تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

شیوع کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از پیامدهای آن مراجعه مردم یزد را به کلینیک‌های روانپزشکی و مراکز مشاوره حدود ۳۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکان استان یزد با بیان این مطلب در گفتگو با ایرنا گفت: با گذشت چندماه از همه‌گیری بیماری کرونا آثار و عوارض روحی و روانی آن روز به روز بیشتر مشخص می‌شود.

دکتر امیررضا چمنی اضافه کرد: نگرانی و ترس از ابتلای خود، فرزندان و والدین، تنش‌های ناشی از مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از رکود در فضاهای کسب و کار، فشارهای روحی به واسطه محدودیت در رفت و آمد و دید و بازدید، کم شدن مسافرت‌ها، محدودیت در استفاده از مکان‌های ورزشی و تفریحی، محدودیت در برگزاری مراسم جشن و عروسی، تعطیلی محیط‌های آموزشی و ... میزان بار روانی و استرس را در افراد افزایش داده و فرد را مستعد بروز انواع اختلال‌های روحی یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: از طرف دیگر ابتلای فرد به بیماری کرونا، باعث نگرانی شدید خود بیمار و اطرافیان در خصوص عوارض بیماری و ترس از سرایت آن و موضوع انگ بیماری می‌شود.

به گفته وی، به علت محدودیت‌های موجود در برگزاری مراسم فوت فرد مبتلا به کرونا، این امر نیز باعث تالم فراوان خانواده و فامیل می‌شود و مشکلات ناشی از سوگ حل نشده را به دنبال دارد.

چمنی افزود: اضطراب و افکار وسواس‌گونه در خصوص کرونا باعث بروز و تشدید بیماری وسواس در افراد می‌شود.

این روانپزشک،  نگرانی زیاد در خصوص آلودگی به ویروس و مراقبت‌های بهداشتی افراطی و شستشوهای مکرر را از علایم وسواس دانست و گفت: وجود برخی علایم و نشانه‌ها مانند تنگی نفس، تپش قلب، تعریق، گرگرفتگی، سردرد، دردهای عضلانی، خارش گلو و... می‌تواند ناشی از علایم جسمی اضطراب باشد.

به گفته وی، در موارد شدید بیماری که فرد به علت نارسایی تنفسی در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شود، علایم سندرم استرس پس از حادثه بروز می‌کند؛ به عبارت دیگر با افزایش بار روانی و استرس، زمینه بروز انواع اختلال های روحی یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مثل اضطراب، افسردگی، وسواس و حتی احتمال سایکوز(جنون) در فرد افزایش می یابد.

چمنی اضافه کرد: از طرف دیگر استرس با تضعیف سیستم ایمنی، فرد را مستعد انواع بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشارخون، دیابت و... می‌کند.