تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰

حسین قدیانی: وزیر امور خارجه، وزیر مسکن، وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات و... غرض، این همه وزارتخانه‌، وزیر دارد، برخی گیر داده‌اند که چرا تکلیف وزارت اقتصاد و وزارت کشور، مشخص نیست.

 یا چرا این 2 وزارتخانه سرپرست دارد اما وزیر ندارد، یا چرا رئیس‌جمهور در معرفی وزیر برای این 2 وزارتخانه به مجلس تعلل می‌کند یا چرا... چرا و چرا؟

من حالا  عرض می‌کنم خدمت‌تان. اولا: مگر مملکت وزیر کشور نداشته باشد، گناه است؟ در کجای تاریخ آمده که همه دولت‌ها وزیر کشور داشته‌اند؟ ثانیا: وقتی کار یک وزارتخانه با سرپرست می‌چرخد، خود به خدایی چرا لقمه را این طرفی بپیچانیم؟ ثالثا حال گیرم برای وزارت اقتصاد، وزیر هم بخواهد معرفی شود، خود همین کار چه‌قدر وقت‌گیر است. از یک طرف هاشمی‌ثمره باید بیفتد جلو. از یک طرف رئیس‌جمهور باید بگردد دنبال گزینه‌ای که تا آخر به عهد خودش پایبند باشد. از یک‌طرف این گزینه باید توسط دکتر الهام به جامعه معرفی شود که خود همین کار از کندن کوه دماوند نه حالا بگو کلیمانجارو سخت‌تر است. از یک طرف این وزیر احتمالی باید به مجلس معرفی شود.

نمایندگان مگر نیاز به تعطیلات تابستانی ندارند که چند روز بررسی کنند که فلان شخص برای فلان وزارتخانه، خوب است یا نه. بعد همین خبرها را باید روزنامه‌ها چاپ کنند که معلوم نیست لابه‌لای آن چند تا دروغ 13 در می‌آید و چند تا حرف دروغ توی دهان رحیم مشایی می‌اندازند. خب دولت آمده به جای معرفی وزیر، به همان سرپرست قناعت کرده، یعنی هم در وقت ملت و مجلس و مطبوعات و خود وزرای مدنظر و وزارتخانه‌های موردنظر صرفه‌جویی کرده. کاش حالا علی سعیدلو رقم دقیق صرفه‌جویی‌ای که از ناحیه معرفی نشدن وزیر برای وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور صورت گرفته اعلام کند.  با آن 127 میلیارد تومانی که در جریان ممانعت از مسافرت‌های بیخود به خارج صرفه‌جویی شد، دولت می‌تواند چند تا وزارتخانه جدید درست کند که به جای وزیر با سرپرست اداره شود.

البته یک حسن دیگر سرپرست این است که مجلس نمی‌تواند او را استیضاح کند. که این هم برای مجلس خوب است هم برای دولت. برای خود آن فرد هم این‌طوری بهتر است. حالا آمدیم و این سرپرست بد کار کرد، خب رئیس‌جمهور خودش می‌تواند او را عوض کند و به جای او یک سرپرست دیگر بگذارد. چرا بی‌خود و بی‌جهت برای مجلس، کار درست کنیم.
از اینها گذشته، حالا در این برهه حساس گیر داده‌اند به دولت که چرا در معرفی وزیر به مجلس تاخیر دارد. اولا: آیا آن همه وزیری که دولت به موقع به مجلس معرفی کرد، کسی آمد از دولت تشکر کند؟ کسی آمد بگوید به دولت، خسته نباشید؟ حالا دوتا وزیر دیرتر به مجلس معرفی شود مگر آسمان به زمین می‌آید؟

ثانیا: آیا نمایندگان وقتی می‌خواهند برای فلان کمیسیون خود، رئیس انتخاب کنند، می‌آیند آن را با دولت در میان بگذارند که دولت بخواهد همچین کند؟ ثالثا: مگر در این چند ماهه که ما وزیر کشور نداشتیم یا وزیر اقتصاد نداشتیم، چی شد! چه مشکلی به وجود آمد؟ این تن بمیرد الان وزارت کشور، وزیر ندارد ما الان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان هستیم، آمدیم و همین که این وزارتخانه صاحب وزیر شد، ناامنی شدت گرفت! شانس نداریم که، بعدش هم وزارت اقتصاد در دوره‌ای که وزیر نداشته، «طرح عظیم تحول‌اقتصادی» را توسط رئیس جمهور داده، آن وقت معلوم نیست که اگر وزیر داشت می‌توانست طرح بدهد.

 بی‌وزیر، همچین می‌خواهد اقتصاد متحول شود، ببین وزیردار که شد، چی خواهد شد. خب دیگر با احتساب جدول زمان‌بندی، تا یک دقیقه دیگر اینجا ظلمات می‌شود و برق می‌رود. اصلا اگر وزارت نیرو هم با سرپرست اداره می‌شد، ما عمرا با قطعی برق روبه‌رو می‌شدیم. بیا، رفت این برق لامصب.