مهدی آیینی: چراغ‌گردان خودروی گشت پلیس باعث شد قاچاقچیان عتیقه که تصور می‌کردند در محاصره ماموران گرفتار شده‌اند، سنگ قبر تاریخی را در خیابان رها کرده و متواری شوند.

نیمه شب سه‌شنبه گذشته مرد جوانی با یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران تماس گرفت و از حادثه عجیبی که دقایقی قبل شاهد آن بود خبر داد.

این مرد به ماموران گفت: جلوی مغازه‌ام در خیابان شادمان سرگرم حرف زدن با تلفن همراهم بودم که یک خودروی وانت با 3 سرنشین از مقابلم عبور کرد و چند متر آن‌طرف‌تر توقف کرد.

از آنجا که به رفتار سرنشینان وانت مشکوک شده بودم برای چند لحظه این خودرو را زیر نظر گرفتم، مردان جوان را دیدم که پس از پیاده شدن از ماشین به این طرف و آن‌طرف نگاه می‌کردند و احتمالا در انتظار فرد دیگری بودند.

مرد جوان ادامه داد: در همین هنگام متوجه یک خودروی گشت شدم که با چراغ‌ گردان روشن وارد خیابان شد. سرنشینان وانت که با دیدن نور چراغ‌ گردان دستپاچه شده بودند به سرعت خود را به قسمت عقب وانت رساندند و پس از پرت کردن شی‌ای مرموز به بیرون، سوار خودروی خود شده و پا به فرار گذاشتند.

لحظاتی بعد وقتی خودروی گشت پلیس را دیدم که به آرامی وارد یک کوچه فرعی شد و بدون اینکه متوجه ماجرا شود به راهش ادامه داد، به طرف شی مرموز رفتم و آنجا بود که متوجه شدم این شی یک سنگ تاریخی است و سرنشینان وانت احتمالا با این تصور که خودروی گشت پلیس در تعقیب آنها بوده است، آن را رها کرده و متواری شده‌اند.

پس از اظهارات این مرد، گروهی از ماموران به دستور سرهنگ علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- عازم محل حادثه شدند و سنگ قبری را که سرنشینان وانت در محل رها کرده بودند به سازمان منتقل کردند.

وقتی کارشناسان این سازمان پس از بررسی‌های تخصصی اعلام کردند این سنگ قبر 60 سانتی متری که روی آن جملاتی به خط نسخ نوشته شده متعلق به دوران صفویه بوده و از آثار باستانی کشور به شمار می‌رود، ماموران دریافتند سرنشینان وانت قاچاقچیان عتیقه هستند که احتمالا قصد فروش این سنگ قبر را داشته‌اند.

به این ترتیب تحقیقات تخصصی برای یافتن ردی از متهمان فراری آغاز شد و ماموران با در اختیار داشتن سرنخ‌هایی از قاچاقچیان، جست‌وجو برای دستگیری آنها را در دستور کار خود قرار دادند.