حدود ۴ماه و نیم از تجربه زندگی با ویروس کرونا می‌گذرد و با آغاز موج دوم تلاش اداره‌ها و گروه‌های مردمی برای نابودی این ویروس ادامه دارد.

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:    اداره سلامت شهرداری منطقه۱۹، به‌عنوان یکی از اداره‌های مرتبط با حفظ و ارتقای سلامت شهروندان که از همان روزهای ابتدایی مشارکت زیادی در بخش آموزش و خدمت‌رسانی به شهروندان داشته است، اکنون ضمن ادامه رویکردهای قبلی برنامه‌های جدیدی در دست اجرا دارد. «محسن فریدی» معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه۱۹ به معرفی مهم‌ترین اقدامات اجرا شده و در حال اجرای این اداره می‌پردازد. 


تازه‌ترین اطلاعات و دانستنی‌های مربوط به کرونا که از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است در ۳۵کانال و گروه خبری منطقه۱۹ بارگزاری می‌شود. این گروه‌ها را نهادهای مهم منطقه و تشکل‌های مردمی اداره می‌کند. 
ارائه آموزش‌های غیرحضوری از طریق تبلیغات محیطی و توزیع هزار پوستر در اصناف و محیط‌های پر تردد مثل نانوایی‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بانک‌ها و... از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است. 
دستکش، ماسک، محلول‌های شست‌وشوی دست و ضد عفونی سطوح بین معلولان کمتربرخوردار عضو کانون معلولان توزیع شده است و تاکنون ۱۵۰نفر از اعضای کانون معلولان از این طرح بهره‌مند شده‌اند. 
برنامه «سوگ آنلاین» طرح دیگری است که برای کاهش فشارهای روانی از دوش خانواده‌های سوگوار در روزهای کرونا برگزار می‌شود. با توجه به اینکه در این شرایط خانواده‌های داغدار امکان سوگواری جمعی ندارند با مشارکت روابط‌عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه با تقاضای خانواده‌های این عزیزان مراسم سوگواری با حضور مداح و سخنران در مساجد محله برگزار و فیلم آن برای‌طلب آمرزش این عزیزان در صفحه‌های مجازی منطقه بارگزاری می‌شود. علاقه‌مندان برای استفاده از این خدمات می‌توانند با شماره ۵۵۵۲۲۲۱۱ تماس بگیرند. 


غربالگری تلفنی کرونا اقدام دیگر اداره سلامت شهرداری منطقه است که با مشارکت مسئولان خانه‌های سلامت اجرا می‌شود. با اجرای این طرح تاکنون ۵هزار نفر از ساکنان منطقه غربالگری شده‌اند. 
ارائه خدمات مشاوره تلفنی رایگان با مشارکت داوطلبانه ۷۹روان‌شناس طرح دیگری است که شهروندان برای کسب اطلاعات از جزئیات آن می‌توانند به اداره سلامت مراجعه کنند یا با شماره ۵۵۵۲۲۲۱۱ تماس بگیرند. 
گروه «شورای سلامت مجازی» با حضور رئیس اداره سلامت منطقه، رئیس اجتماعی نواحی، مسئولان خانه‌های سلامت و شورایاران و معتمدان محل در همه محله‌های منطقه راه‌اندازی شده است که ضمن شناسایی نقاط پرریسک منطقه در روزهای کرونا به بررسی و رفع آنها پرداخته می‌شود. 
پخش فایل‌های صوتی آموزشی برای پیشگیری از شیوع کرونا از بلندگوهای برخی بوستان‌های منطقه جزء طرح‌های اولیه اداره سلامت بوده که قرار است با موافقت رئیس اجتماعی میدان میوه و تره‌بار مرکزی این طرح به‌زودی در این مکان هم اجرا شود. 
شست‌وشوی مستمر، آموزش چهره به چهره و نصب بنرهای آموزشی در بازارهای منطقه که از جمله محدوده‌های پرخطر برای انتقال ویروس کرونا هستند هم طرح دیگری است که در حال اجراست.