تابستان به روز‌های آخر خود نزدیک می‌شود و همچنان خبری از رسیدن بار میوه‌ ارزان -که مسئولان وعده می‌کردند به زودی به ویترین میوه‌فروشی‌ها تزریق می‌شود- نیست.

بهار، امسال طی 15 تا 20 روز نخست حسابی جلوه‌گری کرد و درختان بسیاری هم بی‌وقت به بار نشستند.

این موضوع موجب شد «سیاه‌بهاری» که باغداران پیش‌بینی می‌کردند فرا رسد و کمبود میوه در تابستان امسال به شکلی واضح روی برچسب قیمت‌ها خود نمایی کند.

به جرات می‌توان گفت قیمت‌های زمستانی میوه‌های تابستان امسال، ناشی از کمبود میوه به علاوه سوءاستفاده دلالان از این فرصت بود.

از سوی دیگر، در شرایطی که قیمت میوه‌های تابستانی مانند هلو،  چند هفته‌ای است در برخی مناطق شهر  مرز 2هزار تومان را هم پشت‌سر گذاشته است، برای آینده بازار نیز پیش‌بینی‌های خوبی وجود ندارد.

برای نمونه به گفته یکی از آگاهان بازار، با توجه به اینکه کشاورزی ایران تابع شرایط آب و هوایی است، امسال انار و انجیر کمی در بازار توزیع خواهد شد.

در این میان قیمت موز وارداتی نیز که از گزند سرما‌زدگی در امان بود به علت دست به دست شدن ودلالی نتوانست طعم ارزانی را به مصرف‌کنندگان بچشانداما در تابستان امسال نیز میادین میوه با وجود تمام انتقادات بجا و نابجایی که آنها را هدف قرار داده بود، توانستند نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل قیمت میوه ایفا کنند و بهای میوه را از سکوی پرتاب دور نگه دارند.

برای نمونه در روز‌های اخیر حتی در شرایط فراوانی هندوانه، قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه از کیلویی 230 تومان تجاوز نمی‌کند و این در حالی است که قیمت هندوانه در مغازه‌های سطح شهربه‌کیلویی 320 تومان نیز می‌رسد.

البته برای درک اختلاف قیمت میوه در میادین میوه با مغازه‌ها، باید سراغ مقایسه قیمت‌ میوه‌های لوکس‌تر رفت.

به هر حال اگر همین میوه‌های لوکس‌ هم صبح‌های زود از میادین خریداری شود به طور حتم اعداد و ارقام میوه‌های خوش نشین مغازه‌ها نیز مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.