درباره شمیران ۸۵ اثر تألیفی از ۲۰۰ سال گذشته تا به حال وجود دارد.  

اگر دنبال کتابی هستید که هم اطلاعات موثقی داشته و هم کامل باشد بی‌تردید باید نگاهی به اثر ۲ جلدی دکتر «منوچهر ستوده» با نام «جغرافیای تاریخی شمیران» بیندازید. این کتاب‌ها حاصل سالیان سال پیاده‌روی و قدم زدن در کوچه‌پسکوچه‌های شمیران است تا نام محله‌ها، بزرگان، آداب و رسوم و به عبارتی سبک زندگی روزگار پیشین مردم شمیران ثبت و ضبط شود و برای ما به یادگار بماند. ستوده نه تنها تهران شناس، بلکه یک ایران‌شناس بود و تألیفات ۱۲ جلدی او با عنوان «از آستارا تا استرآباد» گواه این مدعاست. او برای نوشتن کتاب جغرافیای تاریخی شمیران، شب و روز در حال پیاده‌روی و یادداشت‌برداری بود. در این کتاب بحث جغرافیای تاریخی را به شکل اساسی و نه فقط به شکل کتابخانه‌ای زنده کرد.  
او معتقد بود که برای شناخت یک زیست‌بوم باید با مشاهده مستقیم و گفت‌وگو با افراد محلی و دیدار از ابنیه تاریخی به شناخت بدون واسطه برسیم. روش دکتر ستوده تاریخ شفاهی مستند و ملموس بود. کتاب محور نبود و اطلاعات را در گفت‌وگو با محلی‌ها و مشاهدات کسب می‌کرد و می‌نوشت. این ایران شناس، جغرافی دان، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران در بازارچه سرچشمه به دنیا آمد.  
کتاب‌های منتشرشده دکتر ستوده بسیار است. همچنان که تعداد مقالاتش نیز به چندصد عنوان می‌رسد. آثار او به ۳ دسته کلی تألیف کتاب، تصحیح کتاب و مقاله تقسیم می‌شود. استاد سال ۱۳۹۵ در ۱۰۳ سالگی درگذشت.