دیوارهایی که شبانه بالا می‌روند و سقف‌های سستی که غیرمجاز شکل می‌گیرند و در پس آنها تخلفی نهفته، از معضلات اساسی در حوزه شهرسازی است که مدیریت شهری برای مواجه با آنها همواره تلاش می‌کند.

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: اخیراً ۱۰ هزارمترمربع از زمین‌های کشاورزی محدوده حریم شهرداری منطقه ۱۳ از دست سودجویان آزادسازی و رفع تصرف و تعداد قابل توجهی ساخت‌وساز غیرمجاز در این محدوده تخریب شده‌است.  

  • صیانت از حریم 

وسعت زیادی از محدوده سیزدهمین تکه پایتخت را حریم تشکیل می‌دهد و این محدوده حدود ۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد و شامل روستاهای سرخه‌حصار، همه سین (ده ترکمن)، اراضی موسوم به زیتون، خجیر و پارک‌های جنگلی سرخه‌حصار، خجیر و... و. می‌شود.

از این‌رو در سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر در کنار موضوعات اصلی شهر، توجه به حریم و تلاش برای شناسایی زمین‌های تصرف شده توسط افراد سودجو، بیش از پیش مورد توجه متولیان این حوزه بوده‌است. «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «در راستای فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در صیانت از حریم و جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر تهران، ۲۵ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم منطقه در ده سرخه‌حصار تخریب و آزادسازی شده‌است.»

او با بیان برنامه‌ریزی انجام گرفته و عزم شهرداری منطقه در این زمینه می‌افزاید: «این میزان تخریب و آزادسازی اراضی کشاورزی که در دو ماه گذشته انجام شده، با هدف حفظ و صیانت از حریم شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته‌است و این روند با جدیت همچنان ادامه خواهد داشت.»

  • نظارت مستمر و آزادسازی‌های پی‌درپی

بخش حریم منطقه ۱۳در محدوده شهرداری ناحیه۴ قرار دارد و این میزان تخریب در این محدوده انجام شده‌ و براساس آن ۱۰ هزارمترمربع از اراضی کشاورزی تغییر کاربری یافته‌است. شهردار منطقه دراین‌باره می‌گوید: «در این زمینه ۱۰هزارمترمربع از اراضی کشاورزی آزادسازی و به حالت اولیه بازگردانده شده‌است.» رحمان‌زاده ادامه می‌دهد: «پیش از این نیز ۴ هکتار از اراضی شرق تهران با تلاش و پیگیری‌های شهرداری منطقه رفع تصرف و آزادسازی شد.»

او درباره رویکرد مدیریت شهری منطقه۱۳ در برخورد قانونی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز معتقد است: «ما ضمن نظارت دقیق بر فعالیت‌ها در حریم و پیگیری گزارش تخلفات به‌صورت مستمر، صیانت از حریم و رعایت ضوابط و قوانین را پیگیری و پایش می‌کنیم و نسبت به این موضوع کم‌توجه نیستیم.»

این میان شهروندان نیز می‌توانند نقش مؤثری در حفظ حریم ایفا کنند که شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره ضمن تأکید بر این موضوع می‌افزاید: «شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز، ما را مطلع کنند و با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و به مجموعه شهرداری در پیشگیری و برخورد قانونی با هرگونه تخلف یاری برسانند.»

۴ هکتار در ماه‌های اخیر از اراضی تصرف شده حریم آزادسازی شد.  

۲۵ ساخت‌وساز غیرمجاز منطقه۱۳ در ۲ماه اخیر تخریب و رفع تصرف شده‌است.  

۸۰ کیلومتر وسعت حریم منطقه ۱۳ است.