پروژه زیرگذر «فتح‌ـ باغستان» یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های شهر تهران است که در منطقه ۲۱ اجرا می‌شود

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  این پروژه مهم و فرا منطقه‌ای، اواخر ۱۳۹۸ آغاز شد. زیرگذر فتح‌ـ باغستان تأثیر زیادی بر روی ترافیک منطقه و همچنین شهر تهران و شهرهای اقماری از جمله «شهریار» و «شهر قدس» دارد که این موضوع اهمیت ویژه‌ و دوچندانی به آن بخشیده است. بازدیدهای متعدد شهردار منطقه و برخی از مدیران ارشد شهری از جمله «پیروز حناچی»، شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای‌شهر تهران از این پروژه نیز نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان است. در همین ابتدای سال ۱۴۰۰ درباره آخرین وضعیت زیرگذر فتح ‌ـ باغستان و آثار و نتایج آن بر روی ترافیک شهر تهران با مدیران این پروژه گفت‌وگو کرده‌ایم.

رئیس توسعه و نگهداشت فنی و جانشین معاون فنی و عمرانی منطقه ۲۱، درباره آخرین وضعیت و میزان پیشرفت پروژه زیرگذر فتح – باغستان به همشهری محله می‌گوید: «این پروژه تا به امروز حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همه شمع‌ها و بتن‌ریزی سقف زیرگذر شمالی انجام شده است. در روزهای آینده یک تغییر ترافیکی در محل خواهیم داشت و ۵۰درصد سقف دوم را هم اجرا خواهیم کرد. از جمله دیگر کارهایی که تاکنون در پروژه فتح‌ـ باغستان انجام شده است و باید به آن اشاره کنم، رفع معارض برق و گاز و آب است. این پروژه، معارض برقی بسیار زیادی داشت که خوشبختانه رفع شده است. اکنون تنها یک معارض گاز باقی مانده است که باتوجه به اینکه این موضوع با فصل سرما تداخل پیدا کرده بود، شرکت گاز نمی‌توانست برای رفع معارض، گاز را قطع کند و ناچار بودیم که صبر کنیم. بنابراین رفع معارض گاز به فصل گرما موکول شد و در حال پیگیری هستیم که طی روزها و هفته‌های آتی این معارض هم برطرف شود.»

  • یک پروژه مشارکتی و تأثیرگذار

«رضا زلفی» ابراز امیدواری می‌کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل پروژه و بهره‌برداری از این پروژه مهم و فرامنطقه‌ای باشیم: «توجه داشته باشید که فتح‌ـ باغستان پروژه ایست که اعتبار آن از سوی دولت تأمین و به شکل مشارکتی اجرا می‌شود و به این‌گونه نیست که تنها شهرداری مسئول و مجری آن باشد. همه تلاش، هدف و سیاستگذاری شهردار منطقه این است که هرچه زودتر پروژه به پایان برسد و افتتاح شود، چراکه علاوه بر شهروندان منطقه ۲۱، اهالی شهر قدس، باغستان و شهریار نیز از این پروژه منتفع می‌شوند. بنابراین شهردار منطقه پیگیر است که هرچه سریع‌تر پروژه فتح‌ـ باغستان اجرایی شود و همواره این پروژه را حمایت می‌کند. به همین منظور به شکل مرتب بازدیدهای هفتگی و ماهانه از این پروژه دارد تا از نزدیک شاهد اجرایی شدن هرچه سریع‌تر آن باشد. البته اینکه پروژه فتح‌ـ باغستان سریع‌تر به پایان برسد به عوامل مختلفی مانند تأمین به موقع اعتبارات بستگی دارد. چون همان‌گونه که اشاره شد، پروژه به تنهایی برای شهرداری نیست و چند نهاد دیگر هم به نوعی در آن دخیل هستند. استانداری تهران نیز بسیار پیگیر است تا این پروژه به وقت انجام شود.»

  • کاهش ترافیک ودسترسی‌های آسان

«محمدرضا غلامی»، مدیر پروژه زیرگذر فتح – باغستان، درباره نتایج و اثرات ترافیکی این طرح به همشهری محله می‌گوید: «اصل پروژه، مسیر دسترسی جنوب‌شرق بزرگراه فتح به بلوار سه‌راه شهریار است. با این طرح به‌طور تقریبی یک کیلومتر و نیم از صف ترافیکی منطقه ۲۱ کاسته می‌شود. این زیرگذر شامل یک زیرگذر به طول ۶۰۰‌مترمربع و عرض ۸‌مترمربع است. با تکمیل شدن و افتتاح این مسیر، ترافیکی که در دوربرگردان بزرگراه فتح شاهد آن هستیم و در روزهای شلوغ تا ۲ کیلومتر هم می‌رسد، از بین خواهد رفت و عبور و مرور روان خواهد ‌شد. علاوه بر حذف شدن این ترافیک ۲ کیلومتری، این مسیر به‌اندازه یک کیلومتر و نیم کوتاه‌تر خواهد شد. در حال حاضر دسترسی خودروهای عبوری در مسیر شرق به غرب بزرگراه فتح به سه‌راه باغستان، یک زیرگذر است.

