علی‌اصغر محمدی: اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، اعتراض مجدد اولیا و دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این آزمون را برانگیخت.

مرحله دوم آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان بدون توجه به اعتراض اولیای دانش‌آموزان، ۲۰ ‌اردیبهشت در حالی برگزار شد که ابهامات بسیاری در مورد سؤالات امتحانی آزمون مرحله اول وجود داشت.

توضیحات آموزش و پرورش قانع‌کننده نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: توضیح آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش در باره تخلف در آزمون استعدادهای درخشان قانع‌کننده نبود.

علی عباسپور تهرانی فرد تصریح کرد: نامه آموزش و پرورش در حقیقت به‌دنبال رفع و رجوع تخلف آزمون استعدادهای درخشان بود.

وی معتقد است تخلف وجود داشته و حق برخی از داوطلبان تضییع شده است و کمیسیون منتظر پاسخ دقیق وزارت آموزش و پرورش است. رسیدگی نشدن به وضعیت برگزاری این آزمون در وزارت آموزش و پرورش، موجب شکایت برخی از اولیای دانش‌آموزان به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور شد.

شکایت والدین دانش‌آموزان

شکایت برخی از اولیای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان به دیوان عدالت اداری، رای توقف موقت اعلام نتیجه قطعی این آزمون را به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد نتایج نهایی آزمون ورودی مدارس راهنمایی تیزهوشان را تا اول تیر ماه منتشر می کند.

در پایگاه خبری این سازمان نیز اعلام شده است که نتایج ورود به مراکز راهنمایی درصورت نظرمثبت دیوان عدالت اداری در اول تیر ماه ۱۳۸۷ اعلام خواهد شد که البته تا زمان تنظیم این خبر اسامی نهایی پذیرفته شدگان در پایگاه خبری سازمان مشاهده نشد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی دیوان عدالت اداری، ۵ تیر ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با رعایت سایر قوانین و مقررات و در چار چوب موازین، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان می تواند نتایج نهایی را اعلام کند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پیرو دادنامه شماره ۴۳۱ مورخ چهارم خرداد ۸۷ صادره از شعبه سوم دیوان عدالت اداری دایر بر صدور دستور موقت توقف عملیات اجرایی نسبت به اعلام نتایج آزمون پذیرش استعدادهای درخشان در مقطع راهنمایی تحصیلی با توجه به شکایات تعدادی از اولیای دانش‌آموزان داوطلب سازمان ملی استعدادهای درخشان طی نامه شماره ۱۰۰/۴۷۲۸/۱۰۴ مورخ ۲۸ خرداد ۷۸ اعلام کرد که امتحان مجدد در مورد شکات به‌عمل آمده است.

متعاقب آن شعبه رسیدگی‌کننده با احراز رفع موجبات دستور موقت صادره، طی دادنامه شماره ۶۸۱ مورخ ۵ تیر ۸۷ دستور موقت سابق‌الصدور را لغو کرده است. لذا سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با رعایت سایر قوانین و مقررات و در چارچوب موازین می تواند نسبت به اعلام نتایج اقدام کند.

چرا فقط آنهایی که به دیوان شکایت بردند

مادر یکی از دانش‌آموزان کرمانشاهی طی تماس تلفنی به همشهری گفت: آیا فقط از دانش‌آموزانی که والدین آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند می‌بایست امتحان مجدد گرفته شود؟

وی معتقد است افرادی که به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند، نمایندگان اولیای معترض بوده اند، زیرا اغلب اولیا چون از شهرستان آمده بودند نمی توانستند شخصا موضوع را پیگیری کنند.

پدر یک دانش آموز تهرانی که برای اعلام اعتراض خود به سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مراجعه کرده بود به همشهری گفت: آزمونی که درصد بالایی از سؤالاتش غلط است با امتحان گرفتن از چند دانش آموز که رسما شکایت کرده اند، تصحیح نمی شود. این کار به نوعی توجیه اشتباه قبلی است.

ادامه اعتراض

صبح شنبه اسامی نهایی پذیرفته شدگان در مناطق ۱۴ گانه تهران از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام شد.

براساس اظهارات پدر دانش آموز تهرانی ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان مناطق ۱۴ گانه تهران ۵۰۰ نفر است، ۲۵۰ دختر و ۲۵۰ پسر. ولی تعداد قبولی پسران ۲۲۶ نفر و دختران ۲۲۰ نفر اعلام شده است. 

وی معتقد است، ظرفیت باقیمانده مربوط به دانش‌آموزانی است که از آنها امتحان مجدد گرفته‌اند.

این کار عدالت آموزشی را زیر سؤال می برد. در این زمینه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد: اسامی کسانی که در نوبت دیگری از آنها آزمون به عمل آمده است پس از تصحیح اوراق و درصورت کسب حداقل امتیاز مکتسبه متعاقبا اعلام حواهد شد اما والدین معترض به آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان خواهان رفع تبعیض بین دانش‌آموزانی که اولیای آنان به دیوان عدالت شکایت کرده‌اند با دیگر دانش‌آموزان هستند.