به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با گرامیداشت سالروز شهدای هفتم تیر، ادامه داد: در گذشته نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه در یک شبکه به هم متصل بود؛ اما امروز شاهد ازهمگسیختگی و عدم اتصال این چهار نهاد هستیم و باید توجه داشته باشیم که عوامل این عدم اتصال برای خروجی و کارنامه فعالیتهای آموزش و پرورش چه تاثیری دارد.
وی افزود: بی تردید دانشآموز در یک محیط ایزوله تربیت نمیشود و باید به این نکته توجه کنیم که چگونه میتوانیم در یک نگاه فرابخشی به ترکیبسازی این چهار نهاد برسیم.
صالحی گفت: اگر میخواهیم به طرف همگرایی این چهار نهاد حرکت کنیم، به این نکته باید توجه داشت که بستر و زمینه های آن کجاست. کانون شروع این همگرایی کجاست که تمرین شود و بعد از آن استمرار و عمق پیدا کند؛ بنابراین اوقات فراغت یکی از کانون های این همگرایی است که با داشتن ویژگی انعطافپذیری میتوان از طریق آن به وسعت این همگرایی پرداخت.
وی در ادامه افزود: در نظرسنجی که در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته ۷۵درصد از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال درباره مدت زمان اوقات فراغت خود در زمان تحصیل گفته اند که ۲ ساعت فرصت فراغت دارند و بیش از ۲۰درصد هم گفته اند بالای ۴ تا ۵ ساعت اوقات فراغت دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه اوقات فراغت اتصال این چهار نهاد (خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه) نکته مهمی است.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزههای مختلف نقطههای تلاقی و همکاری با وزارت آموزش و پرورش را دارد و نهاد دین بهطور خاص یکی از نهادهایی است که این ارتباط را عمیقتر میکند و کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور یکی از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال حاضر یکمیلیون دانشآموز در آن عضویت دارند و این امر یکی از حوزههای قابل توجه برای همگرایی چهاد نهاد عنوان شده است.
- توجه به فرصت های ارتباط بین مسجد و مدرسه مهم است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به فرصتهای ارتباطی بین مسجد و مدرسه مهم است، گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند حلقههای وصل بین دو وزارتخانه را فراهم میکند.
- مدرسه قفس کتاب درسی نیست/ ۷۰درصد دانشآموزان ۱۵ تا ۱۸ سال کتاب غیردرسی نمیخوانند
صالحی ادامه داد: حوزه کتاب و کتابخوانی هم یکی دیگر از حلقههای وصل بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه مدرسه قفس کتاب درسی نیست، افزود: قفس کتاب درسی مانع خلاقیت میشود. در نظرسنجی سال ۱۳۹۸، ۳۰درصد دانشآموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفتهاند که کتاب غیر درسی میخوانند و این آمار خوشایند نیست. بنابراین یکی از نکتههای قابل توجه همگرایی عنوان شده این است که چطور میتوان از کتاب درسی نقطه پرش فراهم کرد که دریچه باشد نه پنجره بسته.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیتهای مختلفی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد و توجه به این موضوع که چگونه بین مدرسه و مسجد از منظر کتاب میتوان در اوقات فراغت ارتباط ایجاد کرد، دارای اهمیت است.
- ضرورت توجه به زیست مذهبی دانش آموزان
صالحی با تاکید بر ضرورت توجه به زیست مذهبی دانشآموزان ادامه داد: بخشی از زیست مذهبی دانشآموز در افق حضور در مناسک مذهبی است. در زیستهای جمعی و مذهبی، تربیت مذهبی در کودکی شکل میگیرد. در همان نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال سوالات مختلفی در این زمینه شده که از آن جمله میتوان به چقدر در مولودی شرکت میکنید، چقدر در روضه و جلسات قرآنی شرکت میکنید، چقدر به دعای ندبه و کمیل حضور مییابید و همچنین آیا این حضور هر روز، هفتهای یکبار، هر ماه یکبار و تا سالی یک بار است، اشاره کرد.
