مرکز «بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان» تنها مرکز ترک اعتیادی است که به وسیله سپاه پاسداران راه‌اندازی شده، اما در روش فعالیت آن تلاش شده مدلی نو و مؤثر از برخورد با پدیده اعتیاد ارائه شود.

مرکز «بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان» تنها مرکز ترک اعتیادی است که به وسیله سپاه پاسداران راه‌اندازی شده، اما در روش فعالیت آن تلاش شده مدلی نو و مؤثر از برخورد با پدیده اعتیاد ارائه شود. «حسین غفاریان» مدیر مرکز شهید زیادیان، غیرانتفاعی بودن خدمات سپاه و بسیج را مهم‌ترین نقطه قوت و عامل موفقیت این طرح می‌داند. غفاریان درباره اینکه چرا بسیج و سپاه پاسداران وارد حوزه درمان اعتیاد شده است می‌گوید: «اعتیاد یک جنگ نرم است که در آن نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته است، بنابراین بسیج و سپاه در این مورد احساس وظیفه کرده و به میدان آمده است.»

به گفته او، ایجاد شغل برای مددجویان بهبودیافته از اهداف راه‌اندازی مرکز شهید زیادیان است: «با ورود مددجویان تازه، از واحدهای بسیج و سپاه محل سکونت آنها می‌خواهیم که در طول دوره درمان یک‌ساله مددجو با او ارتباط عاطفی برقرار کنند و به دیدنش بیایند. پس از بهبودی، مددجو مانند قهرمان پیروزی که از یک جنگ سخت برگشته در این واحدها پذیرفته می‌شود و برایش مراسم استقبال برگزار می‌شود. مسئولان این واحدها تا مدتی در زمینه اشتغال و تأمین هزینه‌های زندگی کمک حال آنها هستند. سپاه در حال ساخت ۶ سوله برای حرفه‌آموزی و اشتغال مددجویان است که پس از آغاز فعالیت سوله‌ها فعالیت‌های حمایتی ما در این سوله‌ها متمرکز می‌شود. در این سوله‌ها به مددجویان حرفه‌های مختلف آموزش داده می‌شود و بعد از آموزش به کار مشغول می‌شوند.»

غفاریان از طرحی به نام «صیانت» می‌گوید و این که مفهوم صیانت به معنای احیا و مراقبت از سلامت روحی و روانی این افراد است: «معتادان ماده ۱۶ که در این مرکز پذیرش می‌شوند به تعبیری به آخر خط رسیده‌اند و حتی مرحله زندگی در قبر، نهرهای آب و دشت و بیابان را هم تجربه کرده‌اند. این افراد چند برابر مشکلات جسمی خود، ناراحتی‌های روحی و روانی دارند که اگر برطرف نشود به زندگی سالم برنمی گردند. این مشکلات فقط با همکاری خانواده‌ها قابل حل است و ما از طریق واحد مددکاری با خانواده معتادان متجاهر ارتباط می‌گیریم تا شرایط را برای پذیرش آنها در خانواده فراهم کنیم.»

او می افزاید:«به‌زودی برای این افراد پاتوقی به وجود می‌آوریم که مددجویان بهبودیافته در مواقع دلتنگی و طردشدن از خانواده به آنجا مراجعه کنند و با پناه بردن به پاتوق‌های قدیمی و دوستان ناباب خود دوباره آلوده نشوند.به تازگی طرح مرخصی کوتاه‌مدت مددجویان را با ارائه ضمانت آغاز کرده‌ایم و مددجویانی که در مسیر بهبودی خود به خوبی همکاری کنند با حکم قضایی و گرفتن ضمانت از اطرافیان حداکثر ۲ روز به مرخصی و دیدن خانواده می‌روند و دوباره برمی‌گردند.»

او در پاسخ به این پرسش ما که این شیوه درمان در مراکز حرفه‌آموزی بهاران هم امتحان شده، اما نتایج مطلوبی نداشته است می‌گوید: «این مراکز به‌صورت متمرکز اداره نمی‌شدند و به پیمانکارانی سپرده شده بودند که به دنبال منافع مادی بودند، اما سپاه این مرکز را به‌صورت کاملاً غیرانتفاعی اداره می‌کند و برای ارائه خدمات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. در بررسی که داشتیم‌درصد قابل توجهی از افراد بهبودیافته مرکز پس از رهایی پاک مانده‌اند و زندگی عادی خود را می‌گذرانند. هفته پیش تولد یک‌سالگی بهبودیافتگان مقیم تهران را جشن گرفتیم. لحظه رهایی معتادان از اعتیاد به موادمخدر آغاز تولد دوباره آنها به شمار می‌آید.»