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.»
چیتگری در پایان صحبت هایش عنوان می کند که شهروندان در روزهای اول از اجرای این طرح استقبال زیادی نکردند، اما به مرور و با اطلاع رسانی محلی، میزان مطالبات و درخواست ها بیشتر شده است. در بین اقشار مختلفی که از این خدمات استفاده می کنند، خانواده های معظم شهدا، سالمندان، بیماران، معلول و افراد ناتوان جسمی و حرکتی دیده می شود.

منبع: همشهری آنلاین