گروه سرود نوید سال۱۳۶۴ با تلاش «احمد کمیجانی» که آن زمان نوجوانی ۱۷ساله بود تأسیس شد.

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: در آن ایام اعضای این گروه سرود که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بودند با همراهی مربی خود در شبستان مسجد امام حسین(ع) و در پایگاه شهید جعفرآبادی محله ابراهیم‌آباد (یافت‌آباد شمالی کنونی) تمرین می‌کردند. درهمان روزها که مقارن با روزهای دفاع‌مقدس بود، این گروه اجراهای متعددی در مراسم تشییع شهدای دوران دفاع‌مقدس داشت و طولی نکشید که به یکی از گروه‌های معروف شهر تهران تبدیل شد.

کمیجانی با مشورت بچه‌ها نام این گروه سرود محلی را «نوید» گذاشته بود که مخفف «نوگلان ولایی یافت‌آباد» بود تا اهالی آن را همیشه به خاطر بسپارند. از این نکته نمی‌توان گذشت که به برکت نیت پاک و صادقانه او و دوستانش در تشکیل نخستین گروه سرود در محله یافت‌آباد، از آن سال تا امروز بیش از ۱۰۰گروه سرود آموزش دیده و در مراسم مختلف فرهنگی و مذهبی به‌ویژه تشییع و سالگرد شهدا برنامه اجرا کرده‌اند.  

گلزارشهدای یافت‌آباد محل دیدارمان با اعضای قدیمی و جدید گروه سرود نوید است. آنها به تازگی در مراسم سالگرد رجعت پیکر شهید «مجید قربانخانی» که به حُر شهدای مدافع حرم ملقب شده و مزارش در این محل است، برنامه داشته‌اند. این اجرا آنقدر زیبا و تأثیرگذار بود که رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون آن را پوشش دادند.  


با اینکه کمیجانی کم‌سن بود، اما توانست این گروه سرود را مدیریت کند. کمیجانی ما را به دوران دفاع‌مقدس می‌برد و می‌گوید: «آن زمان حدود ۲۰دانش‌آموز بودیم که در این گروه سرود عضویت داشتیم و با تلاش جمعی به‌عنوان برترین گروه سرود منطقه ۱۸ و شهر تهران معرفی شده بودیم.» اکنون از آن جمع پرافتخار دهه ۶۰ تعدادی به رحمت خدا رفته‌اند، چند نفر به شهادت رسیده‌اند و مابقی هم در مشاغل مختلف درحال فعالیت هستند، اما چیزی که اهمیت دارد خاطرات تلخ و شیرینی است که اعضای این گروه با همدیگر داشتند و هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنند.  

  • وقتی مسیر خانواده عوض می‌شود

کمیجانی با افتخار از اعضای فعلی گروه سرود نوید یاد می‌کند. او با یادآوری خاطره‌ای می‌گوید: ‌«اعضای قدیمی گروه، آدینه‌ها به نمازجمعه می‌رفتند. یک روز با اعضای فعلی گروه به نمازجمعه رفتم. همان روز متوجه یکی از بچه‌ها شدم که گوشه‌ای ایستاده بود و خجالت‌زده به دور و بر نگاه می‌کرد و وضو نمی‌گرفت. همین حین، «داود برجلو» مربی فعلی گروه پیش او رفت و علت را پرسید. نوجوان گفت: «من وضو گرفتن و نمازخواندن بلد نیستم.» برجلو دستی بر سر او کشید و گفت: «اشکال نداره، تو که به سن تکلیف نرسیده‌ای.» بعد وضو گرفتن و نماز خواندن را به او یاد داد. پس از آن روز هر وقت که این نوجوان را می‌دیدم احساس می‌کردم که برای نماز خواندن لحظه‌شماری می‌کند، تا اینکه چند ماه گذشت. روزی او را در محل شاد و خوشحال دیدم. علتش را پرسیدم و وقتی جوابش را شنیدم خیلی منقلب شدم. گویا پدر و مادرش برای خواندن نماز کاهلی می‌کردند و آن را به تأخیر می‌انداختند. او نمازهایش را اول وقت در خانه می‌خواند و همین مسئله باعث شده بود تا پدر و مادرش مثل او نماز خود را اول وقت بخوانند. این کار ارزشمند است. بچه پاک و معصوم عضو گروهی می‌شود که نماز یاد می‌گیرد و باعث می‌شود پدر و مادرش نماز بخوانند و این همان باقیات و صالحات است.» 

