تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷

همشهری‌آنلاین: مشکلات سیاسی اقتصادی اخیر در اروپا موجب شده است دستور کار نشست سران اروپا در آستانه این نشست چندین بار تغییر کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بروکسل، مشکلات موجود در روند تصویب معاهده جدید لیسبون با رای منفی مردم ایرلند، ناتوانی در مقابله با بحران سوخت که موجب افزایش خشم شهروندان اروپایی شده است، اعتصاب بسیاری از صاحبان مشاغل در اعتراض به مالیات بالاتر از اصل کالایی که در اختیار انها قرار می‌گیرد و اختلاف دیدگاه رهبران اتحادیه اروپا در زمینه جبران خسارات اقشار اسیب پذیر و راهبرد تامین انرژی آینده مورد نیاز اروپا، کاهش رشد اقتصادی، گرانی اجناس و افزایش بی‌سابقه تورم از جمله این مشکلات است که موجب تغییر چندین باره دستور کار نشست دو روزه سران اروپا در بروکسل و لغو کنفرانس خبری معمول در استانه نشست شد. [آشنایی با پیمان لیسبون]

فرانسه که از اول ژوییه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد، با یکی از سخترین دوره های پرچالش مواجه شده است.

نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در آستانه نشست سران اروپا خواستار ایجاد صندوق حمایتی اقشار اسیب پذیر برای کنترل نارضایتی ها از افزایش بهای سوخت و مواد غذایی شد.

دولت‌های دیگر اروپایی هر یک راهکاری متفاوت را برای مقابله با موج اعتراض‌های شهروندان اروپایی مطرح کرده‌اند.

ایتالیا به تعیین مالیات بر سود شرکت های نفتی تاکید دارد اما برخی دولت های اروپایی بر صرفه جویی در بخش انرژی و تنها کمک های کوتاه مدت برای مردم تاکید کرده اند.
این در حالی است که پیش نویس اولیه بیانیه اجلاس اتحادیه اروپا بر حفظ مالیات سنگین سوخت و اقداماتی برای کاهش تاثیرات بهای نفت بصورت کوتاه مدت و هدفمند تاکید دارد. اگرچه یکی از تدوین کنندگان این پیش نویس در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در بروکسل گفت احتمال تغییر در این پیش نویس وجود دارد.

وی افزود از دیگر موضوعات اصلی این نشست مساله غرب بالکان است.

در این نشست قرار نیست درباره ایران تصمیمی گرفته شود. از اول ماه مه کامیون داران، ماهیگران و کشاورزان اروپایی از جمله در فرانسه، اسپانیا، بلژیک و پرتغال بارها دست به تظاهرات اعتراض آمیز زده و خواهان کمک های دولتی شده اند.
بروکسل هم دیروز در آستانه نشست سران اروپا به محاصره تراکتورها و کامیون‌ها درآمد