همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: در این بین یکی از مهمترین دغدغه شهروندان در شهر بزرگی مانند تهران حجم بالای ترافیک است. خیابانها و بزرگراهها اغلب در ساعات مشخصی با حجم بالایی از خودروها مواجه میشوند. در میان مناطق پایتخت منطقه ما هم به دلیل قرار گرفتن در نقطهای که نهادهای مختلفی در آن فعالیت دارند از اهمیت ویژهای برخوردار است. بزرگراه آیتالله سعیدی نیز که در مرز مشترک با مناطق ۹ و ۱۷ قرار گرفته، یکی از پررفتوآمدترین معابر شهر تهران محسوب میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ عنوان میکند که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و بهویژه در یکسال گذشته اقدامات خرد و کلان بیشماری در سطح محلههای منطقه ۱۸ انجام داده تا ضمن تسهیل عبور و مرور و امنیت در سفرهای شهری بتواند در کاهش تصادفات رانندگی نیز تأثیرگذار باشد. در گزارش پیش رو با کمک «فرجاد احمدیراد» نگاهی آماری به فعالیتهای چندساله معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ انداختهایم.
- نوسازی و تجهیز ایستگاهها در ۳۶۵ روز
راهاندازی ۹ دستگاه اتوبوس نو با هدف افزایش ناوگان حملونقل عمومی مسیر خط پایانه مترو نعمتآباد – پایانه بوتان
بازسازی ساختمان ابتدای خط اتوبوسرانی یافتآباد
تأمین روشنایی ۱۴۷ سرپناه ایستگاه اتوبوس و تاکسی برای استفاده مسافران در ساعات تاریک
نظافت و ضد عفونی کردن همه ایستگاههای ناوگان حملونقل عمومی بهصورت منظم
اهدای ۲۱۰ عدد کاور استاندارد جداکننده راننده از مسافران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
نصب ۱۴۷ مورد جدول زمانبندی فعالیت ایستگاهها و جانمایی ۱۱۰ مورد نقشه راهنما در بدنه سرپناهها
جانمایی و اتصال ۱۰۵ جام شیشه در سرپناه ایستگاههای اتوبوس
رنگآمیزی ۱۲۰ مورد سرپناه ایستگاه اتوبوس
ترمیم و نگهداری پوشش سقف و جداره سرپناهها بهصورت مستمر
ایمنسازی ایستگاهها شامل پوشش نهر، همسطحسازی، ایجاد مسیر ایمن برای دسترسی مسافران به محوطه ایستگاهها
- ۱۴۰۰، سال افزایش ناوگان حملونقل عمومی
«منطقه مادرصدی از میزان مسافران درونشهری تهران را در اختیار دارد. در واقع میزان تقاضایی که برای تردد در منطقه وجود دارد نسبت به مناطق دیگر کمتر نیست. بهعنوان مثال میزان تردد مسافران در منطقه ۱۸ به لحاظ پیمایش مسافت نزدیک به۶ برابر مناطق همجوار است و برای منطقه ما به یک میلیون سفر در روز میرسد. در این آمار باید مسئله مسافت مناطق لحاظ شود.» «فرجاد احمدیراد» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ با بیان این مطلب میگوید: «دلیل این موضوع هم موقعیت منطقه ماست که در کریدور و شبکه ارتباطی شهر قرار گرفته و میتوان گفت به این دلیل یکی از شریانهای اصلی تهران است و در این زمینه هم شهرداری توجه خاصی به مسائل ترافیکی این بخش از شهر دارد.» در میان ناوگان حملونقل عمومی منطقه، در حال حاضر تمامی خطوط تاکسی با سقف کاراییشان در حال کارند. لازم است به این مطلب اشاره شود که تاکسی چیزی بین وسیله حملونقل عمومی و شخصی است. در شهرهایی که بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد حتماً باید ناوگان مترویی آن کامل شده باشد و این یکی از الزامات اولیه آن شهر است. در نتیجه کامل نبودن شبکه اتوبوسرانی و مترو، انتظارات ما از تاکسیها افزایش مییابد و تاکسی هم نمیتواند جوابگوی این تقاضاهای بیش از اندازه باشد. به همین دلیل در طرح جامع شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ باید سایر ناوگانهای حملونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس افزایش یابد.»
- توسعه حملونقل پاک
ـ اجرای ۵ هزار و ۳۰۰متر طول مسیر دوچرخهسواری در بوستانهای قائم(عج)، پروین اعتصامی، لواسانی، الزهرا(س) و در مجموع راهاندازی و بهرهبرداری از خانههای دوچرخه به مساحت ۱۲۸مترمربع در نقاطی همچون:
۱ـ بوستان گلستانه ۲ـ بوستان مینا ۳ـ بوستان مادر ۴ـ بوستان دوستدار کودک ۵ـ بوستان قائم(عج) ۲ مورد ۶ـ بوستان لواسانی ۷ـ بوستان پروین اعتصامی
یک ایستگاه مترو (نعمتآباد) فعلاً در محدوده منطقه ۱۸ قرار دارد و قرار است در آینده نزدیک با پیگیری شهرداری منطقه چند ایستگاه مترو از خط ۳ و ۱۱ از داخل این محدوده بگذرد.
