تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

در این روزهای جولان ویروس کرونا بهتر است قید گردش و تفریح را بزنید، اما اگر خواستید ساعتی در یک مکان خلوت به قدم زدن و هواخوری بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یکی از روستاهای تاریخی ری مانند روستای «کلین» بازدید کنید.

همشهری آنلاین _ میترا تیموری: در کتاب «معجم‌البلدان» روستای «کلین» به‌عنوان نخستین منزل مسافران ری که به سمت «خوار» می‌روند، معرفی شده و «شیخ کلینی» محدث و عالم ایرانی و مؤلف «اصول کافی» از ساکنان قدیمی این روستای ۲ هزار ساله بوده است. بقعه شیخ کلینی در این روستا قرار گرفته و نامگذاری آن هم از همین امر ناشی می‌شود.

از اوایل دوران انقلاب اسلامی اموات روستا در اطراف بقعه شیخ کلینی دفن می‌شوند و این محل دومین آرامستان بزرگ بخش فشافویه شهرری به شمار می‌آید. درختان بلندبالا و سرسبز این آرامستان زنده و شاداب هستند و بیش از آنکه در اطراف بقعه حال و هوای سنگین آرامستان جریان داشته باشد، به بازدیدکنندگان آرامشی دلچسب منتقل می‌شود.

بقعه شیخ تنها بنای ارزشمند روستای کلین نیست و بناهای تاریخی مانند یخچال طبیعی، آستان امامزاده حسین(ع)، تپه نچیر، آستان امامزاده یحیی(ع) و انبار گندم از آثار باستانی و گردشگری است که در این‌آبادی بااصالت واقع شده است. از بنای قدیمی امامزاده یحیی(ع) فقط بقعه باقی مانده و باقی آن تخریب شده است.

تپه بلند نچیر هم که در گذشته سکونتگاهی مسکونی بوده بر اثر زلزله‌ای شدید زیر و رو شده، اما هنوز هم بقایا و سردر و ستون‌های بناهای آن باقی مانده است. روستای کلین در ۳۶ کیلومتری شهرری قرار دارد.