  • آرزوی عضویت در گروه سرود

«عباس برجلو» از اعضای سابق گروه سرود نوید عنوان می‌کند که آن زمان عضویت در این گروه آرزوی هر کودکی بود، البته حاج احمد کمیجانی هوای بچه‌های محل را داشت و سعی می‌کرد آرزوی آنها را برآورده کند. حضور در گروه سرود به همین راحتی نبود. دانش‌آموزان باید خوب درس می‌خواندند و در کنار تمرینات سخت و فشرده تلاش می‌کردند که جزو حافظان و قاریان قرآن هم باشند. او از شباهت و تفاوت بین اعضای قدیمی و جدید گروه سرود صحبت می‌کند و می‌گوید: «از نقاط مشترک این گروه می‌توان به عشق و ارادت اعضا به شهدای گرانقدر اشاره کرد. اگر ما در آن ایام برای شهدای دفاع‌مقدس سرود می‌خواندیم، اکنون این بچه‌ها برای شهدای مدافع حرم روی صحنه می‌روند و شور به پا می‌کنند، اما امکانات بچه‌های امروز مثل کارگاه مناسب، لباس یکدست، وسایل نقلیه و... بیشتر شده و بهتر می‌توانند توانایی و استعداد خود را نشان دهند.» 

  • هر اجرا یک خاطره ابدی

«علی نادری» که سال‌ها عضو ثابت گروه سرود بوده با بیان اینکه بهترین دوران زندگی‌اش در این محفل هنری سپری شده است، می‌گوید: «در دوران دفاع‌مقدس در مراسم تشییع بسیاری از شهدای محله برنامه اجرا کردیم که برای ما به خاطره ابدی تبدیل شده است.» وی ادامه می‌دهد: «احمد کمیجانی به‌عنوان مربی و سرگروه، متن سروده‌ها را از بین کتاب شاعران و نویسندگان مختلف انتخاب می‌کرد. سپس نوبت به تنظیم قطعه و ساخت آهنگ می‌رسید. بچه‌ها با توجه به لحن و تن صدا اجرای بخشی از سرود را برعهده می‌گرفتند و یک ‌نفر نیز به‌عنوان تک‌خوان گروه انتخاب می‌شد، البته زمانی که تک‌خوان گروه سرود به دلیل بیماری یا مشکلات دیگر غیبت می‌کرد، نفر دیگری جایگزین او می‌شد. این گروه در دوران دفاع‌مقدس سرودهایی اجرا کرد که باعث دلگرمی رزمندگان می‌شد.»

  • صمیمیت و دوستی ماندگار

«داود امامی» از اینکه دوباره درجمع دوستان قدیمی‌اش قرار گرفته ابراز شادمانی می‌کند و می‌گوید: «دوستی و صمیمیتی که در گروه‌های محلی شکل می‌گیرد ماندگار است؛ مثل اعضای گروه سرود نوید که سابقه دوستی آنها به بیش از ۴۰سال می‌رسد و هنوز در برخی کارها و برنامه‌ها با هم مشارکت دارند.

بیشتر بچه‌هایی هم که امروز در گروه سرود نوید عضویت دارند، از فرزندان اعضای گروه، بستگان، نزدیکان و اهل‌محل هستند. این آشنایی باعث شده تا این گروه سرود در دل اهالی محله جا داشته باشد. هرسال که می‌گذرد تعداد دیگری از بچه‌های محل جذب این گروه هنری می‌شوند و استعداد و توانایی خود را در اجرای سرود نشان می‌دهند.» امامی آخرین اجرای گروه سرود نوید را در جوار مزار شهید «مجید قربانخانی» به یاد می‌آورد و می‌گوید: «این اجرا آنقدر زیبا و تحسین برانگیز بود که فیلم گروه سرود بچه‌های یافت‌آباد در شهر و شبکه‌های مجازی پخش شد.» 

  • یاد ایام

رنگ موهای حاج «احمد کمیجانی» به سفیدی می‌زند و شوق و هیجانی در چهره‌اش دیده می‌شود که نمی‌تواند آن را پنهان کند. کسی است که سال ۱۳۶۴‌ بانی راه‌اندازی گروه سرود نوید در محله یافت‌آباد بوده و اکنون ۵۲بهار را در زندگی پشت سر گذاشته است.

او به چهره معصوم بچه‌های محله که امروز این گروه سرود را اداره می‌کنند نگاهی می‌اندازد و می‌گوید: «راه‌اندازی این گروه سرود کاملاً دلی بود و نوجوانانی که به عضویت درآمدند از کودکان ۷ تا ۱۳ساله محله بودند.» کمیجانی حافظه خوبی دارد و اسامی اعضای گروه سرود قدیمی را به یاد می‌آورد. می‌گوید: «افرادی مثل شهید مدافع حرم «محسن فرامرزی»، داود برجلو، مرتضی اکرمیه، حمید برجلو، علی نادری، داود امامی، مرتضی کمیجانی، محمدرضا کمیجانی، رضا ایران شاهی، عباس برجلو، مهدی احدی، محمدرضا آقاخانی، ابراهیم چغلویی، هاشم برجلو، حسن احدی، مهدی برجلو، ناصر معافی، علیرضا قنبری، محمد دوست محمدی، احمد فریدونی و داود طهمورثی از بچه‌های قدیمی این گروه سرود بودند و تنها به عشق شهدا برنامه اجرا می‌کردند.

