چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: شکایت اولیای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، موجب شد تا دیوان عدالت اداری رأی به توقف موقت اعلام نتیجه قطعی این آزمون بدهد.

در رأی صادره دیوان عدالت اداری آمده است: با احراز اجتماع شرایط مندرج در ماده 15 قانون دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی نسبت به اعلام نتیجه قطعی آزمون اخیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای فارغ‌التحصیلان سال پنجم ابتدایی صادر و اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیوان عدالت اداری این رأی طبق ماده7 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1385 قطعی است. گفتنی است مرحله دوم آزمون استعدادهای درخشان با وجود ابهام در مرحله اول برگزار شده بود.

مرحله اول آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان اسفند ماه سال گذشته با شرکت حدود 20 هزار دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در سراسر کشور برگزار شد که وجود اشتباهاتی در سؤالات، موجب اعتراض دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این آزمون و اولیای آنان شد.

اولیای دانش‌آموزان پس از اعلام نتایج مرحله اول آزمون برای بررسی موضوع به سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مراجعه کردند. پس از بررسی سؤالات، 6 سؤال از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان حذف شد.

به گفته یکی از والدین، دانش‌آموزانی که اعتراض خود را اعلام کردند، توانستند کارت ورود به جلسه مرحله دوم این آزمون را بگیرند، اما به دانش‌آموزان دیگر که اعتراضات خود را دیرتر اعلام کرده بودند، کارت ورود به جلسه مرحله دوم ندادند.

از سویی نادرست و غلط بودن حدود 17سؤال این آزمون به تایید کارشناسان دفتر تالیف کتب سازمان پژوهش ‌و برنامه‌ریزی درسی نیز رسید. کارشناسان دفتر تالیف، نامه‌ای در این باره تنظیم و برای سازمان بازرسی کل کشور فرستادند.

مرحله دوم آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان بدون توجه به اعتراض اولیای دانش‌آموزان، 20 اردیبهشت در حالی برگزار شد که ابهامات بسیاری در سؤالات امتحانی آزمون مرحله اول وجود داشت.

معترضان اعتقاد داشتند با توجه به اشتباهات باید مرحله دوم این آزمون تا بررسی کامل وضعیت مرحله اول به تعویق بیفتد  زیرا نادرست بودن سؤالات در نتیجه نهایی آزمون‌ها تاثیر بسزایی دارد و می‌تواند به‌طور کلی نتایج قبولی را تغییر دهد. 

وزیر آموزش و پرورش با تایید غلط بودن برخی از سؤالات و اشتباه در پاسخنامه مرحله اول آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان گفت: حقی از دانش‌آموزان در آزمون استعدادهای درخشان ضایع نشده است.

علیرضا علی احمدی در عین حال تاکید کرد: ملاک تصمیم‌گیری برای ورود به مدارس تیزهوشان، آزمون مرحله دوم است.  به گفته وی، معمولا چند برابر ظرفیت برای آزمون دوم دعوت شدند که در فهرست قرار گرفتند. 

اولیای دانش‌آموزان پس از آنکه مسئولان توجهی به اعتراض آنان نکردند، برای احقاق حق به دیوان عدالت اداری شکایت بردند و این پرونده به شعبه 3 دیوان عدالت اداری ارجاع شد.  دیوان عدالت اداری نیز پس از بررسی‌های لازم، 7 خرداد رأی بر توقف موقت روند نتایج آزمون مرحله دوم داد. 

در این رأی تصریح شده است: نظر به اینکه نسبت به آزمون اخیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مقطع پنجم ابتدایی ایرادات متعددی وارد شده است که درصورت صحت ایرادات مطروحه و در فرض اعلام نتیجه، احتمال ورود خسارت جبران‌ناپذیر به شاکی وجود دارد، لذا با احراز اجتماع شرایط مندرج در ماده15 قانون دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی نسبت به اعلام نتیجه قطعی آزمون اخیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای فارغ‌التحصیلان سال پنجم ابتدایی صادر و اعلام می‌شود.

این رأی طبق ماده 7 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1385 قطعی است.

به گفته پدر یکی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این آزمون، کارشناسان اعلام کرده‌اند ۱۷ سؤال از ۵۰ سؤال آزمون مرحله اول اشتباه بوده است. مادر یک دانش‌آموز کرجی به همشهری گفت: وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، باید پاسخگو باشند چرا که اشتباه در این آزمون را انکار کردند.

وی معتقد است وزارتخانه‌ای که توان برگزاری آزمون برای دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی را ندارد، نباید مدعی برگزاری آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه باشد.

پدر یکی از دانش‌آموزان کرمانی نیز گفت: یکی از مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، کتبا به اشتباه بودن برخی سؤالات آزمون اعتراف کرده است، ولی رئیس این سازمان وجود اشتباه را منکر شد.

کد خبر 53459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز