همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: در حوزه مدیریتی مهم ترین چالش و موضوع ما شکاف بین تدبیر و تغییر است که ریشه در مسائل مدیریتی و نوع نگاه مدیران دارد.

به گزارش پایگاه اطلای رسانی سما ، دکتر محمد باقر قالیباف سه‌شنبه (24 اردیبهشت)  در مراسم افتتاحیه هشتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: در آخرین انعکاس نظرات مردم که مرتب نظرات خود را به شهرداری تهران منعکس می‌کنند بیشترین دغدغه تهرانی‌ها با سهم 41 درصدی موضوع ترافیک و حمل و نقل شهری است اما اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم با تمام فعالیت‌هایی که صورت گرفته معضل ترافیک پرشتاب‌تر از و پر سرعت‌تر از اقدامات پیش رفته و این تنها به آن دلیلی است که معضل ترافیک مانند بسیاری از معضلات ریشه در نوع نگاه و مدیریت نادرست ما دارد.

وی تصریح کرد: همواره شرایط زندگی و نیازهای ما در جامعه تغییر می‌کند اما به نظر می رسد ما مدیران یا این تغییرات را قبول نداریم و یا درک درستی از آن ها وجود ندارد.

شهردار تهران با تاکید برآن که وقتی از شهروند مداری و عدالت اجتماعی حرف می زنیم باید در عمل آن را اجرا کنیم، گفت: ما در معماری داخلی خانه‌ها دخالت می‌کنیم اما به نمای ساختمان‌ها که نمای کلی شهر را می‌سازند و حق عمومی شهروندان محسوب می‌شود کاری ندارم حال آنکه اگر حادثه‌ای مانند زلزله پیش باید و نمای ساختمان‌های تمام شیشه فرو بریزد می‌تواند جان عابران پیاده را تهدید کند.

وی ادامه داد: در حوزه ترافیک نیز اگر نگاه شهروند محور و عدالت محور داشته باشیم باید در نوع مدیریت و نگرش خود تغییر ایجاد کنیم .

دکتر قالیباف خاطر نشان کرد: حدود 30 درصد از فضاهای شهر تهران محل جولانگاه خودروها شده است حال آنکه هنوز سهم فضای سبز در شهر کمتر از 10 درصد است و در این میان ما مرتب باید برای تملک زمین برای رفع معارضان پروژه‌های عمرانی در ازای هر متر زمین بیش از 4 یا 5 میلیون تومان بپردازیم که پس از تعریض، آسفالت کردن، ایجاد تقاطع‌ها و سایر طرح های عمرانی امکان ورود 400 هزار خودرو در سال به شهر تهران ایجاد شود.

وی با تاکید برآنکه این روند ما را به نقطه قابل قبولی نمی‌رساند و در این صورت مشکل ترافیک روز به روز بزرگتر می‌شود ، گفت : یک خودرو در زاویه‌های مختلف حداقل بین 16 تا 40 متر فضا نیاز دارد و ضریب خوردو در ازای هر واحد روز به روز بالاتر می‌رود چنانچه در برخی از مناطق مانند مناطق 1،2 و 3 تهران ضریب خودرو به ازای هر واحد مسکونی از 2 هم عبور کرده است.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی می‌خواستیم خطوط اتوبوسرانی تندرو را در مسیر میدان آزادی تا انقلاب ایجاد کنیم برخی از مسئولان و مطبوعات می‌گفتند چرا خیابان را اشغال و حق مردم را ضایع می‌کنید ولی به راستی بر اساس کدام حق و عدالت کسانی که با ماشین شخصی خود در شهر تردد می‌کنند و سبب آلودگی هوا، ایجاد ترافیک، ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان می‌شوند و بنزین زیادی هم مصرف می‌کنند حق دارند سریع تر به مقصد برسند اما شهروندانی که با اتوبوس‌هایی سفر می‌کنند و سوار خودروهایی می شوند که هر یک حدود 100 مسافر دارند باید ضمن تحمل فشار، گرما و سرما دیرتر هم به مقصد برسند.

قالیباف تصریح کرد: چرا ما به پیر زن‌ها و پیرمردها، کودکان و شهروندانی که برای عبور از خیابان از پل‌های عابر استفاده می‌کنند اولویت نمی‌دهیم و اجازه می‌دهیم خودروهای شخصی با سرعت از تقاطع‌ها عبور کنند و یا چرا برای 1 میلیون و  200 هزار شهروندی که روزانه به بازار تهران مراجعه می‌کنند ارزش قائل نیستیم و سال‌ها حق عبور را به ماشین‌ها و موتور سیکلت ها داده بودیم.

وی افزود: حل مشکل ترافیک شهر تهران با تدبیر و تغییر در مدیریت صورت می‌گیرد که البته این تغییرات باید بر بستر علم و عقلانیت باشد در غیر اینصورت با سعی و خطا بیشتر به سمت نارسایی‌ها و چالش‌ها پیش خواهیم رفت.

شهردار تهران با تاکید برآنکه برای ایجاد تغییر در حوزه مدیریتی به یک جسارت نیاز داریم، گفت: در سال نوآوری و شکوفایی باید شاهد نوآوری و تغییرات در مدیریت و روش‌های نادرست باشیم و همچنان معتقدم در حوزه حمل ونقل و ترافیک چالش اصلی نحوه مدیریت و نبود یک نگتاه سیستمی است که این مساله روز به روز مشکلات را افزایش می دهد.

محمد باقر قالیباف ضمن بیان آنکه ما هرچه اتوبان و خیابان به شهر تهران اضافه کنیم مشکل ترافیک حل نمی‌شود، ادامه داد: شاید در دهه 60 ساخت اتوبان در همه کشورها یک افتخار بود اما امروز هم آیا در کشورهای توسعه یافته یک افتخار است که ما با سرعت به دنبال آن می‌رویم.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند شهرداری تهران برای آنکه نمی‌تواند پروژه‌های عمرانی را خوب پیش ببرد این نظریه را می‌دهد ولی واقعیت این است که احداث بزرگراه‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی در تهران در اوج خود و اوج فعالیت شهرداری تهران در تمام دوره‌ها قرار دارد اما با گسترش اتوبان‌ها و ساخت تقاطع‌ها و پارکینگ‌ها تا زمانی که نوع نگاه ما تغییر نکند مشکلی حل نمی‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که ما یک میلیون و 400 هزار پارکینگ در شهر تهران کم داریم ولی به راستی با روند افزایش روز به روز تعداد خودورها آیا با ساخت این پارکینگ‌ها مشکل حل می شود؟

قالیباف خاطر نشان کرد: متاسفانه در خیلی از موضوعات یا تصمیمات ما یا به گذشته توجه داریم یا به آینده و هیچ توجه نداریم که نسل کنونی هم حق و حقوقی دارند و عمرشان با معضلات کنونی در حال تمام شدن است .

وی در پایان با تاکید برآنکه برای تغییر مدیریتی نیاز به تغییر مدیران نیست بلکه باید نگرش کلی و راه را تغییر دهیم ، گفت: موضوع ترافیک یک موضوع سیاسی نیست بلکه موضوعی کاملا فنی است که باید با کمک نظرات کارشناسان تغییرات لازم در نحوه مدیریت آن صورت گیرد.