منطقه ۱۳ شاید وسعت زیادی نداشته باشد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، محدوده حریم‌اش وسیع است.

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی: از این‌رو اراضی بی‌دفاع شهری زیادی دارد که مربوط به شهرداری است. تا چندی پیش بخشی از این زمین‌ها توسط افراد سودجو تصرف شده و از آنها به‌عنوان ملک شخصی استفاده می‌کردند. تا اینکه شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱۳ بعد از بررسی و تحقیق درباره زمین‌ها اقدام به بازپس‌گیری آنها کرد. باخبر شدیم ۴ هکتار از اراضی تصرف شده، توسط شهرداری ناحیه ۴ پس گرفته شده‌اند. در این‌باره با «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ گفت‌وگو کردیم.

  • پیگیری دو ساله نتیجه داد

منطقه ۱۳ در حدود ۸۰ کیلومترمربع حریم دارد که بخش وسیعی از آن را روستاهای همه سین، سرخه‌حصار، اراضی زیتون، ‌ترقیون، خجیر و پارک جنگلی سرخه‌حصار و سعیدآباد تشکیل می‌دهد. قسمت کمی از حریم هم در حاشیه بزرگراه یاسینی و اراضی جاده دماوند واقع شده است. اما اتفاق خوشی که در یکی ۲ هفته اخیر در حوزه مدیریت شهری منطقه ۱۳ رخ داده، آزادسازی اراضی تصرف شده توسط زمین‌خوارها است. «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ در این‌باره می‌گوید: «پیگیری اراضی تصرف شده از ۲ سال پیش انجام شده و حالا به ثمر رسیده است. این موضوع بیشتر در محدوده ناحیه ۴ رخ داده که به حریم متصل می‌شود. یکی از زمین‌ها به متراژ ۲ هزارمترمربع در محدوده چهارراه تهرانپارس پشت شرکت گاز واقع شده و زمین دیگر هم به متراژ ۲ هزارمترمربع بعد از سه‌راه تهرانپارس انتهای خیابان رواج قرار دارد. افراد سودجود با تصرف زمین‌ها از آنها برای خدمات خودرویی و پارکینگ استفاده می‌کردند.

عباس عالی / شهردار ناحیه 4
  • پیمانکار سودجو و متخلف

اما بیشترین زمین تصرف شده در حاشیه بزرگراه شهید یاسینی و کنار مسیل سرخه‌حصار واقع شده که از سال‌ها پیش توسط پیمانکار سودجو تبدیل به کارگاه عمرانی شده بود. عالی درباره آن می‌گوید: «پیمانکاری که برای ساخت بزرگراه یاسینی کارگاه عمرانی خود را در این مکان مستقر کرده، بعد از اتمام کار محل را ترک نکرده و زمین را به شهرداری واگذار نکرده بود. بعضی از پیمانکارها تا مدت‌ها در کارگاه قبلی مستقر می‌شوند و سپس برای گرفتن سند اقدام می‌کنند. قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد ما زمین را پس گرفتیم.»

  • طرح‌های عالی برای زمین‌های تصرفی

زمین‌های تصرفی پس گرفته شده‌اند اما اینکه قرار است چه طرحی در آنها اجرا شود را عالی پاسخ می‌دهد: «با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین و همچنین نیاز منطقه برای زمین‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. ممکن است برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و رونق اقتصادی از آنها استفاده شود. اما در مورد زمین پشت شرکت گاز و حاشیه بزرگراه یاسینی، باید متذکر شوم با بخش خصوصی و سرمایه‌گذار هماهنگ کرده‌ایم. قرارداد ۸ ساله‌ای بین شرکت سرمایه‌گذار و شهرداری منعقد شده است. تا ۸ سال شرکت از طرح اجرایی بهره‌برداری می‌کند و بعد از آن فضای ایجاد شده را در اختیار شهرداری می‌گذارد.» او در ادامه با بیان اینکه یکی از نیازهای منطقه ۱۳ خدمات خودرویی و پارکینگ است و زمین‌های مذکور برای این کار استفاده می‌شود.