تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۵

گروه شهری: با سخنان معاون عمرانی وزیر کشور رسما مشخص شد که تهران فعلا روی اتوبوس شهری جدید را به‌خود نخواهد دید.

مهدی هاشمی، رئیس ستاد تبصره 13 و معاون عمرانی وزیر کشور که در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس بلدیه شرکت کرده بود، در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره علت تحویل ندادن اتوبوس‌های تهران، بر شرط پیشین خود پافشاری کرد و گفت: تا زمانی که شهرداری تهران گزارش‌های درخواستی این ستاد را ارائه نکند، اتوبوس‌ جدیدی تحویل نخواهد شد.

کلام اول و آخر

به گزارش همشهری، اواخر پاییز گذشته هاشمی در نامه‌ای به شهردار تهران این موضوع را به اطلاع او رسانده بود و پس از آن نیز شهردار تهران در نامه‌ای مفصل، به ادعای وزارت کشور درباره افزایش نیافتن جابه‌جایی مسافر در تهران پس از تحویل اتوبوس جدید پاسخ داد و از تحقق نیافتن وعده‌های دولت در حمایت از حمل‌ونقل عمومی پایتخت نوشت. اما در هر حال این پاسخ اثری نبخشید.

از سوی دیگر پس از اینکه وزیر کشور اعلام کرد خودروسازان داخلی از پس سفارش‌های اتوبوس شهری بر‌نمی‌آیند، طی روزهای گذشته مدیران صنف خودروسازی بارها اعلام کردند که اتوبوس‌های شهری ماه‌هاست که در پارکینگ آماده است اما دولت آنها را تحویل نمی‌گیرد.

شاید همین موضوع باعث شد که خبرنگاران از معاون وزیر‌کشور و رئیس ستاد تبصره 13 بپرسند که با وجود کمبود اتوبوس در تهران و توقف اتوبوس‌های تازه در پارکینگ‌های خودروسازان ، چرا اتوبوس جدیدی به تهران نمی‌دهند.

افزایش جابه‌جایی نداشتیم

مهدی هاشمی در این باره توضیح داد: در گذشته سهم مشخص سالانه‌ای برای تحویل اتوبوس‌ها نداشتیم اما در قانون بودجه سال‌های 85 و 86، تبصره 13 به‌عنوان موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت و در این طرح، سهم مشخصی برای 2 سال تعیین شد.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: علاوه بر پشتیبانی، یکی دیگر از وظایف ستاد تبصره 13 و سازمان شهرداری‌ها هدایت و نظارت است که باید به این وظیفه نیز عمل کنیم. وی اظهار کرد: گزارش‌ها حاکی‌است که با وجود تحویل بیش از ‌هزار و 800 دستگاه اتوبوس به تهران، افزایش جابه‌جایی در تهران نداشتیم و در جلسات مکرر از شهرداری خواستیم که در این باره توضیح دهد اما هنوز در این زمینه از سوی شهرداری گزارشی ارائه نشده است.

هاشمی تصریح کرد: به همین دلیل، تا زمان تعیین تکلیف این موضوع، اتوبوسی‌ مازاد بر یک‌هزار و 800دستگاه اتوبوس تحویل شده، تحویل نخواهیم داد.  البته اخیرا جلساتی را با مسئولان شهرداری داشتیم و قول دادند که سریع‌تر به خواسته‌های ما پاسخ دهند که در این صورت، اتوبوس‌های تعهد شده را به آنها خواهیم داد.

این سخنان معاون وزیر کشور در حالی بیان شد که شهرداری تهران بارها اعلام کرده است که آمار دقیقی از افزایش جابه‌جایی مسافر دارد و آمار ارائه شده از سوی معاون وزیر کشور
در این باره صحیح نیست.