همشهری آنلاین: یک هفته مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه، مخالفان امکان تحریم این رای‌گیری را مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان از هراره گزارش داد، مورگان چانگیرای، رییس حزب تغییر دموکراتیک در حال بررسی چنین گامی است.

این خبر را سخنگوی جنبش دموکراتیک (MDC) امروز (جمعه 31 خرداد) اعلام کرد. به گفته وی، انتخابات کار مسخره‌ای خواهد بود اگر این جنبش هوادارانش را در سراسر زیمبابوه زیر فشار بگذارد تا در آن شرکت نکنند.

این سخنگو در این باره که چانگیرای چه زمانی درباره شرکت در انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد، چیزی نگفت.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه که در ماه مارس برگزار شد، چانگیرای به طور غیرمنتظره بیش از رابرت موگابه، رییس جمهور این کشور که چند دهه‌ است قدرت را در اختیار دارد، رای آورد، اما منابع رسمی مدعی شدند که او نتوانست اکثریت لازم را کسب کند.

در آستانه برگزاری انتخابات دور دوم 27 ژوئن مخالفان اکنون از تعقیب سیستماتیک اعضای‌شان توسط دستگاه دولتی و هراس افکنی نزد مردم گلایه می‌کنند. دستکم 70 منتقد دولت تاکنون کشته شده‌اند.

بیتی همچنان در زندان
تنادی بیتی (Tendai Biti) دبیرکل MDC هم به خاطر اتهام خیانت باید در زندان بماند. یکی از قضات دیوان عالی هراره این حکم را صادر کرده است.

بدین ترتیب درخواست برای آزادی او رد شد. بیتی یک هفته پیش پس از بازگشت از توقف دو ماهه در خارج از زیمبابوه بازداشت شد. روز پنجشنبه او به طور رسمی در برابر دادگاه قرار گرفت.

علاوه بر خیانت، بیتی به ارایه اطلاعات غلط، افترا به رییس دولت و همچنین فساد اخلاقی در زمان خدمت در نیروهای مسلح متهم شده است. این احتمال وجود دارد که او در صورت محکومیت، اعدام شود.