همشهری آنلاین _ حسن حسنزاده: دانشآموزانی که اگرچه سن و سالی ندارند اما گاهی در قامت مدیر ساختمان برای کاهش مصرف آب در آپارتمان آستین همت بالا میزنند و گاهی هم دیگر همسایهها را برای زیباسازی نمای ساختمان، حفظ و نگهداری از فضای سبز و حتی پارک خودرو در مکان مناسب با خود همراه میکنند. مدتی پیش کارگاه آموزش مجازی حقوق شهروندی با موضوع ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی توسط شهرداری منطقه ۲ برای دانشآموزان این منطقه برگزار شد و دانشآموزان برتر پس از ارائه تولیدات و آثار معرفی شدند. به بهانه تجلیل شهرداری منطقه از دانشآموزان برتر منطقه ۲ سراغ جمعی از آنها رفتیم و درباره دغدغهها، اقدامات و تولیداتشان برای ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی گفتوگو کردیم.
- رتبه برتر طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی مثل یک گزارشگر خبره
مثل یک گزارشگر حرفهای جلو دوربین رفته و حقوق شهروندی و آپارتماننشینی را برای همسایهها توضیح میدهد. مشکلات و کمبودهای آپارتمان و حتی محله را شناسایی کرده از همسایهها میخواهد با کمک همدیگر برای ساختن محیط زندگی شادتر و زیباتر تلاش کنند. «پوریا سنایی» دانشآموز پایه چهارم با این ویدیو یکی از رتبههای برتر این طرح را در منطقه ۲ کسب کرده است. میگوید: «نخستین بار در کتاب مطالعات اجتماعی دبستان با حقوق شهروندی آشنا شدم. علاقه به این موضوع باعث شد از آموزشهای مجازی طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی استفاده کنم تا بهصورت عملی همکاری برای محل سکونتمان انجام بدهم. نمای ساختمانهای کوچه همیشه توجهم را جلب میکرد. بعضیها تراس خانهشان را با گلدانهای زیبا تزیین میکردند و برخی از همسایهها هم بیتوجه به زیبایی ساختمان از تراس بهعنوان انباری استفاده میکردند. تصمیم گرفتم این مورد را به اطلاع آنها برسانم. حالا هر رهگذری که از مقابل آپارتمانهای کوچه ما میگذرد، چشمش به آن گلدانهای زیبا میافتد و دلش باز میشود.»
سنایی ساکن محله مرزداران است؛ محلهای که مثل دیگر محلههای پر تردد شهر با مشکل کمبود جای پارک روبهروست. او از آگاه کردن همسایهها برای پارک خودرو در مکان مناسب میگوید: «در محله ما کمبود جای پارک وجود دارد و متأسفانه برخی از شهروندان خودروهای خود را مقابل ورودی پارکینگ همسایهها پارک میکنند. اگر کسی بیمار شود و خانوادهاش بخواهند او را به مرکز درمانی ببرند، خودرویی که روی ورودی پارکینگ پارک کرده است مشکلساز میشود. در این ویدیو از همسایهها خواستم برای احترام به حقوق یکدیگر از این کار پرهیز کنند.»
- رتبه برتر طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی من بهاره، مدیر ساختمان هستم
در ویدیوی آموزشی کوتاهش از بایدها و نبایدهای آپارتماننشینی میگوید؛ اینکه همه همسایهها مسئول حفظ فضای سبز ساختمان هستند و با یک برنامه زمانبندی دقیق میتوانند علاوه بر آبیاری درختان و گلها، از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. «بهاره اجاقلو» دانشآموز پایه چهارم مدرسه روشنگر است. او که با ساخت این ویدیوی آموزشی کوتاه توانست یکی از رتبههای برتر منطقه ۲ را کسب کند، مثل مدیر ساختمان برای رعایت فرهنگ آپارتماننشینی، کاهش مصرف آب، حفظ زیبایی فضای سبز و نمای ساختمان دغدغه دارد. میگوید: «از طریق مدرسه با طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی آشنا شدم. بعد از یادگیری نکاتی درباره فرهنگ آپارتماننشینی، تصمیم گرفتم این ویدیو را برای آشنا کردن دیگر همسایهها با بایدها و نبایدهای فرهنگ آپارتماننشینی تهیه کنم.
اما فقط به ساخت ویدیو اکتفا نکردم. من علاقه زیادی به کاشت و پرورش گلها دارم اما متأسفانه این روزها که کشور ما با مشکل کمآبی مواجه است، در هر ساختمان آب زیادی برای آبیاری فضای سبز هدر میرود. بنابراین یک برنامه زمانبندی برای آبیاری گلها تنظیم کردیم تا هم گلها تشنه نمانند و هم آب هدر نرود. شستن ماشین را ممنوع کردیم و از همسایهها خواستیم با جمعآوری لباسهای شسته شده از تراس به حفظ زیبایی نمای ساختمان کمک کنند. از آنجایی که ما مدیر ساختمان هستیم، در کار مدیریت هم به خانوادهام کمک میکنم.»
- رتبه برتر طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی از شهردار مدرسه تا سفیر آموزش شهروندی
«نهالی که کاشته بودم با رسیدگی همه همسایهها برگهای زیبایی داده بود. بچهها گوشه حیاط بازی میکردند؛ بدون مزاحمت برای کسی. به سمت پلهها رفتم. همسایه ویلچرنشین به راحتی از سطح شیبداری که کنار پلهها ساخته بودند، پایین آمد. صدایی توجهم را به بالا جلب کرد. مرد همسایه اینبار کتاب به دست روی صندلی تراس خانهاش نشسته بود...» این جملهها بخشهایی از انشای «پرنیا یوسفشاهی» است. دانشآموز پایه هشتم که با انشایی جذاب درباره فرهنگ آپارتماننشینی، همسایهها را به رعایت حقوق همسایگی، کاهش مصرف آب، حفاظت از فضای سبز و... دعوت کرده است. یوسفشاهی علاوه بر کسب یکی از رتبههای برتر منطقه ۲ در طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی، شهردار مدرسه بوده. میگوید: «در پایه هفتم معاون ایمنی و سلامت مدرسه و در پایه هشتم هم بهعنوان شهردار مدرسه انتخاب شدم. در این ۲ سال با کمک دانشآموزان، مسئولان مدرسه و ارتباط با شهرداری منطقه، به برخی از مشکلات مدرسه رسیدگی کردیم. همچنین کلاسها و دورههای مختلفی برای ارائه آموزشهای شهروندی مثل کاهش مصرف پلاستیک، تفکیک زباله از مبدأ و... برای دانشآموزان برگزار کردیم تا هر دانشآموز این آموزشها را علاوه بر مدرسه در محیط خانه و آپارتمان به دیگران منتقل کند.»
- طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی برگزاری کارگاههای مجازی آموزش شهروندی با بازگشایی مدارس
برگزاری دورهها و کلاسهای آموزش شهروندی با هدف آشنایی شهروندان با مسئولیتها و حقوق شهروندی مثل تقویت حس مسئولیتپذیری، شناخت بهتر شهر و شیوههای اداره آن و... از مهمترین برنامههای اداره آموزشهای شهروندی است. این موضوعات در قالب کارگاههای آموزشی برای ۳ گروه سنی کودکان ۳ تا ۶ ساله در کانونهای آموزش شهروندیسراهای محله، دانشآموزان ۷ تا ۱۸ ساله در مدارس و بزرگسالان درسراهای محله برگزار میشود. با شیوع کرونا این کلاسها و کارگاههای آموزشی بهصورت مجازی برگزار شدهاند. کارگاه آموزشی ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی هم یکی از همین کارگاههای آموزشی مجازی بود که با مشارکت خوب دانشآموزان منطقه ۲ روبهرو شد.
«اعظم کشاورزی» رئیس اداره آموزشهای شهروندی شهرداری منطقه ۲ از ویژگیهای این کارگاه مجازی و تجلیل از دانشآموزان برتر میگوید: «با شیوع کرونا، علاوه بر دیگرموضوعات آموزشی، کارگاهها و کلاسهای آموزش شهروندی هم بهصورت مجازی برگزار شد. با حضور استادان برتر ویدیوهای آموزشی، تولید و همراه با انیمیشنهای آموزشی در بستر فضای مجازی منتشر شد و در دسترس شهروندان علاقهمند قرار گرفت. از دانشآموزان خواستیم پس از تماشای ویدیوهای آموزشی در حوزه فرهنگ آپارتماننشینی، تولیدات خود را با موضوع ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی به شهرداری منطقه ارسال کنند.» کشاورزی از ارائه آموزشهای مجازی در حوزه فرهنگ آپارتماننشینی میگوید: «در ویدیوها و انیمیشنهای آموزشی طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی، آموزشهای لازم در ۳ حوزه قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت، محیطزیست با تأکید بر کاهش پسماند به شهروندان و بهویژه دانشآموزان ارائه شد و آنها تلاش کردند تولیدات خود را در این حوزهها برای شرکت در مسابقه ارائه کنند.»