امسال با اینکه ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی‌مان سایه انداخت اما قطار زندگی و همچنین فعالیت‌های شهری از حرکت نایستاد و به راهش ادامه داد و منجر به تحقق و ثبت رویدادهای‌ریز و درشتی در مناطق شرقی پایتخت شد.

سال سخت

در حوزه شهری، رویدادهایی مانند افتتاح پروژه‌های کوچک مقیاس و بهره‌برداری از طرح‌های عظیم بزرگراهی، فرهنگی و هنری متعدد انجام شد که برخی از مهم‌ترین آنها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.  

  • حرکت ارابه‌های شادی در محله‌ها 

سختکوشی در سال سخت


حاجی فیروز، سبزه و سنجد، عروسک‌های غول‌پیکر همگی در خیابان‌ها راه می‌افتند و فرا رسیدن نوروز را خبر می‌دهند. آنها از این هفته در قالب کاروان‌های نوروزی که در آستانه سال نو در همه محله‌های شرق پایتخت به حرکت در می‌آید، پیام‌آور بهار و شادمانی خواهند بود. این کاروان‌ها در هریک از مناطق به شکل خاص خود و در محدوده‌ای ویژه اجرا می‌شود.  

  • نوروزخوانی و اجرای موسیقی محلی 

کاروان‌های نوروزی منطقه ۴ با هدف ایجاد روحیه نشاط و با برنامه‌های شاد و متنوع مانند نوروزخوانی و اجرای موسیقی محلی به همراه حرکت ارابه‌های شادی شامل نمادهای هفت‌سین و سه چرخه‌های گل‌آرایی شده با راکبان عمو نوروز و حاجی فیروز با رعایت کامل نکات بهداشتی در همه محله‌های ۲۰‌گانه منطقه ۴ به حرکت در می‌آیند. به گفته «محمد خادمی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۴، حرکت کاروان‌های نوروزی از اواخر اسفند ۹۹ آغاز می‌شود و تا ۱۲ فرورین ۱۴۰۰ هر روز به مدت ۲ ساعت ادامه دارد.  

  • حرکت کاروان‌های نوروزی در معابر منطقه ۱۳

امسال برای نخستین بار چندین کاروان اقوام ایرانی، عمو نوروز، سه چرخه‌های نوروزی، عروسک‌های غول‌پیکر و... قبل از عید در خیابان‌های اصلی سیزدهمین تکه پایتخت به راه افتاده و موجب ایجاد نشاط و شادی قبل از نوروز خواهد شد. «مجتبی توسلی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردارمنطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «۲۰ کاروان تا پایان تعطیلات نوروزی اجرای برنامه خواهد داشت، این کاروان‌ها با طراحی شخصیت‌ها و نماد نوروز و اجرای سفره هفت‌سین همراه با موسیقی زنده در محله‌ها پیام‌آور، زایش و تولد بهار و کلام‌شان حاکی از زدودن کهنگی و برپایی آیین دوستی است.»

  • آموزش مقابله با کرونا در نوروز 

کــاروان بـــزرگ نوروزی منطقه۱۴یک کاروان فرهنگی و هنری است که با حضور در محله‌ها و میدان‌های اصلی جشن و سرور برپا می‌کند. «سعید تیموری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۴دراین‌باره می‌گوید: «حضور گروه اقوام ایرانی، حاجی‌فیروزها، عمونوروز، تخم‌مرغ‌های رنگی، عروسک‌های بزرگ، نوروزگاه سیار و تن‌پوش‌های سفره هفت‌سین از جمله مواردی است که در این کاروان به نمایش گذاشته می‌شود. این کاروان علاوه بر اجرای برنامه‌های مفرح نکات آموزشی درباره راه‌های مقابله با بیماری کرونا هم به شهروندان ارائه می‌دهند.»

  • نوروزگاه سیار به محله‌ها می‌آید

۱۰ کاروان نوروزی در میدان‌ها و معابر اصلی و پر تردد منطقه۱۵ از امروز آغاز به کار می‌کند. «وحیدرضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «ایجاد نوروزگاه سیار شامل یک کامیون مجهز به استیج و سیستم صوت در محله‌های محروم از جمله برنامه‌های این کاروان خواهد بود. این کاروان‌ها در ۱۰ روز آینده برای شهروندان برنامه اجرا می‌کنند. حرکت کاروان‌های نورزی در خیابان‌های ۱۷ شهریور شیرخوارگاه شبیر و میدان خراسان در ناحیه یک، بلوار شاهد و بوستان امید در ناحیه۲، میدان امام رضا(ع) و ورودی شهرک شاهد در ناحیه۳، بوستان کوهسار در ناحیه۴، ۲۰ متری افسریه در ناحیه۵ و ورودی محله مسعودیه در ناحیه۶ برنامه‌ریزی شده‌است.»

