مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: میزان نشست دشت نیشابور بیش از ۲۰ برابر استانداردهای جهانی است.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد علایی اظهار کرد: بالابودن میزان نشست دست نیشابور، موجب افزایش عمق چاه‌های آب شرب، شور شدن آب و شکاف برداشتن زمین شده و زیرساخت‌های این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

علایی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نیشابور افزود: برای مقابله با بحران آب‌ باید تشکل‌های کشاورزی به میدان‌ بیایند و تاکنون در ۹ دشت استان خراسان رضوی با این تشکل‌ها قرارداد بسته‌ایم.

وی ادامه داد: سند سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان رضوی تدوین شده است و بر این اساس باید تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن ها به صفر و تا سال ۱۴۲۰ هم ظرفیت منابع پایدار آبی به ۷۵ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی با اشاره به این که خط مشی این سند مشارکت همه اشخاص حقیقی و حقوقی است گفت: اضافه برداشت، آب شرب و بهداشت خطوط قرمز ما هستند و خراسان رضوی جای ساخت کارخانه فولاد نیست‌ و این کارخانه باید به کنار دریا منتقل شود و در این چارچوب باید آب صنایع آب‌بر را بگیریم و پساب بدهیم و در این زمینه برای استفاده از پساب در صنعت یک تفاهم‌نامه کلی نوشته‌ایم.

علایی افزود: میزان کسری آب مخازن استان در میانگین بلند مدت یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، ۱۰ ساله حدود ۸۰۰ میلیون و در حال حاضر نیز ۵۵۰ میلیون‌ متر مکعب است که کاهش تقریبا ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور در بلند ۱۳۴ میلیون، میانگین ۱۰ ساله ۹۷ میلیون و سال گذشته ۷۰ میلیون متر مکعب شده که در این منطقه هم شاهد کاهش ۵۰ درصدی کسری مخازن آب‌ هستیم.

کد خبر 544116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha