یک فیلمنامه‌نویس سریال‌های تلویزیونی درباره «پایتخت ۶» و «نون خ ۲» ‌گفت: هیچ‌کدام از این دو سریال قصه نداشتند اما به نظرم‌ باید دید چه اتفاقی می‌افتد که نمی‌گذارند نویسنده به قصه اصلی بپردازد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی خودسیانی درباره علت ضعف فیلم‌نامه‌های سریال‌های تلویزیونی گفت: با توجه به سال ها تجربه در این حرفه، به هیچ عنوان ایراد کار را از سوی نویسنده نمی بینم. آن چیزی که در فکر نویسنده است تا به مرحله تصویب و بعد تولید و تدوین و به پخش برسد زمین تا آسمان عوض می‌شود.

خودسیانی با بیان اینکه همه ایرادها به نحوه مدیریت برمی‌گردد، گفت: تهیه‌کننده‌ها گوش به فرمان هستند چون هدفشان این است که کار پخش شود. کارگردان هم که فقط کارش را انجام می‌دهد و حقوقش را می‌گیرد. نویسنده را هم به مرحله‌ای می‌رسانند که دوست دارد فقط شر آنچه که می‌نویسد از سرش کم شود. در نهایت ملقمه‌ای درست می‌شود که هیچکس حاضر نیست مسوولیتش را بر عهده بگیرد.

او افزود: طرحی که در ذهن نویسنده است حتی تا وقتی به مرحله نگارش هم برسد عوض می‌شود. از کارگردان گرفته تا تهیه‌کننده و مشاور، همه نظر می‌دهند و در فیلمنامه تاثیر می‌گذارند. من به عنوان آدمی که ۳۰ سال است در این حرفه کار می‌کنم و حداقل ۱۰ هزار دقیقه سریال پخش شده دارم، می‌گویم ما نویسنده‌ها کاری را با شور و شوق شروع می‌کنیم و فکر می‌کنیم کار متفاوت و جذابی می‌شود اما زمانی که وارد پروسه تولید می‌شود، فقط هدفمان این است که زودتر کار تمام شود و نجات پیدا کنیم.  

خودسیانی یکی دیگر از عوامل بی‌انگیزگی در نویسنده‌ها را موضوع مالی عنوان کرد و گفت: ۳ سال از پخش سریال «هیات مدیره» که من نویسنده‌اش بودم می‌گذرد و هنوز نصف حقوق مرا پرداخت نکرده‌اند. در چنین شرایطی مجبورم یک طرحی بدهم و بگویم هر چه می‌خواهید بگویید من‌ میرزابنویس هستم.

او ادامه داد: فشارها روی نویسنده‌ها زیاد است. گاهی بازیگری قهر می‌کند و باید قصه را تغییر دهیم. گاهی چون لوکیشن مناسب را پیدا نمی‌کنند می‌گوید تغییر دهید. مشاور فیلمنامه هم که از طرف تلویزیون می‌آید اعمال نظر می‌کند و سیاست‌های خودش را دارد.  

او در نقد سریال‌های «نون خ ۲» و «پایتخت ۶» گفت: سریال «نون خ ۲» ایراد اصلی‌اش این بود ‌که قصه نداشت. صرفا موقعیتی بود که ادامه‌اش می‌دادند. همین ایراد در «پایتخت ۶» هم بود و قصه واحدی وجود نداشت. با این وجود به نظرم‌ نویسنده می‌داند که باید تمام سرمایه‌اش را روی قصه بگذارد. باید دید چه اتفاقی می‌افتد که نمی‌گذارند و آن‌قدر خورده قصه و آیتم اضافه می‌شود تا جایی که قصه اصلی فراموش می‌شود. من این را تقصیر نویسنده نمی‌دانم زیرا اگر الفبای نویسندگی را هم‌ بلد باشد این را می‌داند.

علی خودسیانی فیلمنامه‌نویسی است که هم در رادیو و تلویزیون و هم در تئاتر و سینما فعالیت داشته است. مجموعه‌های «تولدی دیگر»، «دنیای شیرین دریا» و «خواستگاران» از کارهای تلویزیونی او هستند.