پیرمردها در حالی قدم روی فرش قرمز کن 61 گذاشتند که خیابانهای اطراف محل برگزاری این جشنواره پر از مردمی بود که با کلاههای قهوهای به سبک ایندیانا جونز انتظارشان را میکشیدند.
اسپیلبرگ سال 1987 برای شرکت در بخش خارج از مسابقه، فیلم «رنگ ارغوانی» را به کن آورده بود و از آن زمان تاکنون در این شهر ساحلی آفتابی نکرده بود.
پس از اولین اکران این فیلم در کن، نشست خبری مملو از خبرنگارانی شد که میخواستند درباره فیلم سؤالاتی بپرسند. 3 پیرمرد را در این کنفرانس خبری، کیت بلانشت و دیگر بازیگران اصلی این فیلم همراهی کردند.
در حالی که تدابیر شدید امنیتی برای حفظ داستان فیلم تا آخرین روزهای تولید فیلم اعمال شده بود، بخشهایی از داستان آن در نهایت از سوی برخی عوامل فیلم افشا شد؛ ظاهرا پروفسور جونز که در سال 1957 برای انجام تحقیقاتی به دانشگاه باز میگردد، مورد سوءظن مقامات ارشد دانشگاه قرار میگیرد و در اوج دوران مک کارتیسم، ناچار میشود قبل از اخراج از دانشگاه آنجا را ترک کند.
هریسون فورد که ایفاگر نقش ایندیانا جونزدر همه قسمتهای این فیلم بوده در گفتوگویی خاطر نشان کرد: ارجاعاتی که به دوران مک کارتیسم در این فیلم صورت گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است و نشان میدهد که چگونه عدهای از چهرههای علمی و هنری آمریکا به صرف مشکوک بودن به فعالیتهای چپ گرایانه، مورد غضب کاخ سفید قرارگرفته و در نوعی بایکوت، از حداقل امکانات محروم شدند.
اما در پنجمین روز کن، فیلمهای «گومورا» از ماتیو گارونه و «سربیس» از بریان مندوزا فیلمهای بخش مسابقه بودند و در بخش نوعی نگاه نیز فیلم «زندگی مدرن» از ریموند دپاردون به نمایش گذاشته شد.
در رخدادی دیگر هاروی واین استاین مدیر استودیو مستقل واین استاین اعلام کرد که این استودیو قصد دارد تا براساس رمان پر فروش کیمیاگر نوشته پائولو کوئیلو فیلمی را به کارگردانی لاورنس فیش برن تولید کند. واین استاین ضمن اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که این فیلم بتواند موفقیت سایر اقتباسهای ادبی این استودیو چون«بیمار انگلیسی» و «آقای ریپلی با استعداد» را تکرار کند. فیش برن که در زمان اعلام این خبر در کنفرانس خبری ویژه حضور داشت، خود را بهدلیل ساخت این فیلم، یکی از خوششانسترین افراد روی کره زمین دانست !
اما حادثه دیگری که جشنواره کن روز گذشته را تحتتأثیر قرار داد، حضور نیافتن اسکارلت جوهانسون هنرپیشه فیلم جدید وودی آلن در کن با نام «ویکی کریستینا بارسلونا» بود. شرکت توزیعکننده فرانسوی فیلم که شاخهای از استودیو وارنر محسوب میشود هفتهها با جوهانسون مذاکره کرده بود تا او را راضی به حضور در این جشنواره کند و حاضر شده بود تا هزینه پروازها، هتل و لیموزین مخصوص و همچنین طراحی ویژه لباس او را بپردازد اما اعلام کرده بود که جوهانسون بایستی از آرایشگر مشترکی با پنه لوپه کروز استفاده کند، اما جوهانسون اصرار داشت که باید آرایشگر مخصوص خودش با حقوق روزی 5 هزار یورو را در کن داشته باشد و به این ترتیب تنها هزینه این آرایشگر برای این شرکت فیلمسازی بالغ بر 20 هزار یورو برای 4 روز اقامت جوهانسون در کن میشد؛ از اینرو مسئولان این شرکت ترجیح دادند که جوهانسون در نیویورک باقی بماند و از تلویزیون مراسم اکران افتتاحیه را تماشا کند.