خودروهای عبوری برای این منظور باید از محل اجرای پروژه زیرگذر حدود یک کیلومتر جلوتر بروند و از دوربرگردانی که وجود دارد، استفاده کنند و دوباره همان مسیر یک کیلومتری را برگردند که به سبب این دوربرگردان ناایمن و غیرمهندسی، ترافیک همیشه پس می‌زند و گاهی تا ۲ کیلومتر پس‌زدگی ترافیک وجود دارد. با اجرا و تکمیل پروژه، این دوربرگردان حذف می‌شود و خودروها به‌طور مستقیم از بزرگراه فتح، وارد سه‌راه شهریار به سمت شهریار می‌شوند.»  
محمدرضا غلامی می‌گوید با افتتاح این پروژه آخرین گره ترافیکی منطقه ۲۱ هم باز خواهد شد: «ترافیک عبوری این مسیر حدود ۳ هزار خودرو در ساعت است که دوربرگردان قدیمی و کم‌عرض موجود  پاسخگوی این حجم از عبور و مرور نیست. اینجا آخرین و تنها گره ترافیکی منطقه ۲۱ است.»

  • افزایش ایمنی مسیر

مدیر پروژه درباره دیگر آثار ترافیکی این طرح می‌گوید: «بی شک این پروژه در بالا رفتن ایمنی مسیر هم تأثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر باوجود دوربرگردان، عرض کندرو نصف شده است. نصف آن دوربرگردان است و نصف دیگر در مسیر مستقیم ادامه پیدا می‌کند. مسیر، زمانی ناایمن می‌شود که متأسفانه اغلب ما در هنگام رانندگی گذشت نداریم و همیشه می‌خواهیم از یکدیگر جلوتر بزنیم و جلوتر حرکت کنیم. درنتیجه همیشه گره ترافیکی ایجاد می‌شود. اما با افتتاح پروژه زیرگذر و ایجاد شدن مسیر مستقیم، ‌ تردد به‌طور کامل ایمن خواهد شد. این پروژه علاوه بر اینکه در ترافیک بزرگراه فتح تأثیرگذار است و بار ترافیکی این بزرگراه را از بین می‌برد، بر روی ترافیک بزرگراه آزادگان نیز تأثیر مستقیم می‌گذارد، چون اگر بزرگراه فتح پس‌زدگی ترافیکی داشته باشد، بزرگراه آزادگان را هم درگیر می‌کند. ترافیک بزرگراه آزادگان نیز شهرک عبیدی و محله‌های غرب بلوار آزادگان را به‌طور کامل درگیر خواهد کرد. در نتیجه با افتتاح پروژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان، ترافیک این مناطق کامل از بین خواهد رفت.»

  • ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی پروژه «دوگاز»

 
در کنار پروژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان، یکی دیگر از پروژه‌های مهم و فرا منطقه‌ای که از سوی شهرداری منطقه ۲۱ اجرا می‌شود، پروژه دوگاز است. «رضا زلفی»، رئیس توسعه و نگهداشت فنی و جانشین معاون فنی و عمرانی منطقه ۲۱، درباره آخرین وضعیت پروژه دوگاز می‌گوید: «در پروژه دوگاز طی یک ماه گذشته، عملیات آسفالت و زیرسازی اجرا شده است. هم‌چنین پیاده‌روسازی‌های آن انجام شده و تنهالایه دوم آسفالت باقی مانده است که این بخش از کار نیز طی روزهای آینده به پایان می‌رسد. درباره زمان بهره‌برداری از پروژه دوگاز هم همه تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم که در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. فاز دوم این طرح بیش از ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال برداشتن گام‌های آخر هستیم و تقریباً کار رو به پایان است. میزان پیشرفت کار به اندازه‌ای است که درحال حاضر هم می‌توان از آن بهره‌برداری کرد تا مورد استفاده قرار بگیرد. اما می‌خواهیم کار به شکل قطعی و نهایی به پایان برسد و پس از آن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»