مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: میزان نشست دشت نیشابور بیش از ۲۰ برابر استانداردهای جهانی است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد علایی اظهار کرد: بالابودن میزان نشست دست نیشابور، موجب افزایش عمق چاه‌های آب شرب، شور شدن آب و شکاف برداشتن زمین شده و زیرساخت‌های این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

علایی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نیشابور افزود: برای مقابله با بحران آب‌ باید تشکل‌های کشاورزی به میدان‌ بیایند و تاکنون در ۹ دشت استان خراسان رضوی با این تشکل‌ها قرارداد بسته‌ایم.

وی ادامه داد: سند سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان رضوی تدوین شده است و بر این اساس باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن ها به صفر و تا سال ۱۴۲۰ هم ظرفیت منابع پایدار آبی به ۷۵ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی با اشاره به این که خط مشی این سند مشارکت همه اشخاص حقیقی و حقوقی است گفت: اضافه برداشت، آب شرب و بهداشت خطوط قرمز ما هستند و خراسان رضوی جای ساخت کارخانه فولاد نیست‌ و این کارخانه باید به کنار دریا منتقل شود و در این چارچوب باید آب صنایع آب‌بر را بگیریم و پساب بدهیم و در این زمینه برای استفاده از پساب در صنعت یک تفاهم‌نامه کلی نوشته‌ایم.

علایی افزود: میزان کسری آب مخازن استان در میانگین بلند مدت یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، ۱۰ ساله حدود ۸۰۰ میلیون و در حال حاضر نیز ۵۵۰ میلیون‌ متر مکعب است که کاهش تقریبا ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور در بلند ۱۳۴ میلیون، میانگین ۱۰ ساله ۹۷ میلیون و سال گذشته ۷۰ میلیون متر مکعب شده که در این منطقه هم شاهد کاهش ۵۰ درصدی کسری مخازن آب‌ هستیم.