  • سرودی با ملودی اشک و غم

در همان سال‌های آغاز به کار گروه سرود نوید که در مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای دفاع‌مقدس در محله‌ها به اجرای برنامه می‌پرداختند، خبر رسید که «احمد طهمورثی» نوجوان ۱۳ساله و برادر یکی از اعضای گروه سرود یافت‌آباد به شهادت رسیده است. کمیجانی می‌گوید: «از شنیدن این خبر شوکه شدیم و نمی‌دانستیم چه کار کنیم، اما بعد به این نتیجه رسیدیم که در مراسم این شهید سرود بخوانیم. یادم هست که «داود طهمورثی» برادر شهید هم در این برنامه حاضر بود. جمعیت زیادی در محل برگزاری مراسم تشییع آمده بودند. همه بچه‌ها حین اجرای سرود گریه می‌کردند و صحنه‌ای زیبا از ارادت به شهدا به نمایش درآمد که بعد از ۴۰سال هنوز از خاطر اهالی پاک نشده است. شهید مدافع حرم «محسن فرامرزی» نیز از اعضای فعال گروه سرود نوید یافت‌آباد بود که دوران نوجوانی‌اش را در این گروه گذراند و بچه‌ها خاطرات زیادی از او به یاد دارند. فرامرزی سال ۱۳۹۴ به جمع شهدای مدافع حرم پیوست.»

«قصه مجید» با حنجره طلایی بچه‌ها روایت شد

 گروه سرود «نوگلان ولایی یافت‌آباد» در سال‌های اخیر توانسته در مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری متعدد عناوین خوبی به دست آورد. به‌عنوان مثال؛ درخشش در جشنواره نواهای حماسی کشور، سرود رمضان، غدیر و همچنین کسب مقام دوم از جشنواره سرود و موسیقی محله تهران و شرکت در جشنواره فرهنگی و هنری محراب که موفق به دریافت رتبه نخست شد. «داود برجلو» مربی و یکی از اعضای سابق گروه سرود نوگلان ولایی یافت‌آباد است که تلاش کرده این محفل هنری را همچنان پویا و فعال نگه دارد. ۴۰ ساله، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک و شاغل در صنعت تولید خودرو است. با این حال او برای بچه‌های گروه سرود وقت و انرژی زیادی می‌گذارد تا آنها انگیزه بیشتری برای ادامه کار پیدا کنند.  

  • آرمانی که از سال ۱۳۶۴ پابرجاست

بچه‌های گروه سرود یافت‌آباد به حرف مربی خود گوش داده و سر ساعت در گلزار شهدای یافت‌آباد حاضر شده‌اند. قرارگرفتن نسل قدیم و جدید این گروه هنری در کنارهم با پیگیری «داودبرجلو» بوده تا فرصتی برای تبادل نظر و انتقال تجربه فراهم شود. او دوم ابتدایی بوده که وارد این گروه سرود شده و سال سوم راهنمایی مربی می‌شود و تا حالا بیش از ۱۰۰ گروه سرود تربیت کرده است. از برجلو درباره علت اصرارش برای جمع شدن در این محل می‌پرسیم و او جواب می‌دهد: «عهدی که بچه‌های گروه سرود در سال ۶۴ بسته‌اند، پاسداشت و حفظ یاد و نام شهدا بوده و هنوز همان آرمان مقدس در این گروه سرود دنبال می‌شود. ضمن اینکه آخرین برنامه بچه‌ها مربوط به اجرای سرودی با عنوان «قصه‌مجید» بود که در کنار مزار شهید مدافع حرم «مجید قربانخانی» خوانده شد و از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها مخاطبان زیادی در داخل و خارج از مرزها پیدا کرد.»

