به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونای جدید تا ۱۱ مردادماه امسال بیش از ۹۲۹ هزار تماس با خط ۱۴۸۰ پاسخ داده شده است، گفت: از این تعداد بیش از ۵۴ هزار و ۷۰۰ تماس مستقیما مربوط به کرونا بوده است. همچنین ۱۵۳۹ تماس مستقیما مربوط به کادر درمان بوده است.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مجموع بیش از ۳۸۷ هزار ساعت مشاوره در این مدت و اختصاصا بیش از ۲۲ هزار ساعت مشاوره در خصوص کرونا و۶۴۱ ساعت مشاوره به تلفنی به کادر درمان ارایه شده است، افزود: این خدمات از طریق متخصصان آموزشدیده با تحصیلات دکتری و کارشناسی ارشد و توسط بیش از ۴۰۰ نفر در کشور ارائه میشود.
وحیدنیا با اشاره به اینکه نقطه عطفی در شیوه ارائه خدمات استاندارد غیرحضوری به وجود آمده به طوری که سازمان بهزیستی دستورالعمل مراکز مشاوره غیردولتی غیرحضوری را تدوین و طراحی کرده که به تصویب کمیسیون ماده ۶ سازمان بهزیستی نیز رسیده است، تصریح کرد: این دستورالعمل ابلاغ شده و در واقع اجازهنامهها برای اینکه مراکز غیردولتی بتوانند در قالب یک مرکز به خدمات مشاوره غیرحضوری و تلفنی بپردازند، صادر شده است.
وی افزود: به این ترتیب هم خدمات استاندارد توسط مردم دریافت میشود و هم میتوان بر این خدمات نظارت کرد تا آسیبی متوجه مردم نباشد. امیدواریم این مراکز استاندارد در آینده در کشور توسعه یابد. در حال حاضر بالغ بر ۴۷ خط با کد ۱۰ رقمی که مربوط به مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان هستند که اجازه ارائه خدمات به شکل تلفنی را دارند.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از تهیه بستههای آموزشی روانشناسی ویژه شرایط کرونا، تولید بیش از ۳۵۰ محتوا برای اطلاعرسانی به مردم، تهیه شیوهنامه ارائه خدمات روانشناسی در شرایط کرونا، استانداردسازی ارائه خدمات روانشناختی همزمان با کاهش ترددها، تولید محتوای آموزشی برای گروههای ناشنوایان، فعالیت سازمانهای مردمنهاد برای کاهش عوارض روانی، فرهنگسازی متناسب با شرایط کرونا و... به عنوان بخشهای دیگری از این خدمات نام برد.
وحیدنیا با بیان اینکه خط تلفنی ۱۴۸۰ به ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره میپردازد، اما در دوران شیوع کرونا بخش زیادی از تماسها با این خط مربوط به مشکلات و نگرانیهای ناشی از شیوع این بیماری بوده است، گفت: طی تماس با این خط، کد ویژهای برای مشاوره کرونا و ارائه مشاوره به کادر درمان اختصاص یافته است.