همشهری آنلاین: شهردار تهران در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری قانون شهرداری‌ها شد.

متن کامل نامه دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بدین شرح است :

برادر گرامی جنای آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

احتراما، آغاز فعالیت دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و شروع به کار نمایندگان محترم ملت را در قوه مقننه عموما و انتخاب جنابعالی را به عنوان ریاست محترم آن قوه خصوصا تبریک و حضور همگان را در کلان شهر تهران، خیر مقدم می‌گویم.

بر نمایندگان محترم پوشیده نیست که استمرار زندگی شهری و مدیریت صحیح شهرها با توجه به گستردگی و پیچیدگی روابط و مسئولیت های متنوع در حوزه های مختلف آن مستلزم تعامل دقیق و عمیق ارکان حاکمیت (قوای مجریه ، مقننه و قضائیه) بر مبنای همدلی، همفکری و همکاری جمعی می باشد و ضرورت تنظیم روابط و تبیین مناسبات و تدارک مقتضیات این تعامل بر پایه قوانین ، دلالت بر جایگاه ممتاز مجلس شورای اسلامی در این ارتباط دارد.

متاسفانه به رغم استقرار 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ، اداره امور شهری در زمان حاضر به استناد قانونی است که بیش از چهار دهه از زمان تصویب آن می گذرد (قانون شهرداری ها مصوب 1334) و طبعا نیازمند بازنگری است تا پاسخ گوی نیازمندی های فزاینده شهروندان گردد.

همچنین «مشکلات ساختاری و فرهنگی در خصوص جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری ها در در نظام سیاسی - اداری کشور»، «عدم تعریف صحیح و علمی از نظام برنامه ریزی توسعه شهری» ، « فقدان نظام مدیریت واحد شهری» و «وجود انبوهی از قوانین و مقررات ناسخ و منسوخ و خاص و عام»، باعث شده است تا در بسیاری از حوزه ها حق و تکلیف مغفول بماند و معضلاتی چون ترافیک سرسام آور ، آلودگی هوای مهلک و غیره خصوصا در کلان شهرها بر شهرنشینان تحمیل گردد.

نمایندگان محترم دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با امعان نظر به وضعیت نامطلوب مذکور ، با همدلی در خور تحسین سرآغازی بر حرکت در مسیر اصلاح قوانین ناظر بر مدیریت شهری را رقم زدند که امید است با تاییدات خداوند متعال در دوره جدید قانون گذاری ، این حرکت مبارک با شتاب و سرعتی بیشتر اسباب ارتقاء توانمندی ها ، رفع خلاها ، جبران کاستی ها ، پیش گیری از تهدیدها و مقابله با آسیب ها را فراهم آورد. ان شاءالله.

بدیهی است که شهرداری تهران از هرگونه تعامل و تعاطی نظر در این راستا صمیمانه استقبال می نماید و حوزه امور مجلس این شهرداری آماده انجام همکاری‌های لازم خواهد بود.

در خاتمه از درگاه خداوند سبحان مزید توفیق همگان را در خدمت گزاری هرچه شایسته تر به ملت شریف ایران اسلامی و در جهت نیل به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مسلت می‌نمایم.

محمد باقر قالیباف