همشهری آنلاین_ پریسا نوری: در این روزهای آخر تیر که تب گرمای هوا در پایتخت به شدت بالاست، اگر در وقت ظهر یا عصر گذرتان به خیابان بیفتد، عابران پیاده را میبینید که عرقریزان به دنبال راه فرارند تا خودشان را به سایهبان یا جای خنک برسانند. اما این میان کسانی هستند که ناچارند برای به دست آوردن لقمهای نان ساعتهای طولانی با صورتهای سرخ شده از گرما، زیر تیغ آفتاب سرکنند. ساعتها انتظار زیر تابش مستقیم آفتاب، وضعیت این روزهای رانندگان تاکسی پایانه رسالت است که هر سال هم تکرار میشود. پایانهای که با 22 خط تاکسیرانی و 1200 تاکسی عنوان دومین پایانه بزرگ پایتخت را یدک میکشد، اما حتی یک سایهبان ندارد و این موضوع رانندگان و مسافران این پایانه بهویژه آنهایی که در این هرم گرما، ترس از کرونا ماسک بر چهرهشان نشانده را حسابی کلافه کرده است. هفته گذشته به این پایانه رفتیم و بعد از گفتوگو با چند نفر از رانندهها، چرایی مسقف نشدن این پایانه 16 ساله را از مدیران اداره تاکسیرانی و معاونت حملونقل شهرداری جویا شدیم.
- ساعتها انتظار زیر آفتاب
نزدیک ظهر پایانه خلوت است و در هر خط تاکسی، صف طولانی پژو و سمندهای زردرنگ که منتظرند نوبت مسافرگیریشان برسد، به چشم میخورد. رانندههای بخش شرقی پایانه، تاکسیها را رها کرده و در پناه سایه کوتاه جعبه برق کوچک روی بلوک سیمانی نشستهاند. «محسن» که از 10 سال پیش راننده خط ولیعصر(عج) – رسالت است درحالی که خودش را با مقوای بزرگی باد میزند با گلایه از مسقف نبودن پایانه میگوید: «این روزها به خاطر کرونا مسافر کم شده و در این هوای گرم ما باید مدت بیشتری منتظر بمانیم تا ماشینمان پر شود و زیر تابش مستقیم آفتاب هم مغزمان جوش میآورد و هم ماشینمان.» او که ماسکش را تا زیر چانه پایین کشیده با دلخوری میگوید: «هر بار از تاکسیرانی میآیند تذکر میدهند که ماسک و الکل بزنید اما به خواستهمان که درست کردن یک سایهبان یا سقف برای پایانه است توجهی نمیشود.» «علی» راننده خط پاسداران در تکمیل حرفهای همکارش میگوید: «یکی از همکارانمان چند سال پیش ناراحتی پوستی گرفت. دکتر گفت به خاطر تابش شدید آفتاب است، برای همین مجبور شد تاکسیاش را بفروشد.» او دستش را سایه صورتش کرده و ادامه میدهد: «ما فقط برای خودمان نیست که سایهبان میخواهیم. ماشین در زیر نور آفتاب مثل یک کوره داغ میشود و مسافر وقتی در تاکسی مینشیند اذیت میشود.»
- کلافگی و دعوا به دلیل گرما
پایانه تاکسیرانی رسالت توسط بزرگراه رسالت به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و برخلاف قسمت شمالی آنکه سقف و سایهبان ندارد، بخشجنوبی آنکه در منطقه 8 شهرداری قرار دارد، بیش از 10 سال است که مسقف شده است. «وحید» یکی از رانندگان خط آزادی در اینباره میگوید: «با وجودی که پایانه جنوبی خیلی از اینجا کوچکتر است و تاکسیهای کمتری دارد، اما مسقف است.» او که انگار چیز جدیدی یادش آمده صدایش را بلند کرده و میگوید: «در سید خندان فقط 3 خط تاکسیرانی است و حتی اسمش را نمیشود پایانه گذاشت اما آنجا هم چند ماه پیش سقف زدند و لی اینجا با بیش از 20 خط سقف ندارد و بلاتکلیف است.» راننده میانسالی که حاجی صدایش میکنند با دست به اطراف پایانه اشاره میکند و میگوید: «از شانس بد ما این پایانه وسط دو خیابان پهن قرار دارد و در اطراف آن هیچ ساختمانی نیست که بشود در سایهاش پناه گرفت.» حاجی ادامه میدهد: «ما از 6 صبح تا 8 شب اینجاییم، اول صبح و غروب اوضاع بهتر است اما از ساعت 11 تا 4 و 5 عصر واقعاً از گرما کلافه میشویم.» حاجی که 62 سال دارد و از 15 سال پیش در خط آزادی مسافرکشی میکند، میگوید: «گرما طاقت آدم را کم میکند و در تابستان دعوای بین مسافرها و رانندهها بر سر پول خرد و روشن کردن کولر و اینجور چیزهای الکی زیاد میشود.»
- رانندگان حق دارند
گلایه رانندگان تاکسی را با «حسین احصایی» مدیر اداره تاکسیرانی منطقه در میان میگذاریم. احصایی با بیان اینکه از همه این مشکلات خبر دارد و رانندگان حق دارند گلایه داشته باشند، میگوید: «سال گذشته چندین بار از طریق مدیریت سازمان تاکسیرانی با شهرداری مکاتبه کردیم تا پایانه را مسقف کنند پاسخشان این بود که برنامههایی تدارک دیدهاند و در بودجه سال 99 این موضوع لحاظ شده است اما متأسفانه الان که چند ماه از سال میگذرد هنوز خبری نشده.» مدیر اداره تاکسیرانی منطقه میگوید: «متأسفانه مطالبات ما از رانندهها یکطرفه است از آنها انتظار داریم طبق مقررات و قوانین عمل کنند اما خودمان نتوانستیم امکانات و خدمات مناسب در اختیارشان بگذاریم و در آفتاب داغ تابستان و برف و باران زمستان سرپناهی برایشان درست کنیم.» احصایی که چند سال مدیر اداره تاکسیرانی منطقه 8 بوده درباره ضلع جنوبی این پایانه رسالت میگوید: «بخش جنوبی این پایانه در منطقه 8 خیلی کوچکتر است اما چند سال پیش مسقف شد و سروسامان گرفت ا ما اینجا خیر.» او در ادامه میگوید: «چند روز پیش به دلیل قراری که داشتم مجبور شدم چند ساعتی در پایانه بمانم و از گرما و آفتاب خیلی اذیت شدم و متوجه شدم که رانندگان چقدر سختی کشیدهاند که این شرایط را تحمل کردهاند از اینرو تمام تلاشم را میکنم که موضوع مسقف کردن پایانه را پیگیری کرده و به نتیجه برسانم.»
- تعیین تکلیف پایانه تا 3 ماه دیگر
موضوع چرایی تأخیر در مسقف شدن پایانه رسالت را از «مهدی اناری» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه 4 جویا میشویم. اناری میگوید: «میدان رسالت یکی از قدیمیترین میدانهای شرق تهران است و ما باید علاوه بر تجهیز و مسقف کردن پایانه باید به فکر زیبایی بصری میدان هم باشیم از این رودرصددیم این محدوده که وسعتش 30 هزارمترمربع است را به یک پلازای شهری تبدیل کنیم.» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه در توضیح بیشتر میافزاید: «در طرحی که پیش رو داریم علاوه بر زیباسازی قرار است سهم بیشتر معبر در اختیار عابران پیاده قرار بگیرد و پایانه به زیرزمین منتقل شده و ساماندهیشود.» به گفته اناری مطالعات جامع طرح پلازای شهری دردست انجام است و تا 3 ماه آینده تکمیل و تکلیف پایانه رسالت مشخص میشود: «قبول داریم که رانندگان به خاطر مسقف نبودن پایانه خیلی سختی کشیدهاند اما تا 3 ماه آینده قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهند بود.» معاون ترافیک درتوضیح بیشتر میگوید: «اگر در کارشناسی طرح تأیید شود کلنگ ساخت پلازا در پاییز به زمین میخورد که نتیجهاش قطعاً این محدوده را متحول میکند و در صورت تأیید نشدن طرح، پایانه حداکثر تا پایان سال مسقف میشود.»