همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: این مکان خاص سال ۱۳۹۵ به دلیل بازسازی تعطیل شد. مسئولان موزه هم زمان دقیقی را برای بازگشایی آن اعلام نکردند. موزهای بسیار جذاب و دیدنی که بیش از ۵۰ اتومبیل، کالسکه و موتورسیکلت به فرد و تاریخی در آن نگهداری میشد. در این گزارش سرنوشت موزه و خودروهای آن را پیگیری کردهایم. خبر خوب برای اهالی منطقه و طرفداران پروپاقرص خودروهای عتیقه و کلاسیک اینکه امسال قرار است فعالیت موزه خودروهای تاریخی با شکل و شمایلی متفاوت از سر گرفته شود. مجموعهای بینظیر که بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشکری)، خیابان بیست و پنجم قراردارد و فعلاً درهای آن بسته است.
چرا بازسازی اینقدر طولانی شد؟
حدود ۵ سال میشود که موزه خودروهای تاریخی ایران برای بازسازی تعطیل شده است. با توجه به طولانی شدن این تعطیلی اغلب مردم تصور میکنند دیگر قرار نیست فعالیت تنها موزه منطقه ۲۱ از سر گرفته شود و درهای آن برای همیشه بسته باقی ماند. جدا از بحث اهمیت فعال بودن چنین موزه غنی و ارزشمندی که نظیر آن در جای دیگری یافت نمیشود، با توجه به کمبود مراکز تفریحی و سیاحتی در منطقه ۲۱ وجود چنین مراکزی لازم و ضروری است. «تورج حسینی» مسئول موزه خودروهای تاریخی ایران درباره طولانی شدن این مجموعه و دلایل آن میگوید: «از سال ۱۳۹۵ با هدف بازسازی و بهسازی، موزه خودروهای تاریخی ایران بهطور موقت تعطیل شد. قرار بود کار بازسازی زودتر از اینها تمام شود. اما با توجه به تغییرات مدیریتی که داشتیم و همچنین بحث بحران کرونا این موضوع کمی طولانی شد. طی هفتههای اخیر کارهای مقدماتی از جمله بحثهای مربوط به شهرداری انجام شده است و بهزودی بازسازی و بهسازی موزه به پایان خواهد رسید. بهمن ماه امسال کار بازسازی تمام میشود و با از سرگیری فعالیت موزه، در آن به روی مردم بازگشایی خواهد شد. »
اتولهای موزه خودرو کجاست؟
خودرو و کالسکههای بسیار ارزشمندی در این موزه نگهداری میشد که در برخی از موارد مثل و مانندی برای آنها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و به قول معروف نمیشود ارزش و قیمتی روی آنها گذاشت. پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده، تنها نمونه تولید شده پنتر لیزر در جهان، رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، لامبورگینی کانتاش و میورا، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی، کرایسلر ۳۰۰ با امکانات جانبی خاص از مانند یخچال، سیستم پخش کارتریج و داشبورد آب طلاکاری شده، فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین، موریس آکسفورد و فیات تیپو ۵۱۹، کالسکههای سلطنتی از جمله کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه، کالسکه مخصوص تاجگذاری از جمله خودروها و کالسکههای کمیاب و نایاب و تاریخی است که در این موزه نگهداری میشد. مسئول موزه میگوید تمام این خودروها و آنچه که پیش از این هم در موزه خودرو نگهداری و نمایش داده میشد در پارکینگ یکی از مراکز بنیاد مستضعفان به خوبی نگهداری میشود و همه کاملاً صحیح و سالم هستند و پس از بازگشایی مجدد موزه تمام این خودروها و کالسکهها بدون کم و کاست یا اضافه شدن خودرو جدیدی به آنجا منتقل شده و دوباره در معرض نمایش عمومی قرار خواهد گرفت. البته سال گذشته همزمان با ماه مبارک رمضان این اتولهای کلاسیک و تاریخی در نمایشگاه برج میلاد برای چند روز نمایش داده شد و علاقهمندان صنعت خودرو موفق به دیدن آنها شدند.
