دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: موگابه چه بخواهد و چه نخواهد تنها نامزد انتخابات جمعه هفته جاری زیمبابوه خواهد بود.

شاید اگر چانگرای در عرصه انتخابات باقی می‌ماند، رقابت برای موگابه، بسی راحت‌تر از رقابت با خودش بود.

با وجود کناره گیری اپوزیسیون، حزب حاکم زیمبابوه دیروز اعلام کرد، تصمیم چانگرای برای کناره گرفتن از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور یک حقه است و از هواداران این حزب خواست تا سرسختانه به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه دولتی هرالد به نقل از پتریک چیناماسا وزیر دادگستری زیمبابوه، نوشت: زانو - پی اف (حزب حاکم) این تهدیدات را جدی نمی‌گیرد؛ این حرف‌ها بی‌اعتبار است؛ ما با فعالیت‌های انتخاباتی خود به پیش می‌رویم تا در روز جمعه پیروزی راحتی به دست آوریم.

وی گفت: این یازدهمین باری است که چانگرای تهدید کرده است از دور دوم انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد و من هر بار هم از وی خواسته‌ام تا آن را مطابق قانون به‌صورت کتبی بیان کند.

رهبران آفریقا نسبت به تصمیم حزب مخالف دولت زیمبابوه برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند.

به گزارش بی‌بی سی، لوی مواناواسا، رئیس‌جمهوری زامبیا و رئیس دوره‌ای جامعه توسعه جنوب آفریقا، اعلام کرد که برای کسب اطلاعات در مورد شرایط زیمبابوه درصدد تماس تلفنی با تابو امبکی، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، که روابط نزدیکی با موگابه دارد، بوده اما امبکی تا کنون از تماس با وی خودداری ورزیده است.

همچنین خبری منتشر شد مبنی بر اینکه امبکی با چانگرای، تماس گرفته است. ظاهرا امبکی از رهبر مخالفان در زیمبابوه خواسته است تا مذاکره با رئیس‌جمهوری این کشور را مورد بررسی قرار دهد و ابراز امیدواری کرده که بحران کنونی از طریق مذاکره و مصالحه فیصله یابد.

اما و اگرهای تصمیم چانگرای

کارشناسان بسیاری هستند که معتقدند تصمیم چانگرای برای کنارکشیدن ازانتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به منزله یک تیغ دولبه باشد، زیرا از یک طرف، موگابه را یکه تاز انتخابات کرده است و از سویی با از میان بردن مشروعیت انتخابات روز جمعه می‌تواند باعث فشار بین‌المللی، به‌خصوص دولت‌های غربی، بر دولت زیمبابوه شود.

تا الان چانگرای به هدف دوم خود که افزایش فشار بر موگابه بوده، دست یافته به‌طوری که دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای خواهان توقف فوری اعمال خشونت طرفداران رابرت موگابه علیه جناح مخالف شده است.

کاندولیزا رایس، اعلام کرد که آمریکا این هفته اوضاع زیمبابوه را در شورای امنیت طرح خواهد کرد. دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفته است که موگابه نمی‌تواند رئیس‌جمهوری مشروع زیمبابوه باشد.

نیکولا سارکوزی هم با محکوم کردن موگابه او را به استفاده از خشونت برای سرکوب مخالفان خود متهم کرده است.

کد خبر 55911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز