در روز نهم فروردین چه بخوانیم و چه گوش بدهیم و چه کارهایی نکنیم؟

فیلم رستگاری در شاوشنگ (فرانک دارابونت ۱۹۹۴)

بهترین ساخته فرانک دارابونت که ستاره اقبالش سال‌هاست که افول کرده؛ یکی از امیدبخش‌ترین فیلم‌های 3دهه اخیر و محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما از نگاه کاربران آی‌ام دی بی‌ است؛ فیلمی که بیشتر سکانس‌هایش در داخل زندان می‌گذرد و انواع و اقسام مصیبت‌ها سر شخصیت اصلی‌اش می‌آید چرا و چگونه تماشاگرش را با حال خوب و روحیه‌ای با نشاط همراه می‌کند؟ این از آن فیلم‌هایی است که همه‌چیزش در پایانش خلاصه می‌شود. از «رستگاری در شاوشنگ» برای فیلم‌درمانی هم بهره گرفته می‌شود. جایی که اندی از زندان فرار می‌کند، روایت شتاب می‌گیرد و بعد شور و نشاطی از راه می‌رسد که حال بیننده را خوب می‌کند. رستگاری در شاوشنگ را بیشتر افرادی که دیده‌اند دوباره و سه‌باره تماشا کرده‌اند.
 

سرگرمی، امروز یکی از بلاهای اجتماعی بزرگ این است


تماشای موزه‌ها و گالری‌های هنری یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌هایی است که معمولا امکان آن در روزهای تعطیل نصیبمان می‌شود. روزهای بدون مشغله برای گشت زدن در گالری‌ها و موزه‌ها مناسبند تا با آرامش خاطر روانمان را با دیدن زیبایی‌های خلق شده توسط ذهن‌های هنرمند صیقلی دهیم. اما در روزگاری که گالری‌ها و موزه‌ها به اجباری یک ویروس چموش ناگزیر به تعطیلی هستند، گوگل پنجره‌ای به سوی جهانی وسیعتر از آنچه در شهر یا کشورتان قابل دسترسی است برویتان می‌گشاید. اپلیکیشن Art&Culture گوگل با بیش از 10 میلیوننصب فعال امکان گشت زدن در میان موزه‌های مشهور جهان و تماشای آثار هنری را از فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر از آنچه درازدحام موزه‌ها ممکن است، برایتان به وجود می‌آورد. این اپلیکیشن حتی برای هنرمندان تازه‌کاری که درحال مشق کردن از روی آثار هنرمندان دیگر هستند هم می‌تواند کمک خوبی باشد. بعد از نصب کردن کافی است نام اثر یا موزه را درون اپلیکیشن تایپ کنید تا در برابر چشمانتان به نمایش دربیاید.

کتاب، با او نویسنده‌شدن را تمرین کن

همدوره‌های جلال‌آل‌احمد در محافل‌ادبی زمان خودشان، اینطور برای شاگردانشان نقل کرده‌اند: «جلال، مخالف‌ترین آدمی بود که در عمرمان دیدیم. می‌گویند او اصولا مخالف بود و همین هم دلایلی برای قرار گرفتن نام او در زمره تأثیرگذارترین نویسنده‌های تاریخ داستان در ایران است». می‌گویند جلال‌آل‌احمد دوست نداشت شبیه دیگران ببیند و دیده‌هایش را طوری روایت کند که انگار همه از هم شنیده‌اند. این است که اگر می‌خواهی نوشتن یاد بگیری، میان نویسنده‌های ایرانی، جلال‌آل‌احمد یکی از آن فهرست جمع‌وجور است که حتما باید کارهایش را بخوانی. برای انتخاب هم لازم نیست وسواس به خرج بدهی، فقط اسمش را که روی عطف یک کتاب دیدی، آنلاین سفارش بده...

اپ، روز از نو، روزی از نو

امروز نهمین روز از تعطیلات نوروز است. می‌تواند روزی دیگر باشد برای یک کار متفاوت دیگر. گاهی در دورهمی‌های دونفره وقت اضافه می‌آوریم و از بیکاربودن و هیچ‌حرفی‌نداشتن کلافه می‌شویم. قرار نیست وقتی با همسر یا یکی از اعضای خانواده در خانه هستید یا دوست صمیمی‌تان را به خانه‌تان دعوت کرده‌اید، مدام فیلم و سریال ببینید یا حرف بزنید یا غذا بخورید. بازی‌های دونفره خانگی لذتبخش و سرگرم‌کننده‌اند. بعضی از این بازی‌ها کارتی‌اند یا روی صفحه بازی انجام می‌شوند و بعضی از آنها جز کمی شور و شوق یا یک گوشی همراه به ابزار خاصی نیاز ندارند. وقتی با دوست و یکی از اعضای خانواده مثل خواهر و بردار یا همسر و... مشغول بازی هستید، متوجه گذر زمان نمی‌شوید. هیجان رقابت، لذت برد و لحظه‌های خنده‌داری که حین بازی رقم می‌خورند به بهترین خاطرات دورهمی‌های دونفره تبدیل می‌شوند.

تقویم، چه‌کسی لشکر سفالین چین را کشف کرد

یکی از بزرگ‌ترین عجایب جهان معاصر، امروز کشف شد. همین امروز که از نظرتان یکی دیگر از روزهای تعطیل کسالت‌آور زندگی است. نکته عجیب‌تر این است که این شگفتی بزرگ توسط گروهی از کشاورزان کشف شد. یانگ ژیفا، ‌5برادر و همسایه‌اش درحال حفر یک چاه در 1.5کیلومتری شرق مقبره امپراتور کین در کوه لی، بقایای سربازی سفالین را کشف کردند که در نهایت حفاری‌های بیشتر، لشکری از سربازان سفالین را در این منطقه از زیر خاک بیرون کشید. لشکر سفالین چین در محوطه‌ای به وسعت 98کیلومترمربع ساخته شده‌اند و سربازان سفالین آن، ابعادی مشابه انسان دارند. افسران در این لشکر قدی بلندتر از سربازان ساده دارند و سربازان براساس رتبه و رده نظامی چیده شده‌اند. قدمت این لشکر سفالی به سال 248پیش از میلاد برمی‌گردد. اگر تصمیم دارید رخوت این روز تعطیل را به هیجان و شگفتی تبدیل کنید، بقیه اطلاعات را با جست‌وجوی Terracotta Army در گوگل به‌دست آورید. راه ساده‌ترش تماشای مستند «اسرار مردگان: جنگجویان سفالین» چینی است.
 

فضای مجازی، کشف دوباره یک دوست قدیمی

ایرادهای شبکه‌های اجتماعی که زیاد است ولی حسن هم دارد، مثلا اینکه می‌توانید امیدوار باشید در این فضا، آدم‌هایی را پیدا کنید که سال‌هاست خبری از آنها ندارید. مسیر تغییرات در زندگی، آدم‌ها را با خودش می‌برد-گرچه آدم‌ها فکر می‌کنند این آنها هستند که در مسیرها حرکت می‌کنند- و آرام‌آرام تمام آدم‌های نزدیک، دور و دورتر می‌شوند تا جایی که دیگر اصلا خبر نداریم کجا هستند و چه می‌کنند. پیشنهاد فعالیت اجتماعی امروز پیداکردن یک دوست قدیمی است. کسی که زبان‌مان را بفهمد و حرف‌هایی از زمان‌های گذشته برایش مفهوم داشته باشد. چنین موجودی می‌تواند ما را از شر روزهای تکراری نجات بدهد. دست‌کم تا این هم تکراری شود.

آب وهوا، بررسی وضعیت جوی در بعضی شهرها

اپ، ایده‌ای برای فعالیت متفاوت در فضای مجازی

هر قدر هم فکر و خیال زیاد باشد، باز هم لحظه‌هایی می‌رسند که آدم حوصله‌اش سر می‌رود. در این لحظه‌ها معمولا گوشی‌های تلفن‌همراه، با بازی‌ها و شبکه‌های مجازی به داد آدم می‌رسند و این هم پیشنهادی در همین زمینه برای لحظه‌هایی است که حوصله‌تان سر رفته است. Storehouse برنامه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌ها و فیلم‌هایتان را با هم تلفیق کرده و آن را به‌صورت یک داستان روایت کنید. شما می‌توانید این فایل تصویری را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید و واکنش دوستانتان به داستان تصویری را ببینید. البته Storehouse یک شبکه‌اجتماعی هم دارد که در آن می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های دیگر کاربران را که با این برنامه ساخته‌شده، تماشا کنید و از آنها ایده بگیرید.

تفریح، فرصتی برای رهاشدن از دغدغه‌ها


مثل وسایل برقی، آدم گاهی احتیاج دارد که از برق جدا شود. تازه اگر دقت کنید، وسایل برقی حتی وصل مدام به برق را هم تاب نمی‌آورند و زود صدای جوش، یا جیغ یا فحش‌شان در می‌آید که این چه وضعی است که از صبح تا شب باید یک بند به برق باشی و... حداقل هفته‌ای یک‌بار (هم روانشناس‌ها گفته‌اند و هم هر آدم عاقلی خودش می‌داند) لازم است آدم از برق کشیده شود. تعطیل (به مفهوم پایین‌کشیدن کامل کرکره‌ها) و رهاکردن جسم و روان از هرچه کار و پول و دغدغه‌های شخصی و... الان که تعطیلات از نیمه هم گذشته و تبریک‌ها گفته  و کارهای عقب‌افتاده انجام شده‌اند و... می‌توانیم هیچ کاری‌نکردن را تمرین کنیم؛ رها از تمام دغدغه‌های بیرونی به کمک خانواده‌ای که دورمان را خالی نمی‌گذارند که در فکرهای همیشه‌ غرق شویم.