یک ایستگاه مترو در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد که ایستگاه بیمارستان حکیم در خیابان شهید منصور عمرانی است.
۲۱۰ هزار نفر تعداد متوسط مسافرانی است که در نیمه دوم سال از تاکسی برای سفرهای درونشهری استفاده میکنند.
۴۱۹۳ راننده تاکسی مرد در منطقه فعالند و ۷ راننده تاکسی زن هم در منطقه مشغول جابهجایی مسافرند.
۱۲۰ مورد ایمنسازی و رسیدگی به محل وقوع تصادفات در منطقه ۱۸ دریکسال گذشته انجام شده است.
۳ مورد پهلوگاه اضطراری برای کاهش تصادفات رانندگی در حاشیه بزرگراههای منطقه ۱۸ ساخته شده است.
۲۱ ایستگاه تاکسی ویژه در منطقه در مقابل بیمارستانها، مراکز تجاری و مترو قرار دارد که مجهز به تاکسیمتر بوده
- مرمت و ایمنسازی پلهای عابر
جمعآوری، بازسازی و نصب عرشه پل هوایی بزرگراه آیتالله سعیدیـ خلازیر به طول ۱۰ متر
مرمت نردههای سرقت شده در ۶ مورد از پلهای هوایی عابرپیاده در معابر به طول ۸۰۰ متر
ساخت و راهاندازی ۱۵ مورد پل همسطح ویژه عبور و مرور معلولان و جانبازان در نواحی ۷گانه منطقه ۱۸
نصب نیوجرسی بتونی به طول هزار و ۵۰۰متر برای ایمنسازی و کاهش تصادفات رانندگی، مرمت ۳۷ هزارمتر طول گاردریل ایمنی و نصب ۸ هزارو صدمتر طول نرده ایمنی در:
۱ـ بلوار الغدیر
۲ـ خیابان شهید بابایی
۳ـ خیابان شهید باقری
۴ـ پل سوارهرو ساوه
۵ـ ورزشگاه خلیجفارس
۶ـ بلوار خلیجفارس
۷ـ باغ پرندگان بزرگراه آزادگان
- خطکشی معابر در ۶ ماه گذشته
اجرای ۳۱۰ کیلومتر خطکشی معابر در محلهها شامل محوری، تقاطعها، میادین و...
اجرای ۴ هزار و ۲۰۰ عدد خطکشی بلوک عابرپیاده، دندان کوسهای و... (معابر مقابل مدارس در مدرسه)
اجرای هزار و ۲۰۰مترمربع خطکشی بستر سطوح(پهلوگاهها، سرعتگاهها و...)
اجرای هزار و ۵۰ مورد خطکشی نوشتاری(سرعتگاه، احتیاط، مدرسه و...)
اجرای ۱۹۰ مورد خطکشی ایستگاه(اتوبوس، تاکسی و...)
- رتبه برتر آموزش مجازی
کسب رتبه اول برگزاری دورههای آموزشی مجازی شهروندی در ۳ ماه سوم سال ۱۳۹۹ در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران با تعداد ۱۰۷ دوره آموزشی و بهرهمندی ۲ هزار و ۲۰۳ نفر مخاطب از این برنامهها
اجرای نمایشهای خیابانی در بوستانها با هدف ترویج فرهنگ صحیح رفتارهای ترافیکی
- نصب و مرمت و تعمیر علائم ترافیکی
تعمیر و مرمت ۴ هزارو ۴۰۰ عدد علائم عمودی شامل(تابلو انتظامی، اخباری، هشداری و اطلاعرسانی)
نصب، مرمت و جمعآوری ۳ هزارو صد مورد تجهیزات ترافیکی(بشکه ایمنی، استوانه ایمنی، کاشن تانک و...)
نصب ۵۰۰ مورد مینی نیوجرسی در معابر در یکسال گذشته
نصب و مرمت هزارو ۵۰۰ عدد تابلو خطرنما، پارک ویژه معلولان و...
جانمایی ۶۰۰ عدد گلمیخ پلاستیکی در معابر منتخب در ۶ ماه گذشته
- درباره بزرگراه آزادگان بدانید
بزرگراه آزادگان مهمترین کریدور ورودی شهر تهران و متصلکننده شمال غرب پایتخت به جنوبشرق با طول ۳۶ کیلومتر است که از این میزان ۱۲ کیلومتر آن در منطقه ۱۸ واقع شده و بهطور متوسط ۲۳درصد از حجم ورودی و خروجی شهر تهران و ۴۳درصد از ورودی و خروجی شهروندان منطقه ۱۸ از این بزرگراه انجام میشود.