به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسیهای میدانی نشان میدهد که عرضه ۳ قلم محصول لبنی که مشمول کاهش قیمت شدند، در فروشگاهها مشهود است، اما در سطح خرده فروشی، مغازه داران با کمبود این سه قلم رو به رو هستند.
بنابر اظهارات کارشناسان حوزه توزیع کالا، گرچه طی سالهای اخیر فروشگاههای زنجیرهای رشد مطلوبی داشتند، اما سهم آنها در توزیع محصولات لبنی ۱۵ درصد و سهم خرده فروشیها در توزیع این اقلام ۸۵ درصد است که با این وجود همراهی خرده فروشی ها در عرضه کالا برای دهک های محروم امری ضروری است.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی مشکلی از حیث تولید ندارند، اظهار کرد: کارخانه های لبنی تعهدات خود را در قبال تولید سه محصول لبنی پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، شیر نایلونی و ماست ۲.۵ کیلویی ساده با نرخ مصوب انجام می دهند و مشکل اصلی تنها در حوزه توزیع است.
محمدرضا بنی طبا افزود: مغازه داران به دلیل کاهش سود عموما رغبتی به توزیع این کالاها ندارند، به همین خاطر با اتاق اصناف و اتحادیه های مرتبط به دنبال حل مشکل هستیم و تاکنون همکاری خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به استمرار این طرح تا پایان سال به شرط ثبات قیمت شیرخام بیان کرد: هم اکنون زمزمه های افزایش قیمت شیرخام به گوش می رسد که در صورت تحقق امکان ادامه این طرح وجود ندارد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی بیان کرد: قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام از دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت شیر نایلونی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان است که با این وجود سود کارخانه های لبنی بسیار ناچیز است که با افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدار به ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، حداقل قیمت شیر نایلونی ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان خواهد بود.