تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳

همشهری آنلاین: دولت، به منظور حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی، با تصویب ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی، همه مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی را موظف کرد پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را در مبدأ، جمع‌آوری، تفکیک و بسته بندی کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، کمیسیون امور زیربنائی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 86/12/29خود بنا به پیشنهاد سازمان حمایت از محیط زیست، ضوابط و روش‌های مدیریت اجرائی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته را تصویب کرد.

هدف از این مصوبه، حفظ سلامت عمومی و محیط زیست در تقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشکی، اطمینان از مدیریت اجرائی مناسب و ضابطه‌مند این پسماندها و ایجاد رویه‌ای مناسب برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحاء و دفع پسماندهای پزشکی است.

بر اساس این مصوبه، اجرای ضوابط و روش‌های مصوب برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی که پسماندهای پزشکی را در هر شکلی تولید، تفکیک، جداسازی، جمع‌آوری، دریافت، ذخیره، حمل، تصفیه، دفع و یا مدیریت می‌کند، الزامی است.

همچنین همه مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی (اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی) موظفند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را جمع‌آوری، تفکیک و بسته بندی کنند.

طبق این مصوبه، هیچ کیسه محتوی پسماند نباید بدون داشتن برچسب و تعیین نوع محتوای کیسه از محل تولید خارج شود و مسئولان حمل و نقل پسماند موظفند از تحویل گرفتن پسماندهای فاقد برچسب خودداری کنند.

بر این اساس، هر واحد باید برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی ویژه خود را تهیه کند و در صورت مراجعه نمایندگان سازمان یا وزارت بهداشت ارائه دهد.

همچنین پسماندهای پزشکی باید به دور از تأثیر عوامل جوی نگهداری شوند و وضع کلی بسته‌بندی یا ظرف آنها باید در برابر شرایط نامساعد آب و هوائی مقاوم باشد.

هر تولید کننده پسماند پزشکی ویژه نیز موظف است یکی یا تلفیقی از روش‌های بی‌خطرسازی، تصفیه و امحا را انتخاب کند و پس از تأیید وزارت بهداشت به اجرا گذارد.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز موظف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرائی حسب مورد، استانداردهای ماده (3) قانون و ماده (16) آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها مربوط به پسماندهای پزشکی را در مدت سه ماه تهیه کند.