سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه حوادث: پرونده توزیع برنج‌های آلوده به سم سرطان‌زای افلاتوکسین برای شناسایی عاملان توزیع این برنج‌ها، روی میز بازپرس دادسرای جرایم پزشکی تهران قرار گرفت.

قاضی رضایی- بازپرس شعبه 6 دادسرای جرایم پزشکی- با بیان این خبر گفت: 2 سال قبل وقتی مسئولان مرکز بهداشت مشهد در جریان توزیع برنج‌های مسموم در یکی از شرکت‌های تعاونی‌ این شهر قرار گرفتند، تحقیقات درخصوص این ماجرا را آغاز کردند و پس از بررسی‌های آزمایشگاهی دریافتند این برنج‌ها که با مارک خاصی در اختیار این شرکت‌ تعاونی قرار گرفته‌اند، آلوده به سم سرطان‌زای افلاتوکسین هستند.

وی ادامه داد: با مشخص شدن این موضوع، ماجرا به مراجع قضائی گزارش و دستور جمع‌آوری برنج‌های مسموم از شرکت‌ تعاونی و دستگیری افرادی که آنها را خریداری کرده بودند صادر شد.

در حالی که تحقیقات نشان می‌داد برنج‌های مسموم به جز مشهد در چند شرکت‌ تعاونی  شهرهای اطراف  نیز توزیع شده‌اند، به سرعت عملیات جمع‌آوری برنج‌ها از این شهرها نیز انجام‌شده  و رسیدگی به پرونده در مراجع قضائی آغاز شد.

بازپرس رضایی افزود: با طرح شکایت از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرهای مورد نظر، مدیران عامل این شرکت‌های تعاونی به اتهام تقلب در عرضه کالا و توزیع برنج نامرغوب، احضار و پرونده‌ آنها مورد رسیدگی قرار گرفت.

متهمان در جریان تحقیقات مدعی شدند تمامی برنج‌ها را از وزارت بازرگانی خریداری کرده‌اند و از آنجا که شرکت اصلی توزیع‌کننده این برنج‌ها شرکتی در تهران بود، شعبه‌ هفتم تعزیرات حکومتی مشهد پرونده را با قرار عدم‌صلاحیت به تهران ارسال کرد و رسیدگی به این پرونده در شعبه ششم دادسرای جرایم پزشکی آغاز شد.

وی با بیان اینکه ماده سمی افلاتوکسین سرطان‌زا شناخته شده و شدت آلودگی برنج عرضه شده به این ماده سمی به حدی بوده که طبق نظریه شبکه دامپزشکی استفاده از این برنج‌ها حتی برای دام نیز خطرناک است، افزود: پس از جمع‌آوری 500 تن برنج آلوده به این ماده سمی، تمامی آنها معدوم شدند و در حال حاضر افراد مرتبط با توزیع برنج مسموم به دادسرا احضار شده‌اند تا تحقیقات از آنها آغاز شود.

کد خبر 61016

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز