دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه 17 تیر) از رهبران گروه هشت که در ژاپن جلسه دارند، خواست اهداف بلندمدت «معنادار»، «بلندپروازانه» و «الزام‌آور» را برای مقابله با تغییرات جوی تصویب کنند.

خبرگزاری اتریش از تویاکو گزارش داد، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا که بازوی اجرایی این اتحادیه محسوب می‌شود، گفت: «امیدوارم همه اعضای گروه هشت تصدیق کنند که ما باید انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 دستکم 50 درصد نسبت به سال 1990 کاهش دهیم.»

در اجلاس سال گذشته که در شهر ساحلی هایلیگندام آلمان برگزار شد، سران گروه هشت توافق کردند «به طور جدی» پیشنهادهای اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن را برای نصف کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهانی تا سال 2050 بررسی کنند.

اما باروسو که نمایندگی اتحادیه اروپا را در گروه هشت به عهده دارد، گفت «بررسی‌های جدی» دیگر کافی نیست. وی گفت: «ما به تصمیم‌گیری و تعهد روشن به این اهداف نیاز داریم.»

رییس این کمیسیون گفت پرونده‌اش را در خصوص مبارزه با تغییرات جوی و اینکه در واقع این امر به اقتصاد کمک خواهد کرد، به سران گروه هشت ارایه می‌دهد.

باروسو گفت: «من بر این پافشاری خواهم کرد که می‌توانیم ضمن تولید موفقیت و فرصت‌های اقتصادی، به پیگیری اقدامات بلندپروازانه و جهانی به سوی این اهداف بپردازیم.»

آمریکا از تصویب پروتکل کیوتو که کاهش پنج درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را در دهه 90 میلادی خواستار شده بود، سر باز زده است زیرا می‌گوید نگرانی‌هایی دال بر آسیب رسیدن به اقتصادش دارد.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا هم از امضای توافقی پس از پیمان کیوتو به این بهانه سر باز می‌زند که آلوده‌سازان بزرگی همچون چین و هند هم باید به این توافقنامه بپیوندند.

اما باروسو امروز این بحث را مطرح کرد که توافقنامه گروه هشت می‌تواند فشار بر این دو کشور را برای تصویب توافقنامه‌ای جهانی تشدید کند.

وی گفت: «اگر ما میان خودمان توافق کنیم، در موضع بهتری برای بحث با شرکای چینی و هندی‌مان خواهیم بود.»

رییس کمیسیون اروپا گر چه گفت باید تعهدات بلندمدت گروه هشت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای «الزام‌آور» باشد، اما تصریح کرد انتظار ندارد اجلاس این هفته گروه هشت به اهدافی در این خصوص بینجامد، زیرا اهداف میان‌مدت مد نظر هستند.

باروسو گفت: «امیدوارم به توافقی بر سر اصول برسیم که نیاز اهداف میان‌مدت ما را تامین کند. خوب است هدفی بلندمدت برای فرزندان‌مان ترسیم شود، اما به اهداف میان مدت برای خودمان هم نیاز داریم.»

ژاپن مبارزه با گرمایش جهانی را یکی از اولویت‌های اصلی خود در دوره ریاست بر گروه هشت اعلام کرده است.

کد خبر 57260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز