سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

امیررضا نوری‌زاده: در کنار تحولات خشونت بار زیمبابوه در هفته جاری، نامه مورگان تسوانگیرای رهبر اپوزیسیون زیمبابوه و رقیب رابرت موگابه در انتخابات ریاست جمهوری روز 27 ژوئن به تابو امبکی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی موضوع دیگری بود که توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد

به‌دنبال دستگیری تسوانگیرای در هفته گذشته که بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات آفریقای‌جنوبی داشت نامه‌ای از او خطاب به امبکی به چاپ رسید که تاریخ نگارش آن به 13 می برمی‌گشت و طی این نامه خصوصی و محرمانه تسوانگیرای عنوان کرده بود که امبکی به عنوان یکی از حامیان رابرت موگابه صلاحیت میانجیگری در اختلافات جاری در زیمبابوه را ندارد و بایستی از این سمت کناره‌گیری کند.

ظاهرا تسوانگیرای پس از اینکه در روز 12 آوریل شاهد دیدار دوستانه موگابه و امبکی در هراره  بود تصمیم به نگارش این نامه گرفته بود .امبکی در این دیدار عنوان کرده بود که شرایط در زیمبابوه عادی است و بحرانی در این کشور وجود ندارد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که سران کشورهای منطقه جنوب آفریقا در شهر لوزاکا کشور زامبیا برای بررسی اوضاع سیاسی زیمبابوه و بحرانی که پس از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در این کشور ایجاد شد ه بود گرد هم آمده بودند.

تسوانگیرای در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نوشته بود: در حالی که از زمان برگزاری انتخابات 29 مارس شما نقش میانجی را در زیمبابوه ایفا می‌کردید خشونتی بی‌حدوحصر تمامی کشور را فرا گرفته است و اگر شرایط به این گونه ادامه یابد دیگر کشوری باقی نخواهد ماند.

اما در این روزها داستان این نامه جنجالی صورت دیگری پیدا کرده است و فرانک چیکان رئیس دفتر امبکی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نه تنها رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی چنین نامه‌ای را دریافت نکرده است بلکه اصولا چنین نامه‌ای وجود خارجی ندارد و ساخته و پرداخته رسانه‌ها است !در این کنفرانس خبری همچنین دلایلی که رسانه‌های آفریقای جنوبی برای سکوت امبکی در مقابل دستگیری صدها تن از حامیان اپوزیسیون در زیمبابوه برشمرده بودند از سوی چیکان رد شد. یکی از این شایعات ارتباط خانوادگی امبکی با همسر رابرت موگابه بود.

اما روزنامه‌های وابسته به جناح اپوزیسیون در آفریقای جنوبی همچنان به طرح سئوالاتی در مورد عملکرد دولت و رئیس‌جمهور این کشور ادامه می‌دهند. یکی از این سئوالات این است که چرا با وجودی که شرایط وخیم اقتصادی در زیمبابوه میلیون‌ها نفر از ساکنان این کشور را راهی آفریقای‌جنوبی کرده است امبکی همچنان به دیپلماسی سکوت ادامه می‌دهد؟ آیا دلیل این اقدام او جنبشی است که موگابه دو دهه قبل در برابر حاکمیت سفید پوستان در زیمبابوه رهبری کرد و یا اینکه امبکی مخالفت پیروزی سیاسی تسوانگیرای است؟ پاسخ‌های تسوانگیرای در گفت‌وگویی در اواسط ماه می نشان می‌داد که او بیشتر با تئوری داستان مشترک مبارزه با حاکمیت سفیدپوستان موافق است اما زمانی که در این گفت‌وگو از او در مورد ارتباطش با امبکی سئوال شد، با کنایه پاسخ داد :اگر انتخاب رئیس‌جمهور زیمبابوه را به امبکی واگذار کنیم تصور نمی‌کنم که او در پشت تریبون اعلام کند تسوانگیرای رئیس‌جمهور زیمبابوه است.

تسوانگیرای در ادامه گفت: "به عقیده امبکی زیمبابوه خود می‌تواند مشکلات سیاسی‌اش را حل کند اما باتوجه به حضور مردم در پای صندوق‌های رای در روز 29 مارس آیا واقعا راه دیگری برای حل مشکلات سیاسی کشور به دست مردم زیمبابوه باقی مانده است؟"
اما در برابر اظهارات تازه رئیس دفتر امبکی تسوانگیرای سرانجام در روز گذشته موضعگیری رسمی‌اش را اعلام کرد و جورج سیبوتشیو –سخنگوی تسوانگیرای – اعلام کرد که نامه تسوانگیرای در همان تاریخ قبلی برای امبکی ارسال شده است و تاییدیه‌ای هم در این زمینه وجود دارد که در روزهای آتی به دست رسانه‌ها خواهد رسید.

منبع: همشهری امارات به نقل از نیویورک تایمز

کد خبر 54507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز