همشهری آنلاین: سخنگوی رسمی دولت عراق تاکید کرد: مذاکراتی که میان بغداد و واشنگتن به مظنور دستیابی به توافق‌نامه‌ امنیتی به پایان رسید و در قالب یک پیش‌نویس خلاصه شده است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه‌ الحیات، چاپ لندن، علی دباغ، سخنگوی دولت عراق در گفت‌وگو با این روزنامه خاطرنشان کرد: دولت عراق منتظر واکنش و پاسخ آمریکا به پیش‌نویسی است که غیر قابل رد است، این پیش‌نویس در برگیرنده‌ی اصرار یا درخواست‌ها‌یی است که بارها مطرح کرده‌ایم.

وی افزود: درخواست ما مربوط به مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی و تعیین جدول‌های زمانی برای خروج این نیروها است.

علی دباغ با بیان اینکه دولت عراق حاکمیت ملی، منافع کشور را حفظ خواهد کرد، افزود: این توافق‌نامه‌ امنیتی که ابتدای سال آ‌ینده اجرا خواهد شد، تکمیل شده و تنها نیاز به برخی تغییرات پایانی و تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی دارد.

وی عنوان داشت: ‌هیئت مذاکره کننده‌ آمریکایی خواستار رجوع به دولت آمریکا جهت ارائه‌ نظر در قبال این پیش‌نویس شده است.

وی افزود: دور جدید مذاکرات از طریق تصمیم تیم جدید مذاکره کننده‌ی عراقی خواهد بود. تعداد اعضای تیم مذاکره کننده کمتر شده و موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق ریاست این تیم را برعهده دارد.

دباغ درباره‌ انتشار متن پیش‌نویس توافق‌نامه‌ امنیتی عراق و آمریکا از سوی برخی رسانه‌ها گفت: این پیش‌نویس واقعی است، اما بسیار قدیمی است چرا که به اوایل مذاکرات دو تیم بازمی‌گشت؛ بسیاری از بخش‌های آن تغییر کرده است.

برچسب‌ها