مشغله‌های زندگی، ذهن خیلی از ما را به خود مشغول کرده و همین درگیری‌های فکری باعث شده توجهی به اطراف خود نکنیم.

گاهی اوقات همین بی‌توجهی‌ها کار دستمان می‌دهد و به قدری در افکار خود غرق می‌شویم که حتی نشانی منزل خود را فراموش می‌کنیم یا دچار سوانح رانندگی می‌شویم.

اینها تا حدودی قابل قبول است و به هرحال ممکن است هرکسی به دلیل مشکلات زندگی یا درگیری‌های فکری، دچار اشتباهاتی شود، اما اگر غریبه‌ای از ما سراغ کوچه و خیابانی را بگیرد که در نزدیکی ما قرار دارد و آنجا را نشناسیم، کمی دور از انتظار است. همه ما باید سعی کنیم به محیط اطراف خود نگاهی دقیق داشته باشیم و به‌عنوان مثال، هنگام عبور از کوچه و خیابان‌ها، اسامی آنها را به خاطر بسپاریم و حتی موقعیت قرارگیری اداره‌ها، بوستان‌ها و واحدهای صنفی محله خود را یاد بگیریم. این کار در کنار کمک به خودمان و اعضای خانواده برای استفاده از امکانات محله‌مان، فایده دیگری هم دارد و آن، کمک به افراد غریبه‌ای است که در محل زندگی ما سرگردان شده و دنبال نشانی می‌گردند. موضوع دیگری هم که لازم است مسئولان به‌خصوص مسئولان بنیاد شهید یا شهرداری به آن توجه کنند، معرفی شهدایی است که اسامی آنها زینت بخش کوچه‌ها و خیابان‌ها شده است. بسیاری از شهروندان، اطلاع چندانی از نحوه شهادت یا زندگینامه شهدایی که نام‌شان در معابر نصب شده ندارند.

حتی نمی‌دانند این شهید روزگاری ساکن همین محله بوده‌اند و اکنون خانواده او در اینجا زندگی می‌کنند یا خیر. چند سال پیش طرحی برای نصب تابلو و شناسنامه شهدا در برخی از مناطق جنوبی شهر اجرا شد، اما متأسفانه نیمه‌تمام باقی ماند. در این طرح، تابلوهایی در ابتدای کوچه و خیابان‌ها نصب می‌شد که در آن عکس و اطلاعاتی از شهید از جمله سال تولد، سال شهادت، سن و... وجود داشت. این اقدام ارزشمند باعث شده بود ساکنان هر کوچه و خیابان، اطلاعاتی از شهیدی که نام او در معبر نصب شده، کسب کنند. هدف دیگر این کار، آشنایی نوجوانان و جوانان با آرمان‌های شهدا بود و با این طرح، نام و یاد شهیدان در قلب و روح ساکنان هر محله زنده می‌ماند و می‌توانستند شرحی هرچند کوچک از شهید کوچه یا خیابان خود به دیگران بدهند. اجرای دوباره این طرح در محله‌ها ضروری است و حتی می‌توان اطلاعات دیگری از شهید مثل سابقه سکونت او در محله، محل تحصیل، نام پدر و... در تابلوها نوشت. خوشبختانه باخبر شدیم نصب تابلو با تصاویر و زندگینامه شهدا در معابر اصلی منطقه ۱۸ شروع شده و بی‌شک به‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا کمک شایانی خواهد کرد. امید است این طرح در همه محله‌ها اجرا شود.