  • فروردین/آغاز غربالگری کرونا 

سختکوشی در سال سخت


همزمان با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه احتمال داشت همه شهروندان منطقه ۸ در سامانه ۴۰۳۰ (طرح ملی غربالگری کرونا) ثبت‌نام نکنند، با استقرار اپراتورهای این سامانه در خانه‌های سلامت‌سراهای محله، غربالگری صورت گرفت. به‌طوری که در این طرح بانک اطلاعاتی خانوارها تهیه شده بود و با در دست داشتن اطلاعات اولیه اپراتورها در تماس روزانه اطلاعات میانگین ۲ تا ۳ هزارنفر از شهروندان را در سامانه ۴۰۳۰ ثبت کردند. این میان روزانه سلامت ۳ گروه پرخطر که ریسک بالای ابتلا به کرونا را داشتند شامل سالمندان، معلولان و بیماران دیابتی در هر محله، کنترل شد. این طرح در سایر مناطق هم به اجرا درآمد.  

  • اردیبهشت/استادیوم تختی ثبت ملی شد

استادیوم تختی که در محدوده منطقه۱۴قرار دارد، به دلیل قدمت و معماری چشمنوازش در فهرست آثار میراث فرهنگی کشورمان قرار گرفت. ساخت این مجموعه به ۵۵ سال پیش برمی‌گردد. استادیوم تختی تنها ورزشگاه سرپوشیده ایران است که برای برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ ساخته شد. این مجموعه را «جهانگیر درویش» از آرشیتکت‌های سرشناس معاصر ساخته‌است. استادیوم تختی از جاذبه‌های دیدنی تهران است که معماری منحصربه‌فردی دارد. اینجا پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران و در شرق تهران قرار گرفته‌است. این مجموعه ورزشی به غیر از اجرای برنامه‌های ورزشی و مسابقات کشوری و بین‌المللی، می‌تواند محلی برای گردشگری باشد. مجموعه ورزشی تختی سالن‌های متعدد و امکانات خوبی دارد.  

  • خرداد/ساخت نیروگاه خورشیدی

در سومین ماه امسال ساخت۲ نیروگاه خورشیدی و استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در بوستان‌های جنگلی شمال شرق تهران خبرساز شد. به گفته دست‌اندرکاران ساخت این نیروگاه‌ها با هدف صرفه‌جویی در مصرف برق و استفاده از انرژی‌های پاک، کاهش معضلات محیط‌زیستی و آلودگی‌ها، اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی انرژهای تجدیدپذیر در بوستان‌های جنگلی یاس فاطمی و مجموعه تلو هزارهکتاری در دستور کار قرار گرفت.  

  • تیر/بازگشایی فاز ۲ باغ پرندگان

سختکوشی در سال سخت

با توجه به ریشه‌کن نشدن ویروس کرونا درهای فاز دو باغ پرندگان از تیرماه به‌روی شهروندان باز شد و با پذیرش محدود میزبان گردشگران بود. در ورودی باغ هم اقدامات پیشگیرانه‌ از جمله الزام به ضدعفونی دست‌ها وهمراه داشتن ماسک اجرا و همچنین گندزدایی روزانه مبلمان داخل باغ و بوفه و رستوران انجام می‌شد. فاز ۲ باغ پرندگان هم شامل انواع پرندگانی وحشی که زیرگستره توری به ارتفاع ۵۰‌متر آزادانه و در کنار بازدیدکنندگان پرواز می‌کنند، هم میزبان گردشگران شد. همچنین فاز اول باغ پرندگان هم که همزمان با شیوع کرونا بسته شده بود، بعد از ۴ ماه تعطیلی تیرماه با پذیرش نیمی از ظرفیت، بازگشایی شد.  

  • مرداد/آزادسازی اراضی تصرف شده 

سختکوشی در سال سخت


چهار هکتار از اراضی شرق تهران در این ماه رفع تصرف و آزادسازی شد. با پیگیری‌های مداوم شهرداری منطقه۱۳و هماهنگی انجام شده با مراجع ذیربط، آزادسازی اراضی موصوف در دستور کار قرار گرفت. با برنامه‌ریزی انجام شده و عزم شهرداری منطقه و سازمان‌های دخیل، بیش از ۴ هکتار از اراضی تصرف‌شده، با هدف صیانت از اموال عمومی آزادسازی شد.  

  • شهریور/ «هایپرگل» در بوستان آب

سختکوشی در سال سخت


نخستین مجموعه عرضه گل وگیاه در بوستان آب فلکه اول تهرانپارس منطقه ۸ با هدف دسترسی آسان اهالی به انواع گل وگیاه رسماً فعالیتش را شروع کرد. در این مرکز انواع گل وگیاه زینتی، آپارتمانی و ملزومات گلکاری و پرورش گل وگیاه، خاک و کود و... عرضه می‌شود. این هایپرگل در مساحتی بالغ‌بر ۳۵۰‌مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده و گیاهان در فضایی تلفیق از باغچه و کافی‌شاپ در معرض دید عموم قرار گرفته ‌است. همچنین کافی‌شاپ این مجموعه نیز با گل و گیاهان مختلف برای اوقات فراغت شهروندان تزیین و طراحی شده‌است.  

