همشهری آنلاین: نماز جمعه دهم مرداد ماه تهران با امامت آیت‌الله احمد جنتی در محل دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله جنتی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران افزود: غیبت و تهمت موجب از بین رفتن کرامت و اطمینان افراد به یکدیگر می‌ود و اگر این بلا نفوذ کند سلب اطمینان عمومیت می‌ابد.

وی همچنین به مناسبت این هفته اشاره و از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات برای اعدام اشرار قدردانی کرد و گفت: باید ریشه این فسادها کنده شود.

خطیب جمعه تهران با انتقاد از کسانی در خارج از کشور که این مسائل را محکوم کرده‌ند، افزود: اگر این افراد خودشان به این مشکلات مبتلا می‌دند قطعا این مسئله را محکوم نمی کردند.

وی تاکید کرد: این کارها باید از ده یا بیست سال پیش انجام می‌شد.

آیت الله جنتی همچنین افزود: صبر در برابر مشکلات و نیز مقاومتها باید ادامه یابد و باید تحریم‌ها و دشمنی‌ها را تحمل کنیم.

وی اضافه کرد: صبر ائمه اطهار (علیهم السلام) باعث شد که اسلام و تشیع ماندگار شود.

آیت الله جنتی همچنین با تسلیت 29 رجب سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) ، روز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در 12 مرداد را گرامی داشت.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست گفت: حادثه بعثت، بزرگترین حادثه تاریخ دنیاست که پیش از آن حادثه‌ای به این بزرگی وجود نداشته است و پس از آن نیز وجود نخواهد داشت.

آیت الله احمد جنتی با تبریک عید خجسته مبعث افزود: با این حادثه، پیامبر گرامی اسلام به عنوان بزرگترین انسانی که ممکن است از نسل انسان به وجود بیاید، به برترین رسالت های عالم مبعوث شد.

وی با تبیین شرایط دوران پیش از بعثت و عصر جاهلیت در سرزمین حجاز گفت: در آن دوران بدترین شرایطی که ممکن است برای انسان به وجود بیاید در سرزمین حجاز حاکم بود، به نحوی که به علت فقر شدید و گرسنگی مردم، آنان از خوردن هیچ جانداری دریغ نمی‌کردند و به علت فقر و بیچارگی، عریان زندگی می‌کردند.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: در آن زمان ظلم و ستم در بالاترین شکل خود حاکم بود و زورمندان برای اعمال زور و اراده مستبدانه خود هیچ مانعی بر سر راه خود نمی‌دیدند. آیت الله جنتی گفت: در آن زمان اخلاق مفهوم نداشت و روحیه انسان به نحوی بود که گمراه تر از حیوانات زیست می‌کرد و سجده انسان در مقابل دست ساخته‌های خود، نشانگر سقوط انسانیت بود.

وی افزود: در چنین شرایطی پیامبر گرامی اسلام (ص) برای تزکیه نفس و پاک کردن انسان مبعوث شد و نخستین هدف رسالت ایشان، پاک کردن دل و روح بشر بود به نحوی که با تحقق این هدف، دیگر اصلاحات به طور طبیعی تحقق می‌یافت.

خطیب جمعه تهران گفت: خداوند با نزول قرآن و بعثت پیامبر اسلام(ص) زمینه نجات انسان را فراهم کرد و با نزول نور در غار حرا، زمینه رفع تاریکی‌ها و تطهیر قلوب را مهیا ساخت.

وی افزود: از عجایب رسالت پیامبر گرامی اسلام آنکه در طول 23 سال، تحولی در سرزمین حجاز به وجود آورد که قلوب انسان‌ها تطهیر شد و از همان انسان‌های اهل حجاز در دوران جاهلیت افرادی تربیت شدند که قابل قیاس با گذشته نبودند.

آیت الله جنتی گفت: این افراد که در گذشته برای سیر کردن شکم‌های خود، همنوعان خود را می‌کشتند، پس از بعثت پیامبراسلام ، برای تأمین نیاز دیگران ایثارگری می‌کردند همچنان که مهاجران را در خانه‌های خود جا دادند و عفت و پاکدامنی به طور فراگیر جایگزین فحشا شد.

وی افزود: این افراد به قدری متحول شدند که جز برای خدا احترام قائل نبودند و خالقی نمی شناختند.

خطیب نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) با تبیین شرایط زندگی و دوران آن امام همام، گفت: از زمانی که خلعت امامت در سن 20 سالگی بر اندام آن امام آراسته و مسئولیت امامت به ایشان سپرده شد، در محاصره بودند و حتی جرأت اظهار امامت خود را نیز نداشتند.

آیت الله جنتی افزود: این شرایط به نحوی بود که امام با درخواست هشام برای اعلام امامتشان مخالفت و فقط با اظهار این موضوع به خواص مطمئن، موافقت کردند.

وی گفت: حادثه کربلا شرایطی به نفع اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایجاد کرده بود که هر روز بدون نیاز به تبلیغ بر شمار هواداران و مشتاقان ایشان، افزوده می‌شد و این موضوع عباسیان را دچار وحشت کرده بود.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: به همین علت عباسیان برای حفظ مقام و قدرت خود، احساس خطر می‌کردند و زمانی که با وجود فشارهای بسیار نتوانستند امام موسی کاظم (ع) را تحمل کنند، ایشان را ابتدا به بصره و سپس بغداد تبعید و زندانی کردند.

جنتی گفت: عباسیان امام موسی کاظم(ع) را در بدترین شرایط در بغداد زندانی، با سم شهید و سرانجام به طور غریبانه در کاظمین دفن کردند.