حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی گفت که به کشورهای غربی توصیه می‌کند به استقبال مضراتی که تصمیم اخیر آنها درباره پرونده هسته‌ای ایران دارد، نروند.

به گزارش ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خطبه‌های نماز جمعه روز قدس را ایراد می‌کرد، با اشاره به وضعیت پرونده‌ هسته‌ای گفت: اگر حرکتی که در شورای امنیت آغاز کردند و می‌خواهند یک تصمیم ابتدایی علیه ما بگیرند، عملی شود، در آینده نزدیک هم آنها ضرر می‌کنند و هم منطقه و هم البته کشور ما متضرر می‌شود، لذا به آنها نصیحت می‌کنیم به استقبال چنین خطری برای جهان نروند.

وی خطاب به ملت ایران گفت: در همین شرایط هم مسئولان نظام همه تلاش خود را می‌کنند که از طریق مذاکره، بحث و استدلال مسئله هسته‌ای ایران حل شود. ما در بحث هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم و باید برای مذاکره خود را آماده کنیم.

هاشمی ادامه داد: ملت ایران مطمئن باشند نظام از حق مسلم آنها در همه حقوق به ویژه حق هسته‌ای دفاع می‌کند و از آن نخواهد گذشت.

خطیب نماز جمعه این هفته‌ی تهران با اشاره به زورگویی‌ها علیه ایران افزود: ما برای یک حرکت علمی و فنی در داخل کشور بارها با صدای بلند اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم به سوی بعد نظامی فن‌آوری هسته‌ای پیش رویم، اما دشمنان ما همواره به تهدیدات خود ادامه می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی، اضافه کرد: نفس فضای تهدیدآمیزی که آنها برای ما ایجاد کردند خود ظلم است، چه رسد به این که بخواهند اقدامی علیه ما انجام دهند. تبعیض کشنده بین ما و دیگران در مقابل شفافیتی که نظام جمهوری اسلامی از خود در صحنه جهانی به نمایش گذاشته است باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنانش اضافه کرد: پروتکل الحاقی بدون تصویب مجلس اجرایی و عملی شد و آنجا که حق آژانس نبود نمایندگان آن آمدند و از فعالیتهای ما بازدید کردند، حتی در بدترین گزارش‌هایی که از ما دادند، همواره آوردند که ما دلیلی نداریم که ایران به سمت سلاح هسته‌ای و بعد نظامی پیش می‌رود و البته مطمئن هم نیستیم که نمی‌رود. باید به آنها گفت زمانی که درهای کشور ما باز است تقصیر خودتان است که مطمئن نیستید و این نشانی از عدم صلاحیت مجامع بین‌المللی و نفوذ استکبار در این مجامع است.

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در ادامه‌ ویژگی روز قدس امسال را مراعات حقوق بشر و مقررات حقوق بشری سازمانها درباره فلسطین و حرکات اسرائیل عنوان کرد و گفت: به دلیل التهاب مصوبات شورای امنیت و مجامع دیگر ویژگی مذکور امسال توجه همه‌ی جهان به ویژه ایران را به خود جلب کرده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مصوبات شورای امنیت که به گفته وی هر روزه صادر می‌شود، گفت: این مصوبات از 50 سال پیش تا به امروز یک فاجعه و رسوایی و آزمایشگاهی برای افتضاح مجامع بین‌المللی و قدرتهای مسئول و اسرائیل و البته سند مهمی برای مظلومیت فلسطین است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این که محور این سؤال را که چرا این همه ظلم از طریق مجامع جهانی نسبت به مردم مظلوم فلسطین می‌شود، باید در استراتژی اول خلق دولت اسرائیل پیدا کرد، افزود: اسرائیل را از ابتدا خلق کردند تا به عنوان پایگاه چندمنظوره استعمار عمل کند و باعث تفرقه بین ملتهای منطقه باشد و با تهدیدی که دارد زمینه فروش سلاحهای خود را در منطقه فراهم کنند که پول‌های نفت منطقه به سمت خریدن سلاح‌های بنجل رود.