  • مهر/ساخت مجموعه تفریحی و تجاری «ری فورت»

پروژه مرکز تجارت جهانی «ری فورت» با هدف تأمین زیرساخت‌های منطقه ۱۵و با رویکرد بازآفرینی محور فداییان اسلام با موافقت کمیسیون ماده ۵ در محله کیانشهر آغاز شد. این پروژه محرک توسعه در زمینی به مساحت ۱۴ هزارمترمربع با یکصد و ۵۰ هزارمترمربع زیر بنا در۱۱ طبقه طراحی شده‌است. این پروژه با طراحی ویژه و دسترسی‌های مطلوب، در دو بخش شمالی و جنوبی و ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید، شامل مراکز خرید، دفاتر اداری، واحدهای تجاری، هتل پنج ستاره، مراکز تفریحی فرهنگی مانند شهربازی، باغ کتاب، سینما است. همچنین این مجموعه امکانات دیگری چون باغ‌وحش مینیاتوری، نمایشگاه خودروهای کلاسیک، پارکینگ طبقاتی و... نیز خواهدداشت.  

  • آبان /طراحی «خیالستان زندگی»  

طرح «خیالستان زندگی» در بزرگراه امام علی(ع) برای رفع محدودیت فضاهای عمومی تهران در حدفاصل پل ستاری تا پل شهید حیدری منطقه ۸ آغاز شد. این طرح با محله‌های سبلان و لشکر ارتباط مستقیم و با محله‌های تسلیحات و وحیدیه ارتباط غیرمستقیم دارد. این دو محور، با عرشه‌ای از پل به فاصله ۲۵ هزارمترمربع، روی بزرگراه امام علی(ع) به هم پیوند می‌خورند.

  • آذر/بازگشایی بوستان وثوق‌الدوله

سختکوشی در سال سخت

بعد از ماه‌ها انتظار بوستان وثوق‌الدوله آذر ماه به بهره‌برداری رسید. این باغ که حالا بوستان سلیمانیه نامیده می‌شود، از مکان‌های‌ تاریخی و هویتی منطقه۱۴ است که قدمت آن به ۱۵۰سال پیش برمی‌گردد. این باغ را وثوق‌الدوله یا حسن خان نخست وزیرساخته و به قول معروف خانه ییلاقی او بوده‌است. این باغ ۲هزار و ۳۰۰‌مترمربعی، بعد از تملک توسط شهرداری، بهسازی محوطه و عمارت آن را سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به عهده‌ گرفت.

  • دی / رستگاری پس از ۱۱ سال

سختکوشی در سال سخت

سرانجام پس از ۱۱ سال فعالیت پروژه بزرگراهی شهید نجفی رستگار دی ماه به پایان رسید. این بزرگراه به طول ۷/۶ کیلومتر با هدف کاهش ترافیک بزرگراه امام رضا(ع) و رفع گره‌های ترافیکی که در محدوده گردنه تنباکویی تا تقاطع امام رضا(ع) با بزرگراه آزادگان و بسیج وجود داشت، ایجاد شده‌است.

  • بهمن /افتتاح پردیس سینمایی «نارسیس»

پردیس سینمایی «نارسیس» به‌عنوان نخستین پردیس سینمایی شرق تهران در محله تهرانپارس افتتاح شد. این پردیس سینمایی به مدیریت «حبیب اسماعیلی» تهیه‌کننده و پیشکسوت سینما راه‌اندازی شده و ۴سالن سینما و تئاتر به ظرفیت۴۵۰ نفر دارد و امکانات به روز سیستم صوتی و تصویری تجهیز شده‌است. بلیت‌فروشی آن فقط آنلاین و از طریق سامانه‌های فروش بلیت سینما انجام می‌شود. فعالیت این پردیس همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر آغاز و در آن همزمان با کاج جشنواره از آثار بخش مسابقه جشنواره رونمایی شد. پردیس سینمایی نارسیس در محله تهرانپارس، خیابان آیت‌الله ‌خوشوقت، قرار دارد.  

اسفند /بهره‌برداری از طرح ساماندهی فلکه دوم نیروی هوایی 
پروژه ساماندهی و ارتقای کیفی فلکه دوم نیروی هوایی به مساحت ۱۵ هزار و ۸۰۰‌مترمربع در منطقه۱۳ به بهره‌برداری رسید. به گفته «مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳پروژه بازسازی، مرمت و بهسازی فلکه دوم نیروی هوایی به‌صورت مشترک بین شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی انجام شد. در این پروژه حفظ هویت محله به‌عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته و در واقع پروژه با نگاه و توسط مردم ایجاد شد. ایمنی شب‌ها و نورپردازی‌ها و ارتباط شهروندان در بهسازی فلکه دوم به‌طور مناسب رعایت شده و از مصالح معتبر استفاده و در مجموع به هویت شهری، ارتباط شهروندان در فضای سبز و محیط پیرامونی توجه شده‌است. فلکه دوم نیروی هوایی با هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیارد تومان بهسازی و مرمت شد.  
 


 


 

کد خبر 590703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha