در جهان امروز آموزش بیش از هر واژه دیگری مرزها را درنوردیده و محدودیت‌های جغرافیایی، سنی و جنسیتی آن بیش از گذشته کمرنگ شده است.

در کشور پهناور ایران اسلامی هم علاوه بر آموزش رسمی و فراگیر در مقاطع مختلف تحصیلی برای افراد لازم التعلیم، به امر سوادآموزی برای جبران و اعاده حقوق معطل شده افراد محروم از تحصیل و بزرگسالان اهتمام ویژه‌ای شده است. برای این منظور، نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور تشکیل شد. نخستین کلمه و نخستین فرمان خداوند متعال بر پیامبرش، امر به خواندن است. در اهمیت آموزش در اسلام هم همین بس که بدانیم نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) سوادآموزی را بهای آزادی اسیران جنگ بدر مقرر فرمود. اهمیت سوادآموزی تا بدانجاست که منجر به شکل‌گیری کانونی به نام سازمان نهضت سوادآموزی با هدف ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور شده و ضرورت شکل‌گیری این کانون هم آشکار است چراکه رابطه معکوسی بین سطح سواد و میزان بزه و جرائم در جامعه وجود دارد. چنانچه به گفته رئیس سازمان زندان‌ها ۷۱‌درصد زندانیان کشور را افرادی با میزان تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می‌دهند که از این میان حدود ۳. ۵‌درصد آنها بی‌سواد هستند. نهضت سوادآموزی منطقه ۴ هم از آغاز تاکنون در کنار آموزش و پرورش خردسالان تا نوجوانان و جوانان، به وظیفه خود مبنی بر آموزش بزرگسالان و افراد جامانده از تحصیل همت گمارده و با تلاش آموزش‌دهندگان این نهضت، هر سال ۸۰۰ نفر از افراد کم‌سواد و بی‌سواد ساکن در محدوده شمال شرق تهران از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شده‌اند. این نهضت در شرایط کرونا هم از همه ظرفیت‌های سازمانی بهره‌برده تا آموزش با کیفیت را از طریق سامانه سوادآموزی تحت وب، پورتال سازمان، شبکه‌های اجتماعی از جمله شاد و تماس تلفنی آموزش‌دهنده‌ها با سوادآموزان ارائه دهد. در آستانه هفته سوادآموزی بجاست که ضمن تبریک به آموزش‌دهندگان سختکوش این نهضت تلاش بی‌دریغ آنها را ارج بنهیم و توفیق بیشتر آنان را از خداوند خواستاریم. به‌جا و شایسته است که اهداف و رسالت والای نهضت سوادآموزی مورد توجه و دقت قرار گیرد.