ساختمان جدید موزه چه شکلی است؟
سؤال دیگری که مطرح است به تغییرات ساختمان و امکانات موزه خودرو پس از بازسازی بر میگردد. خیلیها مشتاق هستند ببینند پس از بازه زمانی ۵ ساله قرار است چه اتفاقی برای این موزه بیفتد و چه چیزهایی به آن اضافه شود که پیش از این نداشته است؟ حسینی از راهاندازی یک مرکز تفریحی زیبا و جالب کنار موزه خودروهای تاریخی خبر میدهد که میتواند باعث افزایش بازدیدکنندگان شود. مسئول موزه در این خصوص میگوید: «ساختمان موزه نسبت به قبل کاملاً تغییر میکند و امکانات رفاهی، ایمنی و امنیتی جدیدی به آن اضافه میشود. سالنهای نمایش خودروها زیبا و شکیلتر خواهد شد و سالن ویژهای برای نمایش ماشینهای خاص ایجاد میشود. جدا از سالن اصلی موزه، یکسری امکانات رفاهی هم برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. در طرحی که داریم رستوران و کافیشاپ هم به امکانات مجموعه اضافه میشود. » به اینترتیب اواخر سال منطقه ۲۱ صاحب موزهای زیبا و تماشایی میشود که شهروندان میتوانند برای گردش و تفریح به آن مراجعه کنند. اگر شما هم به خودروهای کلاسیک و تاریخی علاقهمند هستید از حالا برای آخر سال برنامهریزی کنید و به این موزه بروید تا در کنار انواع خودروهای منحصربهفرد جهانی، کالسکههای تاریخی مثل کالسکهای که ناصرالدین شاه را بعد از ترور شدن به کاخ برگرداند یا کالسکهای را که برای تاجگذاری پادشاهان استفاده میشد و بهطور ویژه در کشور اتریش ساخته شده بودند از نزدیک تماشا کنید و یک سلفی خوشگل هم با آنها بگیرید.
چند کیلومتر بالاتر هم بروید
هر زمان که برای رفتن به موزه خودروهای تاریخی برنامهریزی کردید حتماً چند کیلومتر بالاتر تا خیابان پنجاه و پنجم هم بروید و از شهرک سینمایی غزالی (شهرک سینمایی علی حاتمی) که تابلو آن به شهرک سینمایی ایران تغییر کرده است هم بازدید کنید. این شهرک یکی دیگر از جاذبههای گردشگری منطقه ۲۱ است. شهرک سینمایی غزالی محوطهای بزرگ و ۱۰ هکتاری پر از دکور خیابانها و ساختمانهای تهران قدیم است که برای لوکیشن فیلمها و سریالهای تاریخی ایرانی ساخته شده و نگهداری میشود. این شهرک سال ۱۳۵۸ توسط مرحوم علی حاتمی برای سریال تاریخی هزار دستان ساخته شد. دکور مکانهایی مانند میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لالهزار، خیابان اکباتان، جواهرفروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاهآباد و کافه پارس تهران قدیم برای این سریال ساخته شدهاند واخیراً هم در سریال پرطرفدار شهرزاد از این لوکیشنها استفاده شد. در این شهرک نماهایی از خیابانهای اکباتان، لالهزار و تهران قدیم بین سالهای ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰ نیز موجود است. یکی دیگر از ماکتهای مهم شهرک سینمایی غزالی ساختمان سینما تابان، نبش خیابان لالهزار است که نخستین فیلم ناطق ایرانی به نام دختر لر ساخته عبدالحسین سپنتا در آن اکران شد. علاوه بر نماهای مربوط به تهران قدیم، نماهایی از شهرهای تاریخی باشتین و سبزوار و اورشلیم هم ساخته شده است. فیلمبرداری بسیاری از فیلمها و سریالهای پرطرفدار و ماندگار از جمله شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، مریم مقدس(س)، یوسف پیامبر(ع) و کفشهای میرزا نوروز در این شهرک انجام شده است.