وی با بیان این که به همین دلیل آنها می‌خواهند وابستگی کشورهای منطقه به قدرت‌های استعماری تقویت شود و جلوی رشد، توسعه و پیشرفت جهان اسلام گرفته شود، تصریح کرد: انتخاب سرزمین فلسطین از نظر جغرافیایی چنین خاصیتی را برای آنها دارد و این هدف بعد از 50 سال هنوز باقی است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش با اشاره به قطعنامه‌هایی که تاکنون در مجامع بین‌المللی علیه فلسطین صادر شده است، خاطرنشان کرد: اولین قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل تصویب شد و قیمومیت انگلیس را بر اراضی فلسطینی موجب شد، خود مبدأ بسیاری از جنایتهای بعدی است، آنها این سنگ اول را با قطعنامه سازمان ملل گذاشتند که انگلیس را قیم فلسطین کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این که در مقطعی که هنوز آمریکا متصدی مسأله‌ی فلسطین و اسرائیل نشده بود انگلیس میدان‌دار بود، در عین‌حال متذکر شد: در این مصوبات و قطعنامه‌ها و تصمیمات نکات مهم تاریخی نهفته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وتوی قطعنامه‌هایی که به نفع فلسطین و علیه اسرائیل صادر شده است، گفت: آمریکا حدود 30 قطعنامه را در این مدت به نفع اسرائیل وتو کرده و حتی گویی بسیاری از وتوهای شورای امنیت مربوط به آمریکا و درباره فلسطین است که این خود ننگ تاریخی به شمار می‌آید.

هاشمی رفسنجانی با بیان این که سازمان ملل در چهار محور دهها قطعنامه صادر کرده است که همه مرکب روی کاغذ شده، افزود: اسراییل با همین خاصیت خدمت به استکبار و ظلم به مسلمانان تاکنون توانسته این قطعنامه‌ها را عملا از بین ببرد.

وی با اشاره به این که با محور تروریسم و تجاوزات اسرائیل به مردم فلسطین تاکنون 5 قطعنامه صادر شده است، در عین‌حال به 14 قطعنامه‌ای که به گفته وی با محوریت حق بازگشت آوارگان به فلسطین صادر شده است اشاره کرد و افزود: علی‌رغم صدور این قطعنامه‌ها اسراییل به طور شفاف با این قطعنامه‌ها مخالفت کرد و به آنها عمل نکرد و آنها را به تسمخر گرفت و حامیان اسرائیل هم با رضا و خوشحالی این تخلفات را تحمل کردند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به هشت قطعنامه‌ای که درباره قدس و مسجدالاقصی تاکنون صادر شده است، تصریح کرد: این قطعنامه‌ها برای احترام به قدس، محبوب بودن آن و عدم حضور اسرائیلی‌ها و استفاده‌ی مسلمانان طبق عقاید خود از قدس است، اما اسرائیل همه‌ی اینها را نادیده گرفت و حتی هم‌اکنون نیز زیر مسجدالاقصی در حال کندن تونل به اسم حفاری است که خیلی‌ها معتقدند روزی این تونل‌ها باعث انفجار کل مسجد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود به قطعنامه‌هایی که درباره کلیات فلسطین در سازمان ملل برای حفظ هویت این کشور صادر شده اشاره کرد و افزود: این قطعنامه‌ها برای حفظ هویت فلسطین صادر شد اما اسرائیل آنها را نادیده گرفت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعتقاد به این که مجموعه این قطعنامه‌ها می‌توانند یک تألیف بزرگ و دایره‌المعارف برای اینکه در آینده همگان بدانند که چه کسانی به دنیا حکومت و چگونه مجامع جهانی را آلوده می‌کردند، بشود، گفت: فلسطین مظلوم‌ترین ملت دنیا در یک قرن اخیر از لحاظ رفتارهای ظالمانه صهیونیست‌ها و البته کوتاهی خود عرب‌ها و مسلمانان به شمار می‌آید. اگر امروز این ملت مظلوم با فشاری که رویش است، محور حرکت‌های جهادی قرار گیرد، بجاست و باید ملت فلسطین را به عنوان پیشتاز و سردمدار حرکات اسلامی و انسانی و مبارزه با ستم و استکبار دانست.

وی در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به مسائل اخیر لبنان و جهاد و دفاع مردم لبنان و حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله در جنگ 33 روزه، خاطرنشان کرد: مبارزه مردم لبنان و حزب‌الله نشان داد اسرائیل رو به هزیمت است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این که در جنگ لبنان حمله به غیرنظامی‌ها به عنوان یک جنایت جنگی صورت گرفت، گفت: در همه جنگهای دنیا حمله به غیرنظامیان ممنوع است و جنایت جنگی به شمار می‌رود، اما اسرائیل مناطق غیرنظامی را هدف قرار می‌داد.

وی در ادامه تناسب بین عملیات دو طرف را به عنوان یکی از مسائل جنگ لبنان عنوان کرد و گفت: در همه دنیا اگر یک طرف جنگ کاری را می‌کند آن طرف هم باید در عکس‌العملش تناسب داشته باشد، اما اسیرکردن دو سرباز تناسبی با عکس‌العمل اسرائیل نداشت و این یک عمل ضد حقوق بشری است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران حمله به مراکز امدادی مثل بیمارستانها و درمانگاهها را به عنوان یکی دیگر از جنایات جنگی در جنگ لبنان عنوان کرد و در عین‌حال کشتار قانا، استفاده از سلاحهای ممنوعه مثل بمب خوشه‌ای و گازدار خفه کننده را به عنوان دیگر جنایات جنگی در این جنگ برشمرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه این عملکرد مخالف منشور حقوق بشر، کنوانسیونهای چهارگانه ژنو و مخالفت کنوانسیون وین و جرم جنگی است، گفت: این عملکردها قابل پیگیری است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مراجعه مسلمانان و کشورهای جهان سوم به دادگاههای جهانی را از جمله راهکارهایی که تاکنون دنیای اسلام از آن به خوبی استفاده نکرده عنوان کرد و افزود: شاید گفته شود این دادگاهها فرمایشی است اما یادمان نرفته در زمان حکومت دکتر مصدق یک بار ما به همین دادگاهها مراجعه کردیم و توانستیم حقمان را از انگلیس بگیریم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یک کار بزرگ که باید از این پس مسلمانان جهان انجام دهند و از آن کوتاهی نکنند، مراجعه حقوقی به این سازمانها و تربیت وکلای نیرومند اسلامی و ضداستکباری است، چراکه منطق استعمارگران در مقابل آنها بسیار ضعیف است.

بر اساس این گزارش، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه‌ی سخنان خود به مناسبات هفته اشاره و در عین‌حال از شرکت انبوه مردم روزه‌دار از سراسر کشور در مراسم روز جهانی قدس صمیمانه تشکر کرد.

وی با بیان این که دشمنان مجبورند روی این اجتماعات حساب کنند، گفت: 27 سال از این ابتکار امام خمینی می‌گذرد و هر ساله ما شاهد حضور پرشور مردم در صحنه هستیم. از آن روزی که اسلام در ایران پیروز شد و امام روز قدس را اعلام کرد و البته از آن روزی که ما به عنوان محور مبارزه با مظالم صهیونیست‌ها در منطقه انتخاب شدیم، شرایط بسیار عوض شده است.

هاشمی رفسنجانی، فلسطین را امروز صحنه‌ی مبارزه اسلام با کفر و صحنه جهاد معرفی کرد و افزود: آن چه امروز در دنیا به عنوان خواست اسلامی مطرح است کمر استکبار را می‌شکند و اگر استکبار متوجه شود مردم با عقیده و به خاطر دین و رضای خدا به صحنه می‌آیند، بزرگترین پیروزی است، هرچند که این قضیه طول بکشد اما خود دوره‌ی جهاد بسیار مؤثر است.

خطیب نماز جمعه این هفته‌ تهران در ادامه سخنانش سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی و سالگرد شهادت حاج مصطفی خمینی را گرامی داشت و گفت: آیت‌الله اشرفی اصفهانی یک استوانه علمی و جهادی و اخلاقی در تاریخ انقلاب و همچنین حاج مصطفی خمینی مرد جهاد، علم و شهادت بود.

هاشمی رفسنجانی در پایان سخنانش روز جهانی عصای سفید و هفته‌ی پیوند اولیاء و مربیان، همچنین روز تربیت بدنی را مورد اشاره قرار داد.