همشهری آنلاین _ سید مالک حسینی: سامانه «سنا» با هدف تهیه بانک اطلاعات جامع از خانوادههای آسیبپذیر در منطقه ۱۷ راهاندازی خواهد شد که توزیع عادلانه خدمات به گروههای هدف یعنی خانوادههای کمبضاعت و محروم از اولویتهای اصلی آن است. این سامانه بهعنوان یکی از زیر سامانههای سمات (سامانه مراکز اجتماعی تهران) راهاندازی شده که بانک اطلاعاتی جامعی از نیازمندان و خانوادههای کمبرخوردار را ثبت میکند. نحوه ثبت اطلاعات خانوادههای محروم در این سامانه بهصورت خودمعرف یا دگرمعرف است که از طریق خانههای خدمات اجتماعی واقع درسراهای محله شناسایی میشوند.
شناسایی و سطحبندی خانوادههای کمبرخوردار، ایجاد ارتباط و حلقه وصل بین نیازمندان و توانمندان، تغییر ادبیات و نهادینهسازی مشارکت اجتماعی، اخلاق شهروندی و انفاق، همافزایی با سایر دستگاههای حمایتی در شهر تهران و توزیع عادلانه خدمات به نیازمندان، از اهدافی است که در این طرح دنبال میشود.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در اینباره گفت: «در این سازمان تلاش میکنیم تا ضمن ارائه خدمت مناسب، اولویتبندی در خدمت را با توجه به دادههایی که در سامانه سنا داریم رعایت کنیم. داشتن چنین بانک اطلاعاتی برای حوزههای مختلف در شهر تهران بسیار مهم است.»
«سیدمالک حسینی» با بیان این موضوع که هر اقدام یا عملیاتی که شکست میخورد به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی درست، دقیق و شفاف است، افزود: «این سامانه به ما اطلاعات جامع و کامل را از خانوادههای کمبرخوردار میدهد تا خدمات بهطور صحیح و در بین همه این افراد توزیع شود.»
وی با اعلام اینکه نباید در کوتاهمدت نگاههای بزرگی داشت، تأکید کرد: «باید ابتدا شناخت و شناسایی درستی داشته باشیم تا براساس این شناسایی، تأمین مناسب و بعد توزیع خدمت انجام دهیم.»
- منطقه ۱۷، الگوی مناطق تهران
مشاور شهردار تهران گفت: «شهرداری منطقه ۱۷ الگوی مناطق تهران در اجرای طرح «سنا» ست؛ طرحی که طی آن اطلاعات خانوارهای نیازمند در سامانه سنا گردآوری میشود.»
دکتر «سعید صادقی» با بیان اینکه راهاندازی سامانه اطلاعات نیازمندان از اقدامات ارزنده شهرداری منطقه ۱۷ است، افزود: «راهاندازی این سامانه در منطقه ۱۷ از سایر مناطق تهران زودتر به اجرا درآمده و این منطقه در اجرای برنامه مورد نظر الگویی مناسب برای سایر مناطق تهران به حساب میآید.»
وی افزود: «در کارگروه سامانه سنا، کمکهای مؤمنانه با مشارکت نهادهای مختلف و با توجه به شناسایی نیازمندان توسط نیروهای اداره خدمات اجتماعی توزیع میشود.»
مشاور شهردار تهران به تشریح ۳ فاز اصلی این سامانه پرداخت و افزود: «فاز نخست شناسایی، جمعآوری و یکپارچهسازی اطلاعات است و فازهای بعدی شامل تحلیل اطلاعات و اتصال به نهادهای حمایتی برای به نتیجه رساندن این فعالیتهاست.»
صادقی به اولویتهای اصلی این سامانه اشاره کرد و گفت: «مرتبط ساختن افراد توانمند و ناتوان یکی از اولویتهای اصلی این سامانه است و در این فرایند همکاری با سازمان ثبت احوال میتواند از حمایتهای موازی جلوگیری کند.»
- شناسایی ۸۴۰ خانواده نیازمند
شهردار منطقه ۱۷ گفت: «با وجود اینکه راهپیمایی اربعین حسینی در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، اما جهادگران و ساکنان منطقه ۱۷ دست از کار معنوی برنداشتند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح کمک مؤمنانه را به اجرا درآوردند. به همین دلیل شهرداری منطقه با همکاری نهادهای خیریه، مساجد و بسیج اقدام به تهیه بانک اطلاعات نیازمندان منطقه کرد تا خدمترسانی طرح مؤمنانه به شکل مناسب و یکپارچه برای نیازمندان صورت گیرد و اینطور نباشد که نهادهای کمکرسان مانند کمیته امداد حضرت امام(ره)، بهزیستی، سپاه، خیریهها و... خانواده نیازمندی را برای کمکرسانی از قلم بیندازند.»
«داود لطفی» افزود: «خوشبختانه علما، معتمدان و بسیجیان منطقه از اجرای طرح مؤمنانه به شکل یک بانک اطلاعاتی استقبال کردند و تاکنون بانک اطلاعاتی از ۸۴۰ خانواده نیازمند منطقه ۱۷ ثبت شده است.»
وی به شیوع ویروس کرونا و بیکاری برخی از مشاغل هم اشاره و عنوان کرد: «کرونا فقط زمینهساز دغدغههای این روزهای کارگران نیست و بسیاری از مشاغل را درگیر خود کرده است و باید برای این موضوع هم تدبیری اندیشیده شود.»
لازم به ذکر است فرایند ثبت اطلاعات نیازمندان در سامانه سنا به اینترتیب است که اطلاعات خانوادههای شناسایی شده توسط مدیر مرکز خدمات اجتماعی ثبت شده و سپس مرحله تأیید آن را معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه انجام خواهد داد. در پایان پس از بررسیهای انجام شده درباره افراد نیازمند که بهصورت میدانی توسط کارشناسان سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی انجام شده، اطلاعات آنها در سامانه ثبت نهایی میشود. این سامانه بهصورت آزمایشی در منطقه۱۷ راهاندازی شده و «خانواده محور» است، یعنی برخلاف سازمانهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد که اطلاعات افراد بهصورت انفرادی ثبت میشود، در این سامانه بهصورت خانوار انجام میشود.
ارائه سهمیه دولتی به خیریهها
«آصف جمالی» رئیس مرکز خیریه امام علی(ع) است که بیش از ۳۵ سال بهعنوان رابط افتخاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در منطقه ۱۷ فعالیت دارد. ۶ سال از راهاندازی این خیریه در منطقه میگذرد و هر ماه بستههای مواد غذایی به خانوادههای نیازمند ارائه میدهد. وی میگوید: «متأسفانه گرانی و کمیاب شدن برخی اجناس باعث شده تا سبدهای کالا که به خانوادههای کمبضاعت اهدا میشود، از نظر کمی نزول پیدا کند. بهعنوان مثال، پیش از این در سبدهای کالا اجناسی مثل برنج، مرغ، روغن، قند، شکر و... قرار داده میشد، اما اینک مجبوریم این سبدها را با اجناسی مثل ماکارونی، تن ماهی، چای، پنیر و... دراختیار خانوادههای نیازمند قرار دهیم.»
وی در پاسخ به این سؤال که چه موادی در آخرین توزیع از سبدهای کالا حذف شد، میگوید: «خوشبختانه به واسطه یکی از آشنایان توانستیم روغن مورد نیاز خانوادههای تحت پوشش را خریداری کنیم، وگرنه مجبور به حذف این کالا از سبدها میشدیم چراکه روغن در بازار کمیاب بود و به تعداد محدودی بین شهروندان توزیع میشد.» وی با ارائه پیشنهادی میگوید: «لازم است خیریهها دارای سهمیه اجناس دولتی باشند تا با ارائه کارت شناسایی، امکان خرید اجناس به تعداد خانوادههای تحت پوشش خود را پیدا کنند.»
وی از برگزاری جلسهای در شهرداری خبر میدهد که یک ماه پیش مقرر شد اجناسی دراختیار خیریههای منطقه قرار گیرد تا بین خانوادههای نیازمند توزیع شود، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. جمالی با قدردانی از شهردار تهران میگوید: «سال گذشته آقای حناچی با درخواست ما موافقت کردند و توانستیم ۵۰ سبد کالای رایگان از فروشگاه شهروند در میدان بهاران بگیریم و بین خانوادهها توزیع کنیم. امیدواریم این کمکها افزایش پیدا کند.» وی ادامه میدهد: «شهروندان با شرکت در «رزمایش کمک مؤمنانه» در ماههای اخیر موجب رفع برخی از مشکلات خانوادههای نیازمند و افراد آسیبدیده از کرونا شدند. امیدواریم این کمکها همچنان ادامه پیدا کند و شهروندان در کنار گروهها و مؤسسههای خیریه کمک حال نیازمندان باشند.»