وی افزود: بالاترین آمار این نظرسنجی ۲/۶۴ و پایین ترین آن حدود ۴۰درصد است که درصدی سالی یکبار فقط به این مناسک میروند و عدهای حتی در سال هم به این مناسک مذهبی نمیروند و حتی به سخنان مذهبی گوش فرانمیدهند. جامعه ما یک جامعه دینی است و دینبخشی از هویت اجتماعی کشور ما است. اگر دین تضعیف شود، هویت ایرانی هم از بین میرود؛ بنابراین مناسبات مسجد و مدرسه و کانون های فرهنگی هنری مساجد میتواند زیست مذهبی را ارتقا دهد و این امر نیاز به برنامهریزی دارد و در فضای همگرایی می تواند شکل بگیرد.
- نیاز زیادی به زیست اجتماعی داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به زیست اجتماعی را از دیگر موارد مورد توجه برشمرد و گفت: نیاز زیادی به تربیت اجتماعی داریم. یکی از متغییرهای تربیت اجتماعی، عضویت در تشکل های اجتماعی است که جمعیشدن و اجتماعیشدن را آموزش میدهد و دانشآموز از این طریق مهارتهایی را میآموزد. مهارتهای زندگی جمعی مهم است و در یک تشکل اجتماعی است که گفتوگو و زندگی اجتماعی تمرین میشود و شکل میگیرد.
وی ادامه داد: براساس نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانشآموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ۶/۴۱ درصد از آنها گفتهاند که در تشکلهای اجتماعی حضور و مشارکت فعال دارند و بخش قابلتوجهی نه مشارکت دارند و نه در یک تشکل اجتماعی عضو هستند. بنابراین مسجد و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد فرصتی است برای تشکلها و مشارکت اجتماعی دانشآموزان و این امر هم یکی از نکتههای مهم در همگرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه است. دانشآموز در این مشارکتهای اجتماعی یاد میگیرد که چگونه تربیت اجتماعی خود را ارتقا دهد. یادگیری کمک و احسان به دیگران نیاز به یادگیری جمعی دارد. اینکه دانشآموز از طریق تربیت اجتماعی و با کمک به دیگران احساس رضایتمندی پیدا کند مهم است و مسجد میتواند یک خط ارتباطی با مدرسه در این زمینه داشته باشد.
- توجه به تربیت هنری و خلاقیت در دانش آموزان/ خلاقیت هنری راهی برای ارتقای وجودی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت هنری و خلاقیت در دانشآموزان را از دیگر موضوعات دارای اهمیت برشمرد و گفت: در نظر سنجی سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد دانشآموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته اند که یک کار هنری انجام میدهند. بنابراین این خلاقیتها باید ارتقا یابد زیرا خلاقیت هنری صرفا تولید یک اثر هنری نیست بلکه راهی برای ارتقای وجودی است.
- توجه به چهرههای علمی و مذهبی در دانشآموزان کم است
صالحی با تاکید بر اینکه توجه به چهرههای مورد علاقه در میان دانشآموزان یکی دیگر از موضوعات مهم است ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشآموزان در افق ذهنی خود به کدام چهرههای معروف و مشهور توجه و علاقه دارند. اینکه دانشآموز چقدر به چهرههای علمی و مذهبی توجه دارد مورد بررسی باید قرار بگیرد. امروز دانشآموزان در ۱۰ نفر اول چهرههای مورد علاقه خود چهره علمی و مذهبی ندارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: اینکه تعلیم و تربیت فقط مختص به وزارت آموزش و پرورش است، نگاه اشتباهی است و باید به همگرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه توجه داشته باشیم و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه باید افقها را سیاستگذاری و برنامهریزی کند و نهادهای موثر در این زمینه را پای کار بیاورد؛ زیرا فضای همگرایی بین این چهار نهاد وجود دارد.