پهنه فرهنگی رودکی، پروژه‌ای مهم است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف احیا و ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری قابل دسترس برای شهروندان در محدوده منطقه ۱۱ اجرا می‌شود.

  این پهنه از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان ولی‌عصر(عج) منتهی می‌شود. به گفته متولیان طرح، بیش از ۱۰۰ ساختمان تاریخی و ارزشمند در محدوده پهنه وجود دارد که شناسایی و مرمت و بازسازی و پیرایش آنها شروع شده است. علاوه بر سازمان زیباسازی شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۱ هم در اجرای طرح پهنه رودکی مشارکت دارد و به گفته «نصرالله‌آبادیان» این یک پروژه فاخر کشوری است.  

احیای پهنه رودکی و تعریف کارکردهای گوناگون نمایشی، موسیقایی، فرهنگی و هنری در آن از اقدامات خوب مدیریت شهری است. شهردار منطقه ۱۱ در ابتدای صحبت‌هایش این مطلب را بیان می‌کند و می‌گوید: «با تغییر رویکرد اداره شهر از نگاه سخت‌افزاری به نرم‌افزاری سبب شده برنامه‌های اجرایی فاخری در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد. برنامه‌هایی که آثار و نشانه‌هایشان را می‌توان در جای جای شهر دید.»
«نصرالله‌آبادیان» با تأکید بر فاخر بودن پروژه پهنه رودکی می‌گوید: «اجرایی شدن پروژه پهنه رودکی نتیجه همین تغییر رویکرد بود که می‌توان از آن به دلیل داشتن عرصه‌های هنری مانند تالار وحدت و تئاتر شهر و ابنیه ارزشمند تاریخی و واجد ارزش معماری به‌عنوان مهم‌ترین پروژه فرهنگی – هنری تهران بلکه کشور نام برد.»
به گفته شهردار منطقه ۱۱، این پروژه علاوه بر کارکردهای فرهنگی و هنری، قرار است در آینده نزدیک به‌عنوان پلازای هنری پایتخت مطرح شود: «خیابان شهریار که قلب و محور اصلی پهنه رودکی محسوب می‌شود، در راستای تحقق شعار «پایان دادن به غلبه سواره‌ها بر پیاده‌ها باایجاد پهنه‌های پیاده‌روی» طراحی شده است.»اتصال تئاتر شهر با تالار وحدت و تالار رودکی از ویژگی‌های طراحی منحصربه‌فرد خیابان شهریار است. 
به گفته‌آبادیان عملیات عمرانی سنگفرش ضلع جنوبی خیابان شهریار که نقطه عطف پهنه رودکی محسوب می‌شود سال گذشته شروع است: «پیاده‌راه‌سازی ضلع شمالی خیابان شهریار هم با هدف تسهیل‌ تردد عابران پیاده به اتمام رسیده است و عملیات عمرانی ضلع جنوبی هم در مراحل پایانی قرار دارد.»
شهردار منطقه ۱۱ با بیان اینکه پروژه پهنه رودکی که به دلیل هویت تاریخی و اصالت این محدوده حائز اهمیت است درباره ویژگی‌های این پروژه می‌گوید: «توجه به انسان محور بودن، آرامش بخشی به فضاهای سکونتی و زندگی،‌ تردد گروه‌های هدف با محوریت فرهنگ و هنر، دسترسی آسان به تمام قسمت‌های پهنه به‌صورت پیاده، ایجاد و بهسازی فضاهای سبز و نصب نیمکت‌ها، کارهایی هستند که در این پهنه انجام می‌شود.»