  • عهدی که بستیم

«قصه مجید» روایت جوانی است که طی چندماه متحول شد و ۷ روز بعد از اینکه به سوریه رفت به شهادت رسید. این شهید هم‌محله‌ای متولد ۳۰ تیر ۱۳۶۹ بود. ۲۱ دی سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید، اما پیکر پاکش ۶ اردیبهشت سال گذشته به میهن بازگشت. برجلو با بیان این مطلب به انگیزه ساخت سرود قصه مجید اشاره و عنوان می‌کند: «منزل پدری‌ام درست مقابل یکی از درهای ورودی گلزار شهدای یافت‌آباد است. به همین دلیل موقع تشییع پیکر شهید مجید قربانخانی، با اعضای خانواده در این مراسم شرکت کردیم. جمعیت زیادی آمده بود. از میدان معلم تا گلزار شهدا پر شده بود از آدم‌هایی که به عشق مجید قربانخانی آمده بودند. با دیدن این صحنه یاد مراسم تشییع شهدا در دوران دفاع‌مقدس افتادم. همانجا بود که با بچه‌های گروه سرود عهد بستیم تا اجرایی در وصف این شهید بزرگوار داشته باشیم. » آنها برای ساخت متن سرود از استاد «محمدجواد الهی پور» از شاعران آیینی استان قم و همچنین «صمد جلالیان» آهنگساز کمک می‌گیرند و پس از تمرین، این سرود را ۶ اردیبهشت امسال در مراسم سالگرد بازگشت پیکر مطهر شهید قربانخانی در گلزار شهدای یافت‌آباد اجرا می‌کنند.  

  • نام این بچه‌ها را به خاطر بسپارید

برجلو روی تک تک اعضای گروه سرود حساب ویژه‌ای باز کرده و عقیده دارد آنها در آینده به چهره‌های موفق کشور تبدیل می‌شوند. او عنوان می‌کند که این بچه‌ها از شاگردان نمونه و ممتاز مدارس منطقه ۱۸ هستند. بین آنها حافظ یک تا سی جزء قرآن وجود دارد. او اعضای گروه سرود را صدا می‌زند و به ما معرفی می‌کند: «علی برجلو، امیرمحمد الله‌قلی، محمدامین برجلو، طاها ذوالفقاری، ابوالفضل برجلو، ابوالفضل رضایی‌زاده، سجاد عزیزیان، علی‌اکبر برجلو، امیرحسام برجلو، امیررضا کمیجانی، متین سبزعلیان، محمد یاسین بختیاری، علی‌اصغر الله‌قلی، امیرمحمدالله‌قلی، محمدمهدی الله‌قلی، محمدحسین برجلو، محسن برجلو و صالح برجلو از اعضای این گروه هستند و امیرعباس احدی هم با ۷ سال سن کوچک‌ترین عضو گروه است. بدون‌ تردید اهالی منطقه ۱۸ در آینده نام اعضای گروه سرود نوید را بیشتر خواهند شنید و به وجود آنها افتخار می‌کنند. تاکنون تعدادی از کارهای بچه‌ها به‌صورت نماهنگ از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که «پگاه پیروزی»، «عطر نرگس» و «قصه مجید» از جمله این آثار ماندگار است.» 

  • اجرا برای شهدا برکت دارد

«علی برجلو» عضو ثابت گروه سرود است.

او چند سال متوالی تک‌خوان برتر استان تهران شده و در گروه سرود دانش‌آموزی اداره آموزش وپرورش منطقه ۱۸ هم فعالیت دارد. او در طول این سال‌ها در جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی شرکت کرده و عقیده دارد که اجراهایی که برای شهدا داشته برایش پربرکت بوده است.  

  • روز اول عضویت را فراموش نمی‌کنم

 «امیرمحمدالله‌قلی» نوجوان ۱۲ ساله و ساکن محله یافت‌آباد شمالی است و مدت‌هاست که با این گروه سرود همکاری می‌کند.

او به‌عنوان تک‌خوان دوم گروه سرود فعالیت می‌کند. ‌الله‌قلی عنوان می‌کند روز اولی که به عضویت این گروه سرود درآمده را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند.  
 

  • قبل از مدرسه رفتن، خواندن یاد گرفتم

«امیرعباس احدی» با ۷ سال سن، کوچک‌ترین عضو گروه سرود است.

چهره آرام و مهربانی دارد و درباره علت حضورش در این گروه سرود می‌گوید: «با کمک مربی خواندن سرود را قبل از اینکه به مدرسه بروم و درس بخوانم یاد گرفتم. وقتی به کلاس اول وارد شدم و معلم فهمید که چند سرود را از بر می‌خوانم، من را پای تخته‌سیاه برد و تشویق کرد. »

  • دوستان زیادی پیدا کردم

 «محمدامین برجلو» یکی دیگر از اعضای ثابت این گروه سرود ۲۰ نفره است.

این نوجوان از دوستان زیادی که در این مدت پیدا کرده حرف می‌زند و می‌گوید: «اگر هرکدام از ما در زمان امتحانات مدرسه و برای حل مسائل کتاب به مشکلی بر بخوریم، به یکدیگر کمک می‌کنیم تا همه با نمره خوب قبول شویم چون آقای مربی تأکید کرده که بچه‌ها اول باید خوب درس بخوانند و بعد در گروه سرود شرکت کنند.»