کم تحرکی و خانه‌نشینی بچه‌ها در یک‌سال و نیم اخیر که درگیر ویروس «کرونا» هستیم، بیشتر شده است.

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   این موضوع موجب شده تا بچه‌ها دچار مشکلات حرکتی شوند. اداره ورزش منطقه ۲۱ برای اینکه بچه‌ها را به حرکت و تحرک وادار کند، دست به ابتکار جالبی زده است. برای نخستین بار «ایستگاه تخصصی تندرستی ورزش کودکان» در شهرک‌های «استقلال» و «تهرانسر» برپا شده است تا کودکان در کنار هم زیر نظر مربی متخصص، تمرینات و بازی‌های ویژه‌ای را انجام دهند. برنامه‌ای که مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها نیز قرار گرفته است.

مسئول ورزش بانوان شهرداری منطقه ۲۱، درباره ایستگاه‌های تندرستی ویژه کودکان به همشهری محله می‌گوید: «باتوجه به اینکه در آستانه فصل تابستان قرار داریم و مدارس تعطیل شده‌اند، برای اینکه بچه‌ها تحرک داشته باشند و اوقات فراغت خود را تنها صرف خوابیدن یا نشستن مقابل تلویزیون و بازی با گوشی همراه نکنند، ایستگاه تندرستی تخصصی ویژه کودکان را راه‌اندازی کرده‌ایم که ویژه کودکان ۴ تا ۱۰سال است. این ایستگاه تندرستی تخصصی که به تازگی افتتاح شده، در روزهای زوج از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ در محله شهرک استقلال و روزهای فرد در بوستان «لاله» واقع در محله تهرانسرغربی برگزار می‌شود.» «منصوره ساسانی» استقبال خانواده و کودکان از این برنامه را خوب و رضایت بخش می‌داند: «برای آشنایی شهروندان منطقه با این ایستگاه تندرستی، در کانال‌های محلی وسراهای محله و هم‌چنین روابط‌عمومی شهرداری منطقه این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. در این مدت کمی که از افتتاح ایستگاه تندرستی ویژه کودکان می‌گذرد، خوشبختانه بچه‌ها و والدین آنها استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و میزان مشارکت بالا بوده است. به‌گونه‌ای که در همان روز نخست، ۳۰کودک در ایستگاه تندرستی حضور داشتند. اگر استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها همچنان خوب و پررنگ باشد، قرار است که در ۱۳ محله منطقه این ایستگاه‌ها برگزار شود.»

  • تحرک و ورزش همراه بازی

در این ایستگاه ورزشی تخصصی از طریق بازی، حرکات ورزشی تخصصی به کودکان آموزش داده می‌شود.
ساسانی می‌گوید: «در این ایستگاه تندرستی، حرکات و ورزش‌هایی مناسب برای کودکان اجرا می‌شود که شامل حرکات مختلف و متنوعی است. این حرکات بیشتر از طریق بازی به کودکان آموزش داده می‌شود مربی این ایستگاه تندرستی از تخصص لازم در این حوزه برخوردار است و به باور من این طرح موفق می‌شود و تداوم خواهد داشت. استقبال شهروندان و تعداد زیاد کودکان در روزهای نخستین برپایی ایستگاه تندرسی نشان می‌دهد که بچه‌ها و خانواده‌ها نظر مثبتی بر روی این قبیل برنامه‌ها دارند.»

  • طرحی که فقط در منطقه ۲۱ اجرا می‌شود

نکته جالب اینکه طرح ایستگاه ورزشی کودکان ابتکار مسئولان ورزش منطقه ۲۱ است و تنها در این منطقه اجرا می‌شود.
ساسانی می‌گوید: «این برنامه یک طرح کاملاً خلاقانه است که برای نخستین بار از سوی شهرداری منطقه ۲۱ اجرا می‌شود. ما بر اساس پتانسیل منطقه و نیاز شهروندان تصمیم گرفتیم تا چنین برنامه‌ای را اجرا کنیم. انتخاب این ۲ محله نیز به این دلیل بود که در شهرک استقلال امکانات ورزشی بسیار اندک است و به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها مجموعه ورزشی این محله نیز در حال حاضر تعطیل شده است و تنها فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضاهای ورزشی روباز نیز بسیار محدود هستند. این محله یک بوستان بیشتر ندارد و این بوستان هم به تنهایی جوابگوی نیاز همه کودکان و دیگر شهروندان شهرک استقلال نیست. درباره محله تهرانسرغربی هم، درخواست و پیگیری شهروندان این محله مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی ایستگاه تندرستی ویژه کودکان در تهرانسر غربی است. در مجموع هدف‌مان این است که از این کم‌ تحرکی و بی‌تحرکی کودکان
جلوگیری کنیم.»

  • شرایط جسمی بچه‌ها خوب نیست

  «صدیقه اسکندرزاده»، مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان با بیان اینکه شرایط جسمانی بچه‌ها به دلیل خانه‌نشینی و کم تحرکی خوب نیست. می‌گوید: «تاکنون ۵ جلسه از ایستگاه تخصصی ورزش ویژه کودکان برگزار شده است و در حال کار کردن با بچه‌ها و بالا بردن آمادگی جسمانی آنها هستیم. متأسفانه بچه‌ها از لحاظ آمادگی جسمانی، شرایط خوبی ندارند و تقریباً هیچ ورزش و بازی را بلد نیستند. متأسفانه حتی یک طناب زدن ساده هم یاد نگرفته‌اند. یک مسابقه «طناب‌زنی» مادر و دختر برگزار کردیم، که متأسفانه هیچ‌یک از آنها حتی شیوه دست گرفتن و استفاده از طناب را هم بلد نبودند و نمی‌توانستند طناب بزنند. کودکان باید یاد بگیرند گرم کردن بدن چیست، چه زمانی و چگونه باید بدن را سرد کرد؟ یا کارهای هوازی چیست تا پس از آن ورزش‌های تخصصی‌تر را آغاز کنیم؟ آنچه که مشخص است بچه‌ها واقعاً نیاز به ورزش کردن دارند و برپایی این ایستگاه‌های تندرستی برنامه بسیار خوبی است. پس از برگزاری هر جلسه، مادران به ما پیام می‌دهند و تشکر می‌کنند و می‌گویند بچه‌ها هر وقت که به ایستگاه تندرستی می‌آیند، بسیار شاداب و سرحال هستند و آن روز کمتر به سراغ گوشی همراه می‌روند و در خانه تمرین طناب‌زنی می‌کنند که در جلسه بعدی از دوستان و همسن و سال‌های خود عقب نمانند. حتی آنهایی که در خانه فضای مناسبی برای تمرین و تحرک ندارند، در پارکینگ خانه تمرین می‌کنند.»

اسکندرزاده مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان
  • محیطی شاد برای بچه ها ایجاد کرده ایم

اسکندرزاده مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک کودکان و مربی ایستگاه تخصصی ورزش کودکان بر این باور است که با ورزش می‌توان جلو کم تحرکی بچه‌ها را گرفت: «فرزندان‌شان زودتر از خواب بیدار می‌شوند و عجله دارند که به ایستگاه تندرستی بیایند. ما تلاش خود را کرده‌ایم تا محیطی شاد برای بچه‌ها فراهم کنیم. برایشان موسیقی می‌گذاریم، مسابقه برپا می‌کنیم و به آنها جوایز ورزشی مانند «کلاه استخر» می‌دهیم. بچه‌هایی که تاکنون به ایستگاه آمده‌اند، اضافه وزن ندارند. البته به قول مادرها، دلیلش این است که غذایی نمی‌خورند و تنها سرشان در گوشی همراه و تلویزیون است. اما به لحاظ حرکتی دچار مشکل هستند. قوز می‌کنند و حرکت زانو و مفصل‌هایشان ایراد دارد که دلیل همه اینها کم تحرکی و زل زدن به موبایل و تلویزیون است. برای همین آماده کردن بدن بچه‌ها حدود یک ماه طول می‌کشد. چون بسیار ضعیف هستند.»